Jump to content

Focus 2005 - lamda sensor feil?


Skynet97

Recommended Posts

Hei, har hatt bilen på verksted et par ganger for utbedring, og feilen kommer bare tilbake. Verkstedet sier nå:
" MOTORLAMPE LYSER IGJEN!

-utført diagnose, feil indikerer lambda nr 1. I følge ford er dette en "barndomssykdom" som ikke kan utbedres. Det er ingenting gale med bilen i følge ford, men feilen kommer og går. Bilen kan ha noe høy forbruk til tider og ujevn gasspådrag som følge av feilen som er på bilen."
 
 
Er det noen som har hørt om dette før? Er det virkelig ikke noe å gjøre?
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det jeg har fått vite ang lambdasonde, er at hvis de er defekte så kan det skade katalysatoren. Og at det er best å bare bytte begge med en gang, altså både den før katalysatoren og den etter katalysatoren. Det er rimeligere å bytte lambdasondene nå enn å vente til katalysatoren ryker og så måtte bytte den i tillegg. Symptomer kan være at den lugger under kjøring når motoren er blitt varm, og du må da gi litt gass for at det skal roe seg. Motoren går bra når den er kald. Ellers bør du sjekket at tennpluggene er bra, tennkablene og coilen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har også motorlampe som lyser, koden er P0420: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

 

Jeg kan resette den med OBD-dongle + Torque+ men den dukker opp igjen etter ca 20-30 mil

Så lenge motoren går som en klokke og forbruk er normalt tror jeg ikke jeg gjør noe med det.

Kanskje jeg bytter lambdasensor om jeg snubler over en billig en på eBay   :)

Link to comment
Share on other sites

Glemte en viktig detalj: Når bilen var på PKK så ble CO målt til 0.15, så det burde tyde på at katalysatoren faktisk virker selv om feilkoden tilsier at den ikke gjør det.

(jeg slettet koder før kontrollen, det tar noen mil før den kommer tilbake)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...