Jump to content

Kople ut Dieselvarmer/kjørevarmer Mondeo Mk3 2007-modell?


stolsvik

Recommended Posts

Jeg har lest endel om at folk setter bryter på sin dieselvarmer/"kjørevarmer", slik at de kan kople den ut på korte turer.

 

Det skulle jeg nok ha gjort for lenge siden, ettersom den nå aldri klarer å starte - den spruter ut hvit røyk, forsøker to ganger, og gir så opp. (Den tikker fint, og høres ut som en jetmotor når den drar på, så jeg tipper den er "coked up" inni - enten "atomizer screen" eller "igniter" eller lufthullene inni der som er tettet igjen?).

 

Men hvordan kopler jeg den ut? Skal til PKK, og tipper de vil lage litt stress av at den røyklegger hele kvartalet mens de skal godkjenne den. Og så lenge den ikke funker overhodet, så må jeg bare få den koplet ut.

 

PS: Modellinfo som Biltema koker opp på reg#: 

  • FORD MONDEO BWY
  • Førstegangsreg: 20070214
  • Sylindervolum: 1998
  • Motorkode: HJBC
  • Effekt (kW): 85

PS2: Kan man ikke legge opp bilder direkte i forumet? Her er noen fra min Dropbox - først et med røyksky, og så et av sikringsboksen i motorrommet (er det noen av disse jeg kan rippe ut for å hindre varmeren fra å prøve å starte?).

 

 

R%C3%B8yk%20fra%20Ford%20Mondeo%20Mk3.jp

 

Sikringsboks%20i%20motorrommet%20Ford%20

 

Link to comment
Share on other sites

Dra ut kontakten på temp sensor som sitter ved radiator høyre side

Tusen takk for svar!

 

Men er det sensoren for hele bilen - altså også temperatursensor inni displayet i bilen - eller er det kun for varmeren?

 

Har også lest om at folk "tvangskjører" varmeren - vet du hva det innebærer? Trikser man temperatursensoren da?

 

Du skulle ikke ha et bilde av hvor den saken sitter? Hvordan kommer man til den?

Link to comment
Share on other sites

Du demonterer frontgrillen, og da sitter sensor nede til høyre(venstre når du står foran). Den er kun til varmer ja, påvirker ikke temp til instrument. 

Ang tvangskjøring, så kan du gjøre det med å "jumpe" kontakten til tempsensor. Bruk en ledningsstump el. Da går den konstant.

  • Like 1

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...