Jump to content

Ford Sierra 2.0ci DOHC


Fordsierra111

Recommended Posts

Hei !

 

Har nå kjøpt min første ford, en 2,0ci DOHC 91mod. Var en kar på 80 år som har hatt den å tatt ganske god vare på den. Bilen lå ute for salg for 10000kr, fikk pruta ned til 5 siden jeg bare ville ha en billig vinterbil å han ville bli kvitt den! Bilen har to bulker som er sparklet men ikke lakkert, er egentlig helt grei å se til å lite rust. Hadde stått i ro i 2 år før jeg tok over og er egentlig overraskende bra :D

 

Eneste som feiler bilen er at det er kassettspiller (haha), Lekker servoolje fra høyreside på tannstag, å svetter litt olje. Ellers var motorrommet helt støkent, så nesten nytt ut. Har hørt at kammene er svake på disse motorene, å det aner meg at disse er gåene. Tenkte derfor å bytte ut, men hvorfor ikke bare ha på kvasskam med engang ? Så mine spørsmål til dere eksperter her er følgende;

 

Hvor får jeg tak i kvasskam?

Hva må gjøres i forhold til motor om det skal på?
Evt annet relatert info!

Takker for alt av svar, skal prøve å slenge inn etpar bilder av bilen om noen er interressert i å se :)

Link to comment
Share on other sites

Du får kvasskam hoss burton power. Har du tatt av ventildekselet og sett at kammene er utslitt? Vist den har stått i 2 år med samme olje så er nok det grunnen til tikkinga, det og sikkert daukjørt motor.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Du får kvasskam hoss burton power. Har du tatt av ventildekselet og sett at kammene er utslitt? Vist den har stått i 2 år med samme olje så er nok det grunnen til tikkinga, det og sikkert daukjørt motor.

Har ikke åpna ventildekselet å kikka ennda nei, noe jeg sikkert bør gjøre først, skal få tak i olje imorgen å skifte! skal poppe dekselet å sjekke under samtidigt! Daukjørt var den iallefall, merkes at det er en 80 år gammel mann som har hatt den med tanke på clutchen, haha Takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

utslitte kammer på dohc 8v ????? min er gått over 400tusen km å vises ikke på kammene en gang !!! siste 200 har den jo mer eller mindre gått på flat pedal.

burtonpower har pr idag ikke kammer til dohc 8v som jeg kan se

Helt normalt det på en dohc motor...  :P

Link to comment
Share on other sites

på ohc ja.. men på dohc har jeg aldri sett d før, å som k3nn37 sier, å har kanskje skrudd mest dohc motorer av oss her heller ikke sett.. men ja at d finnes enkelte som kanskje har gått me dårlig smøring som igjen har tatt kammene tror jeg gjerne på,men en frisk dohc motor så ser d meste nytt ut under toppdekslet selv med 400tkm på tellern :)

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

ikke akkurat ! flat pedal hele tia, stepside clutching i lyskryss og full gass giring hver eneste gang bilen blir kjørt ;) bygde om til 16v motor i fjor, da hadde bilen runda 400tkm :P å siste 200 har jeg kjørt
ble ikke no mindre hardkjøring etter jeg satt inn 16v motor akkurat ;)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

nu står an utover :P allmost ready to race.. mangla bakpotta hehe men har bestilt nytt simons eksos så orker ikke å bruke den sia d blir sånn SA *** eksos lukt inni :lol: men bare å fyre i gang(lar motor bli skikkeli varm)  flat pedal å sleppe clutchen, å la bakhjula rive seg løs, tømme første gir, rive inn andre gir ! å bare la han ligge i fiiin flyyyt sideveis :D akkurat slik har bilen blitt brukt di 10 siste åra :P

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Dere to altså :P

nu står an utover :P allmost ready to race.. mangla bakpotta hehe men har bestilt nytt simons eksos så orker ikke å bruke den sia d blir sånn SA *** eksos lukt inni :lol: men bare å fyre i gang(lar motor bli skikkeli varm)  flat pedal å sleppe clutchen, å la bakhjula rive seg løs, tømme første gir, rive inn andre gir ! å bare la han ligge i fiiin flyyyt sideveis :D akkurat slik har bilen blitt brukt di 10 siste åra :P

Er det den røde eller gull fargede Sierraen som får gjennomgå? :P

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Endå godt du har ford :D ikkje sikkert ein anna stakkars bil hadde takla julinga di :P

 

Utover ja! Der fekk vi svaret!! :P

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...