Jump to content

WRC 2017. Sebastien Ogier er ny førstefører i M-Sport 2017!


and

Recommended Posts

Da er nyheten ute. Fra Polo til Fiesta. Ny fører og ny bil. Hvordan vil resultatlisten se ut i 2017?

Motorsportredaktøren i FCN har fullt opp med drift og rallycross. Han prøvde seg på WRC i 2016, men det strandet ganske kjapt etter startstreken http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77991-wrc-2016-mads-%C3%B8stberg-er-f%C3%B8rstef%C3%B8rer-i-ford-m-sport-2016/ Nå som det skal storsatses i WRC neste år så skal det gjøres et nytt forsøk.

Dette er kanskje det som skal til for å dra opp WRCinteressen? En ting er sikkert. Rallye Monte-Carlo 16-22januar det skal vi se.

 

A big moment for all at M-Sport...

 

Interjuv med sjefen sjøl inne i denne videolinken http://www.itv.com/news/border/update/2016-12-13/tv-exclusive-wilson-says-m-sport-will-be-team-to-beat-in-2017/

 

Ott Tanak er tilbake som andrefører igjen.

 

Pressemeldingen leser du her. http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-rs-wrc/ogier-and-taenak-lead-m-sport-in-2017

Den er på engelsk, men som alle pressemeldinger er så står det fullt med det selvfølgelige så jeg tar ikke bryet med å oversette den.

 

En forsmak på hvordan det kan se ut i Monte Carlo om snøen kommer på besøk.

 

test Snow/neige Ford fiesta wrc 2017 Monte Carlo Ott Tanak

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var førernyhetene. Dette innlegget gjelder nye bilen utviklet for det nye 2017reglementet.

 

380hk og 450nm fra 1.6L med 36mm restriktor. http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-rs-wrc/introducing-the-2017-ford-fiesta-wrc

Det mest synlige er breddingen og spoilerpakken. Om en ser bort fra neste Fiestagenerasjon baklys og luke.

 

Dette skal være gruppe B tilbakekomsten er meldingen fra FIA, men gruppe B var mer en breddere. Gruppe B var drømmebiler som hang på veggen. Det ypperste med 4wd og turboteknologi hinsides den familiebilen av en Escort mk3 1.3L forgasser man satt i baksete på. Og ja så gikk de ikke like fort som dagens WRCbiler. Men hva er fartsfølelse? Den er på det mest ekstreme når du holder fast i rattet, mens bilen krenger, kneler og steiler samtidig som du VET du er over grensen. Eller ser det utenfra som tilskuer. Dagens elektronikk hjelper på slik at selv førere i mopedistalder kan kjøre inn en respektabel resultatplass.

 

Denne skjermbredderstilen som Poloen innførte ser ut til å bli standarden. Er det pent? Nei, men ingen har brydd seg om det under utviklingen for disse skal ikke selges over disk som RS/X-packstylingen på 70tallet. Det er trist. Nå er det kun funksjon over form. En rally Escort og baneracer Capri mk1-2 hadde både funksjon og form.

 

Det var 80tallet som jamret seg. Dere unge lovende får bare bære over med gamlingen i hornet på veggen. Her er bildene.

 

15369173_1310490162327366_22846253756857

 

15418592_1310490218994027_81326676629834

 

Når jeg ser den fronten så tenker jeg bare Pikachu. Ser ut som fantasiansiktet til en japansk anime. Lurer på hvordan det slår ut på Rorschachtesten? 

 

15129073_1310490248994024_71185028646795

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viser bare hvor ute av rally jeg er når jeg har omdøpt Sebastien til Sebastian. :lol: Får rette overskriftteksten.

Etternavnet klarte jeg riktig da. Er ikke så opptatt av en Polofører, men ser det nå som han kjører Fiesta.

 

Her er en snutt fra tidligere denne uken et sted i Sverige. Første testen med Fiesta på piggdekk.

 

Sebastien Ogier test Ford Fiesta in Sweden

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Litt nærbilder av aerohjelpemidlene. Her er det bare å stå på riktig side i svingene. Den frontspoileren vil du ikke kjenne på.

 

15392813_1158735694242406_41445209347221

 

Det sideskjørtet må være plankekjøring? Ser slik ut i allefall.

 

15384415_1158735614242414_72410161964706

Link to comment
Share on other sites

Denne ble lagt under treet i natt. For der borte er det bare kongefamilien som åpner opp den 24. Resten av folket gjør det morgen etter.

 

15723706_1333590330017349_29485063380845

 

Så da har jeg ligget våken siden oppdagelsen, og nå er tiden inne.

 

Best Christmas Ever!

 

15731988_1334662833243432_43106554029073

 

15676319_1334662076576841_68809821351558

 

15724933_1334662383243477_10810340973625

 

15723338_1334662486576800_37937420072751

 

For første gang siden 2005 skal det kjøres med to forskjellige dekor. http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-rs-wrc/m-sport-reveal-2017-livery-evolutions

Fiestaen til Ott Tänak er inspirert av kamuflasjedekoren som den nye Fiesta har brukt til å skjule detaljene.

Og det ser bra ut! Er ikke noe andre divisjon over dette selv om Red Bull  er Red Bull. Det lønner seg å holde ut selv om man får 1 år på "reservelaget".

Nå er han tilbake i første divisjonen, og skal kjøre på Michelindekk igjen.

 

 

 

15626483_1334662356576813_79027654241393

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

M-Sport har kjørt testing denne uken i forkant av Monte Carlo. Dette er den mest påkostede videoproduksjonen jeg finner, men ikke den med den heftigste kjøringen. Mads Østbergvideoen fra 2016 var heftigere med sine røde bremseskiver, og eksosrør. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77991-wrc-2016-mads-østberg-er-førstefører-i-ford-m-sport-2016/?p=769244

Men vi tar hva vi kan få inntil 22 januar.

 

Så var det ikke så heftig kjøring som ble vist, men Ogier stod i ramma så bakstillinga brøt sammen. Og Fiestaen fikk en tur i grøfta.

Det finnes ikke video på nettet av akkurat det, men det blir ikke hvilt på laurbærene. Og det lover godt.

 

En annen ting å merke seg er at nå er ledbaren(e) tatt form som en pod. Endelig er den lange smale på midten av panseret jordecross edition style borte, og delt opp i flere korte plassert der nede som metringene var samlet i gamle dager.

 

Ogier testing - 2017 WRC Rallye Monte-Carlo - Michelin Motorsport

Link to comment
Share on other sites

En kikk på lagkameraten Tanak. Voldsomt til ravemusikk da. Men er vel slikt ungdommen liker?

Kryssklipp til gullmedaljen dette. Skulle jo gjerne sett litt kjøring. Ikke en musikkvideo.

Hvor mye veier eller er det igjen av den diffuseren ved målgang?

Torsdag bgynner alvoret. . 

 

Tanak testing - 2017 WRC Rallye Monte-Carlo - Michelin Motorsport
Link to comment
Share on other sites

 

Kryssklipp til gullmedaljen dette. Skulle jo gjerne sett litt kjøring. Ikke en musikkvideo.

Er ikke noe kryssklipping her. Er lydstøyen som lurer øya. Dette er 2 forskjellige video med og uten "musikken".

Er ille når amatørvideoene leverer en bedre seeropplevelse enn dekksponsoren.

Link to comment
Share on other sites

M-Sport har kjørt testing denne uken i forkant av Monte Carlo. Dette er den mest påkostede videoproduksjonen jeg finner, men ikke den med den heftigste kjøringen. Mads Østbergvideoen fra 2016 var heftigere med sine røde bremseskiver, og eksosrør. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77991-wrc-2016-mads-østberg-er-førstefører-i-ford-m-sport-2016/?p=769244

Men vi tar hva vi kan få inntil 22 januar.

 

Så var det ikke så heftig kjøring som ble vist, men Ogier stod i ramma så bakstillinga brøt sammen. Og Fiestaen fikk en tur i grøfta.

Det finnes ikke video på nettet av akkurat det, men det blir ikke hvilt på laurbærene. Og det lover godt.

 

Var ikke lett å finne, men her er hva som skjedde etter grøftingen. Ranger til redning.

ACCIDENT OGIER FORD FIESTA WRC COL DU PERTY
Link to comment
Share on other sites

Beste måten å se det hele på er hos https://plus.wrc.com/index.php

Bruk promokode wrc2017 så får du hele året for 39.99 euro/ 360 nkr.

Fordelen er at du har tilgang på sendingene 24/7 alle 365.

Så har du som meg surra med alt mulig annet enn datamaskin før nå i kveld så mister du ingenting om du holder deg unna nyheter og rallyrelaterte nettsider.

Jeg synes det er verdt det.

 

Redbull TV sender gratis. https://www.redbull.tv/live/AP-1Q84GQNEN1W11/fia-world-rally-championship

Den har jeg ikke prøvd enda. Men skal sjekkes ut etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Da var Redbull TV sjekket ut. Og jeg sjekker inn der igjen.

For en trio! Mark Webber fra F1, sønn til eier av M-sport som ekspert, og programleder Chen som ikke ser ut som en Chen.

Mye interjuv, og depo uten at det blir kjedelig. Og tilgang på førere med Redbull på klærene.

Låner mye av sendingene fra WRC+, men viser bare 1 live stage mot 3 som sendes på WRC+.

Var overraskende bra sendinger så om man ikke må ha alt så trenger man ikke WRC+.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tiden flyr. Nå er det straks Sverige som gjelder. Lader opp med en kikk på gjennomkjøringsbilene, og en snakk med de som sitter bak rattet.

S60 er forsatt i bruk selv om Ogier kjører Focus RS.

Ingen tvil om hvem som har den råeste bilen, men vil du vite mer om S60 Volvoene til M-sport kikk innom her http://en.best-of-rallylive.com/layout/set/print/News/Ford-s-venerable-Volvos

 

Recces Rally Sweden 2017 [Passats de canto]
Link to comment
Share on other sites

Ble invitert med V-Sport (Van-Sport/M-Sport) til pressedag på Rally Sweden, med full VIP tjohei!
Snakket med eieren av M-Sport, reiste dit sammen med europeisk sjef for V-Sport osv. MYE spennende pågang!

Bilder kommer fortløpende, da vi hadde med oss en aktiv "proff" fotograf. Forhåpentlig har han fikset bedre bilder en jeg greide med telefonen  :whistling:

 

IMG_0516_zpsadkkr6gt.jpg

 

More to come!

  • Like 2

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Shakedown - 2017 WRC Rally Sweden - Michelin Motorsport

 

Og en uten musikk. Flotte dronesekvenser er det her også.

 

 

WRC - Rally Sweden 2017: SHAKEDOWN

Link to comment
Share on other sites

Rally Sweden er over - Ford hanket dessverre ikke inn seieren, men er sterkt representert i toppen både i WRC og WRC2!

Sent tirsdag denne uken plinget det inn en mail i min innboks. Den var fra Per Gustav Bråthen, eier og daglig leder i VAN+ AS (V-Sport, "personbil" avdelingen til M-Sport).

Den lød som følger- VIP invitasjon inn i M-Sport teltet, inkludert møte med teamet osv. Et slikt tilbud kan en ikke takke nei til, og fri fra jobb ble ordnet umiddelbart!

Torsdagen kom, og reisen startet i kliss ny Ford Edge fra Sulland på Jessheim. Fy søren så behagelig bruksbil! Selvfølgelig alt av utstyr, og virkelig noe en burde vurdere å investere i skal en ha romslig familiebil. Benplassen i baksetet for selv de på nærmere 190 med god margin!

Ved Kongsvinger linker vi opp med V-Sport gutta, inkludert dagligleder for V-Sport Europa Andreas Bauhofer. 

Vell fremme i Sveriges skoger blir vi tatt imot av en hyggelig frøken fra M-Sport teamet, og geleidet inn på området. V-Sport Rangeren blir satt rett i utstilling, og 4 team medlemmer setter igang å vaske. Tøft! 

Vell inne bak alle gjerder, får vi en kort innføring i området- utdelt kaffe, kaker og RedBull (åja, så mye du orker!) Ikke mindre en 6 kokker står beredt og lager middag en restaurant verdig, og dette i en "TELT" i Sverige  :whistling:

 

Ikke mye tid går før selveste team sjefen i M-Sport, Andrew Wheatley kommer bort og vi får en omvisning. Dere vil ikke tro hvor mye som skal til for å holde dette teamet på vell 140 mennesker og 8 biler vedlike under en langhelg i svenske skoger. Bilene er et kapittel for seg selv, og mitt øyne for detaljer er tydeligvis veldig slapt- for det er utrolig mye detaljer som er nøye bestemt/utviklet og designet som selv vi med over gjennomsnittlig interesse ikke oppdager. 

 

Det største for meg som Ford entusiast må jeg dog si at var da vi satt og spiste middag/lunch. 


Som om det var en selvfølge satt BÅDE Andrew Wheatley og Malcolm Wilson (Managing Director, M-Sport) seg ned med sin tallerken og diskuterte Ford, rally, fortid og fremtid.
Topp dette med at Andreas Bauhofer nå sitter ved bordet, og våre norske V-Sport representanter- her har vi jo "alt" det kule som skal skje med Ford fremover, ved ET bord.

Historier, bilder, tanker og "hemmlige nyheter" deles, og jeg suger til meg alt. Vi interesserer oss definitivt for riktig merke, for fremtiden ser lys ut! MYE kult er påvei.
Det og også høre hvor mye disse "gutta" legger vekt på detaljer ol, imponerer stort. V-Sport Connectene er f.eks forsinket pga da teamet retter opp i detaljer de mener 
Ford samlebåndet har vært "slappe med" (Framfanger montasje imot lykter f.eks). Nivået er høyt!

Nå er det nok snakk fra meg- men ønsker å utrykke en STOR TAKK til VAN+ AS Norge, V-Sport Europa og M-Sport teamet for en minneverdig dag!
Jeg gleder meg til vidre arrangementer, og kan glede medlemmene med at flere av dere kan få slike muligheter i fremtiden. Mye på gang  :whistling:
 
Litt bilder:
 
Ankomst Sverige
Ankomst_zpsc6rocty7.jpg
 
Rett forbi security  :cool2:
Rett%20forbi%20sikkerhet_zpsubwyvc0j.jpg
 
Rimelig gira  :blush:
Smilet%20sitter%20lst_zpsjzdvxrgm.jpg
 
Team M-Vask  :lol:
vasketeam_zpsbf8jt0xo.jpg
 
Selv sjefen bidrar (Andrew Wheatley med bøtta)!
sjefen%20selv%20vasker_zpsyiwg6xzg.jpg
 
Omvisning med Andrew Wheatley
omvisning_zpsqttgnwso.jpg
 
Mektig gjeng! Fra V til H: Andreas Bauhofer (V-Sport Europa), Malcolm Wilson (Managing Director, M-Sport) og Andrew Wheatley (Team Sjef (?), M-Sport)
mektig%20trio_zps3o7anouv.jpg
 
Depo "telt"
stand_zpspefh9l5l.jpg
 
Minneverdig kaffeslabberas!!
bil%20diskusjon_zpspblijhnb.jpg
 
Smil pent :D
Minne_zps3avjbjba.jpg
 
Norske Molly påplass som reporter!
molly_zpszc19eqdo.jpg
 
Intervju fikk hun også :)
molly%20intervju_zpsoysgmtf9.jpg
 
Jeg tar 2 stk takk!
s%20ogier%20bil_zpsxkboqlt8.jpg
 
De hadde ikke mindre en 8 stk slike team trailere  :shutup:
team%20trailere_zpshyeb163j.jpg
 
Kul stand! 
stand%202_zpspvixmeo7.jpg
 
tett%20p_zps3nywaowp.jpg
 
Ryddig og klart!
ryddig%20stand_zps55h8v2eu.jpg
 
Et lite utvalg av middags serveringen.
grei%20mat_zpsfcdichfw.jpg
 
Film framvisning
Video%20fremvisning_zpsjw2iynrt.jpg
 
Franskmennene likte ikke kulda, så de hadde med seg fake gress. 
citroen_zpsqlsilzww.jpg
 
Grøndal påplass. Litt mere beskjedent depo, men absolutt godkjent  :rolleyes:
grndal_zps2dtarrzf.jpg
 
Fysj Henning S.
henning%20solberg_zpsdsvggtog.jpg
 
Snasen MK1 :wub:
mk1%201_zps3zdp8r8e.jpg
  • Like 5

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er vi kommet til Portugal. Mads Østberg er på topp i SS1. Se det gratis her https://www.redbull.tv/live/AP-1Q84GRGKS1W11/fia-world-rally-championship

 

Men den største nyheten er at Corsa er blitt bygd som R5 av Holzer som lager Adam R2.

Holzer R5 Concept vises nå frem under Portugalrunden for å lodde interessen.

Og den er stor av det jeg ser. Lenge siden Opel hadde 4x4 i en rallybil.

Så får vi bare håpe at Opel Norge gjør det rette, og henter opp en slik så kan vi få noen Ford vs Opel dueller her i Norge akkurat som i gamle dager. Norsk rally hadde ikke tatt skade av noe slikt i fremtiden.

 

Holzer R5 Concept

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nymotens rally med nymotens "Gruppe B"? Ja og jo. Artig er kanskje ikke det rette ordet, men det stadig (mis)brukte ordet Gruppe B forsvant fra WRC presseskriv samt kommentatorene etter at en fotograf omkom ved å stå der man ikke skal stå i sving når bilene drar av allerede i begynnelsen av årets første Monte Carlo. Fra da av var de nye 2017bilene "bare" raske.

 

Privatteamet M-Sport tok det som var av gull i år. Og det er sterkt mot de andre fabrikkteam.

Så Ogier kan kjøre han ingen tvil om det, og det er også lagt ned stor jobb på byggingen av Fiesta WRC 2017bilene.

Men så stoppet denne tråden etter at snøen ble borte. Monte og Sverige er såpass unikt at det klarer jeg å få med meg.

Resten er en tett samling av støysky, og grussprut som kjemper mot helgedagene på vår og sommeren.

 

Ble jo heller ikke bedre av at Ogier allerede før fellesferien begynte å gnåle i media om at han var ledig for høystbydene førersete om ikke M-Sport kunne betale markedsverdien han har satt på seg selv.

Og her heier vi på laget og ikke enkeltspilleren så det er vanskelig å føle noen entusiasme som mann i gata for en "gud" som er klar for å forlate skuta på sekundet.

Så Citroen bladde ikke opp nok så da ble det Ford allikavel? Førstevalg eller andrevalg. Ikke vet jeg hvordan forhandlingene gikk, men han er her for 1 år til. For the love of the rallysport som han selv sier. Så da får vi tro på den versjonen.

 

Andrefører Tanak bytter til Toyota, og inn kommer nå Evans.

Hjelper nok på å vinne Wales Rally GB på hjemmebane. Sist det var hjemmeseier der var året 2000 med Richard Burns i Impreza.

Så det vil nok dra opp rallyinteressen på øya.

 

VM Rallycrossen er avsluttet med god grunn da Focus mk4 er på gang så da havner kanskje noen Fordpenger på brukskontoen til M-Sport? Ryktes om en tredje bil i M-Sportteamet så hvem og hvor den skal kjøre kan bli spennende.

Spørs om det blir noen nordmann, men kanskje en svenske?

 

Det var 2017 oppsummert.

 

Pressemelding 2018 førere i M-Sport http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-rs-wrc/ogier-and-evans-to-lead-m-sport-in-2018

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...