Jump to content

Opasitet på Mondeo Mk3 2007, svart røyk.


stolsvik

Recommended Posts

Jeg fikk ikke mitt diesel-dråg gjennom EU'en, pga. opasitet.

 

Det er litt mye svartrøyk når jeg kjører pedalen i gulvet.

 

Det er punkt "8.2.2.2 Røyktetthet (opasitet) - punkt a" som har fått en 2'er.

 

Her er link til Kontrollinnstruks (PDF-fil): https://lovdata.no/static/SF/sf-20121101-1039-01-01.pdf side 35-37

 

Punkt a sier "Røyktetthet (opasitet) overstiger nivået angitt på produsentens plate på kjøretøyet." - hvor er denne plata? Er det noen som vet hva grensen skal være på Mk3 2007?

 

Bilen er første gang reg i 2007-02, så hvis de skulle fulgt punkt b istedet, så ville det vært under 1,5/m. Jeg fikk ikke vite hva tall de fikk for min - jeg må ringe og høre med dem.

 

  • Har noen gode ideer her? Jeg har nettopp byttet olje og oljefilter - dette skal jo hjelpe, og jeg mener den ble litt bedre etter dette, men tydeligvis ikke nok.
  • Er det noen quick-fixes?
  • Jeg har lest om "EGR" i denne tråden: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64499-mondeo-tdci-ryker-veldig/
    Den kan visst blendes? Hva er EGR, og hva betyr det å blende den?
  • Hva må til om ikke dette hjelper? Kaste bilen?

Tusen takk.

Edited by stolsvik
Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig med svartrøyk fra de motorene. Mener det er 3 som er grensa på de. Eneste som hjelper er å ta seg en skikkelig utblåsing tur. Godt med turtall og dra den ut på gira, helst rett før du tar ny test. Kan og smokke på en boks med diesel rens. Forte el.

  • Like 1

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig med svartrøyk fra de motorene. Mener det er 3 som er grensa på de. Eneste som hjelper er å ta seg en skikkelig utblåsing tur. Godt med turtall og dra den ut på gira, helst rett før du tar ny test. Kan og smokke på en boks med diesel rens. Forte el.

 

Jeg synes det ser ut som at det er 1,5? Jfr. https://lovdata.no/static/SF/sf-20121101-1039-01-01.pdf  side 35-37

Hva legger dere i en utblåsningstur / "tynes dritten ut av"? Kjøre i berg og daler med turtallet på rødt, i en 8 timers tur? Eller?

Edited by stolsvik
Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig med svartrøyk fra de motorene. Mener det er 3 som er grensa på de. Eneste som hjelper er å ta seg en skikkelig utblåsing tur. Godt med turtall og dra den ut på gira, helst rett før du tar ny test. Kan og smokke på en boks med diesel rens. Forte el.

Hva heter den dieselrensen? Forte hva?

Link to comment
Share on other sites

av til avgass diesel PKK

 

Kjøretøy uten EU 4/5 motor

- 2,5 m-1 for sugemotor

- 3,0 m-1 for turbo ladet motor

 

Kjøretøy registrert før 1. juli 2008

- 1,8 m-1 for sugemotor

- 2,1 m-1 for turbo ladet motor

 

Kjøretøy registrert fra og med 1. juli 2008

- 1,1 m-1

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svigermors MB C270 CDI strøk også på dette. Skiftet luftfilter, tok den ut på en kjøretur svigermor nok var glad hun ikke var med på.

(En liten time med "sportslig kjøring" med automatkassa i sport-mode (mer turtall under aksellerasjon).  

Gikk rett gjennom kontrollen etterpå  :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...