Jump to content

Offenhauser og Swaymar diskusjon


RS 1000

Recommended Posts

Admin edit: Denne tråden er splittet ut av følgende annonse
http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79526-offenhauser-og-swaymar-%C3%B8k/

Har du vurdert de amerikanske 2,8 toppene og denne? https://www.summitracing.com/int/parts/ofy-6097dp/overview/make/ford

OFY-6097DP_xl.jpg

Som du sikkert vet er dette i utgangspunktet den eneste forgasseren som bør brukes: https://www.summitracing.com/int/parts/hly-0-8007/overview/

og kun oppgradert med annular booster kan det beskrives som korrekt utført: https://www.summitracing.com/int/parts/aed-6077a

0803st_15_z+small_carburetor+booster_typ

Som du ser må du være villig til å betale GODT for å realisere dette, men det er fullt mulig.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja,driver å bygger en motor med us-topper og offy-innsug med Holley 390cfm nå.

Har bare så lyst å fortsette på forrige 2.8 jeg bygde opp som ble ganske lystig,men som har fortjent Offy innsug :-) samt jeg har en del 3litere og sitter med lysten på å utforske Swaymar innsuget der

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja? Flott! :) 

 

Du må gjerne dele arbeidsloggen din med oss her inne for det er dessverre ALT for lite V6 aktivitet rundtom. :)

 

Offyinnsuget et gode greier, men det Swaymar innsuget der virker ikke spesielt godt gjennomtenkt.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at det hovedsaklig er pga at disse motorene er utfordrende og krevende å arbeide med. I tillegg er utvalget i trimdeler dårlig så her må det TENKES!  :D

 

Dette var ett veldig kjekt og godt gjennomtenkt oppsett. Jeg var spent på kamvalget ditt. ;)

Håper at du valgte uvanlig lange ventiler og er klar for custom støtstenger slik at du kan få ventilløftet opp til noe anno år 2000 +. 

 

Mitt forslag i sakens anledning er nok spesielt. Det må bli en eller to av CompCams sine XFI profiler og noe annet enn Beehive ventilfjærer bør ikke være aktuelt her. :)

 

Hvilket drivstoff skal du kjøre på og hvilket kompresjonsforhold har du valgt? Hva skal bilen brukes til?  

 

Jeg var ikke klar over at DUI nå leverte sine suverene fordelere til disse motorene også, så her lærte jeg noe.  

 

Jeg mener at helt vanlige Weber er noe forferdelige greier og kan ikke anbefale at du bruker penger på det. Det beste forgasserene på markedet er Keihin FCR og Mikuni HSR. Med en normal kam vil ikke 3 x Weber komme til sin rett og ergo er 2 x HSR mm ett bedre valg slik jeg ser det. 

 

Her ser du gode eks:

 

http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html#mikuni_hsr_series_carbs

 

Du må lage deg ett adapter bastert på dette prinsippet: 

 

11-29COMP-12033.jpg

 

------------------------------------------------------------------

 

http://www.moranav6racing.com/i.php?f=/img/Products/pictures/d.jpg&d=

 

http://www.moranav6racing.com/category.html?CategoryID=52

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

+1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Ja,sant. Har brukt flere år på å kartlegge det som måtte finnes rundt om av utvalg,og det krever fortvilende mange timer på nett,før man ramler over nye steder og utvalg. Men amerikanerne er gode å ha når det gjelder disse motorene.

 

Har latt meg bemerke at Morana har insug ja,men kom over Offy insuget til us,så får håpe skrytemyten holder mål om at det kan gi opp til 30hk eller tilsvarende.

 

Ja,det med kamprofil har jeg måttet satt meg veldig i nå,og prøver å skolere meg så godt jeg kan for å forstå og huske alle funksjonene,så jeg kan klare å bestemme meg til slutt Godt det ikke er 8'er jeg driver med,der det er en million å velge i

 

Vel,jeg kjøpte ventiler og fjører hos Burton,men har du sånne gode tips å komme med,så kan alltids de ventilene og fjærene brukes på noen av de andre motorene isteden

 

Det mest utfordrende er jo at komp forholdet begrenser seg med bensinutvalget.

Bilen blir bygget for å leve øverst i kurva,mid til topp

Det tror jeg på. Samme her. Det var derfor jeg valgt å dele info på V6 forummet her inne. 

 

Amerika er en gullgruve når det gjelder bil og motor selv om det er vanskelig å unngå å blir forvirret av det enorme utvalget. 

 

Etterhvert som tiden går finner man enkle regler å benytte for å holde en hvis oversikt. På eldre type motorer brukes med fordel HK/CID og lb/ft pr. CID. 

 

På generelt grunnlag er det relativt enkelt å ta ut 183 hk og 183 lb/ft fra "dine" 183 CID. Dette er egentlig "Worst case scenario". Klarer man ikke dette på en motor oppsatt for performance, så er det noe galt. Offy innsuget skal iallefall rekke til 260 hk.

 

Det Chevorlet gjorde når de designet LS motoren var ikke mindre enn en genistrek. Det er mye å lære ved å studere disse motorene. Alle andre har satset på 4 ventilers topper som vi alle er kjent med fra før.

 

Burtonpower og Europeiske kamfabrikanter er derfor IKKE de flinkeste på støtstangsmotorteknologi, men de kan brukes til inspirasjon likevel.

 

Se f.eks på KentCams sine V6T2 - V6T3 kammer på katalogside 22 og V65 - V66 på side 23 her:

http://kentcams.com/documents/downloads/Kent%20Cams%20catalogue%202016(7).pdf  

 

Finn moderne høyløft kamprofiler fra katalogside 48 her: http://www.compcams.com/Technical/Catalogs/CamLobeMasterCatalog.pdf

 

Se for eksempel på de extremt agressive Ford profilene på katalogside 61. Se at med 290 grader oppgitt durasjon er ventilløftet med 1,5:1 vippearm hele 14,6 mm!! Sammenligne med KentCams sine.  

 

Som du helt sikkert vet er dette ett MUST: http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Store_Code=CC&Screen=PROD&Product_Code=3236

 

s-l225.jpg

 

Med dagens motoroljer er dette de eneste løfterene som kalles riktige til alle 2,0 - 2,8 L motorene: https://www.summitracing.com/int/parts/hrs-91218-1/overview/ 

 

EDIT:

 

Evt.: http://www.shop-fordv6.de/en/engine-block/789-adjustable-cam-gear-set.html

 

Søkeord justerbartkamdrev

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at denne tråden kanskje burde vært ett anet sted,men nå er vi jo så godt i gang her atte

 

Jeg har lite å tilføye diskusjonen, men det ønsket kan jeg oppfylle :)

Tråden er splittet opp i opprinnelig annonse og denne diskusjonen. Navnet på tråden kan forandres om ønskelig, men da av RS 1000, moderator eller admin.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

V6T2 har jeg brukt mye,og er fin kam til litt allsidig bruk.

Har lurt mye på å bruke V6T3,men er jo spørsmålet på om det er profiler som fungerer mye bedre som frister med at jeg har satt igang lærdommen på kamfunksjoner.

Har jo piper,Erson,comp cam osv og har i gamlemotoren omslipt fra KN kam her i norge.

 

Ser at denne tråden kanskje burde vært ett anet sted,men nå er vi jo så godt i gang her atte

 

Ja,bruker kun de alu-registrene,foruten at jeg har ett i stål fra Quife også nå

Dette er helt ok kammer som er godt tilpasset en orginal motor, men det har lite og ingenting med motorBYGGING å gjøre. 

 

Skal man BYGGE så bør man f.eks aldri bruke ventilstyringer i simpelt støpejern da de ikke tåler aggressive kammer. 

Selv om innsugskanalene liker høyt ventilløft så må løftet tilpasses ventiler, ventilfjærer osv osv som da dikterer hvilket løft kamfabrikanten velger for å få solgt kammen. 

 

Med 44,5 mm ventil bør ventilløftet i en High performance motor være minimum 13,5 mm.

Ventilfjærene må være heftige: https://www.summitracing.com/int/parts/tfs-16125-1/applications

 

Tenkte meg det, men måtte nevne det likevel. :)

Se der ja,da kom den på sin rette plass. Takk takk

Btw RS1000, siden dette er blitt en diskusjonstråd, og jeg vet du har snakka mye om det tidligere.... Sto å så litt på verkstedgulvet mitt tidligere i kveld og kom til å tenke over at jeg hadde en demontert 2.3 der,og en 2.8 veiv til overs....så da er det i henting iveien for å realisere det heller,så bare å dra på med ville påfunn, så bygger jeg!!

Ja, det ble visst det. :)

 

Det er enkelt for jeg har lenge kunne tenkt meg å prøve følgende oppsette selv.

 

1. 2,3 motorblokk som nesten alltid vil kunne bli godkjent i det aller meste pga lav effekt og dreiemoment.

2. 2,8 veiven med 68,5 mm slaglengde er å anse som RS2600 veiven med 69 mm slaglengde.

3. Originale råder, men alltid oppgradert med ARP bolter og Clevite77 lagre.

4. 2,6 stempler går rett i her, men de er sjeldne og kostbare. Trickset er å bruke OHC stempler, som dessverre krever borring. (og kanskje en liten dreiing av stempeltoppene).   

5. Toppene fra de "nyere" 2,3 motorene har større ventiler, men også en ekstra kanal for eksosoppvarming av innsugsmanifolden. Dette er ikke helt min greie til annet enn småkjøring. Gamle 2,3 (37/32 mm) eller 2,6 topper (40/32) er derfor å foretrekke, gjerne isatt de store 2,3 L ventilene (40/34) eller maks 2,8 ventiler.(42/36) 

6. Innsugskanalene portes og tilpasses 2,8 innsugsmanifolden.

7. Autolite 2100 forgasser har annular boosters og monteres med ett adapter som blir en god og korrekt løsning som ikke koster allverden, men Keihin og Mikuni MC forgassere på adapter er rett og slett bare den beste forgasserløsningen.

http://www.championcarburetor.com/6467-autolite-2100-round-back-carburetor-2v-114-venturi-300-cfm-remanufactured-p-10405.html?zenid=1cf2981ea025fcf381081704afc286ab

 

8. Grenrør er ett must på disse motorene som originalt har en så simpel eksosoppsamler at den ikke fortjener å blir kalt eksosmanifold.

9. Kamvalget er avhengig av budsjett og ventilstyringer osv., men Kent og Piper har som du vet enkle og trygge løsninger.  

10. Ventilfjærer: https://www.summitracing.com/int/parts/tfs-16519-1/applications

11. Ventilfjærbrikke: https://www.summitracing.com/int/parts/rsc-pac-r363/overview/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få med alle detaljer,så ja,ventilene får hoppe i bronsestyringer

Suverent, da kan vi ta i. :)

 

CompCams core for 1983 - 1985 Ford 2800 V6 motorblokk: 38-000-5

 

Pkt.1: 38-000-5

Pkt.2: 7396 lobe for innsug og  6007 på eksos og du MÅ!! bruke en DL løfter på innsug, altså "Direct Lube" med ekstra smøring. 

Pkt.3: Lobeseparasjon. Her har både Kent og Piper vist at disse V6 motorene får 108 grader når de går med forgasser(e).

 

Bestillingsnummeret for en slik kam blir: Part# 38-000-5 Grind# 7396/6007-108 

 

Hentet herfra: http://www.compcams.com/Technical/Catalogs/CamLobeMasterCatalog.pdf

Bare for å få med alle detaljer,så ja,ventilene får hoppe i bronsestyringer

 

Tror jeg skal hive meg på ett "budget" bygg her...

Har 2.3 av "gamle" typen og jeg har også 2.6 stempler liggende å slenge en plass,litt div kammer med litt futt i,2.8 veiv og insug,og div org ventiler i div str,så dette må jeg faktisk bare gjøre

En liten bestilling på lager,ringer og pakninger,så er basen klar

Dette høres skikkelig lovende ut. :) Tipser om skikkelig innkjøringsolje også slik at stempelringene blir korrekt innkjørt og ikke ødelagt før bilen er flyttet.

 

https://www.google.no/search?q=compcams+3236&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj7t9Ld0pLRAhVDjCwKHRmiBNYQ_AUIBigB#tbm=isch&q=break+in+oil 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det postede er ett utgangspunkt. Her må det diskuteres vel og lenge. 

 

Ang fløde, se denne: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63911-flowtest-28-85tm-en-topper/?hl=cortiworth&do=findComment&comment=616285

 

Her ser du hvorfor man bør løfte ventilene langt over det Kent og Piper vanligvis driver med: 

 

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/projekt/saabv4/flodesdisagramv4.gif

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det postede er ett utgangspunkt. Her må det diskuteres vel og lenge.

 

Ang fløde, se denne: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63911-flowtest-28-85tm-en-topper/?hl=cortiworth&do=findComment&comment=616285

 

Her ser du hvorfor man bør løfte ventilene langt over det Kent og Piper vanligvis driver med:

 

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/projekt/saabv4/flodesdisagramv4.gif

Synd v6 folka ikke var like ivrige som Saab folka når det kom til v-motor,da de klarte å dra ut mye og finne ut mye på v4 i sin storhetstid.

 

Tydelig at løft blir viktig for motorbygget mitt,så da er det som jeg har tenkt på tidligere at jeg må investere i vippere som klarer dette

Link to comment
Share on other sites

Synd v6 folka ikke var like ivrige som Saab folka når det kom til v-motor,da de klarte å dra ut mye og finne ut mye på v4 i sin storhetstid.

 

Tydelig at løft blir viktig for motorbygget mitt,så da er det som jeg har tenkt på tidligere at jeg må investere i vippere som klarer dette

Det er helt sant. Jeg har sett mye på hva de gjorde med de gamle Saabene. 

 

De "nye" 2,3 og 2,8 motorene har kammakslinger med større lagerdiameter og ergo bedre plass til høyere løft, men jeg har ikke sett at noen har benyttet seg av denne fordelen. Vi må derfor være forsiktig når vi velger kamprofiler for det er ikke alt som vil kunne fungere. 

 

Det er ingen tvil om at 1,4 - 1,5:1 utveksling på vippearmen er gammeldags og i minste laget og at det er rundt 1,7:1 som er det "Optimale". Problemet er utvalget og derfor prisen. 

 

e.jpg

 

http://www.moranav6racing.com/category.html?CategoryID=51

 

I land som Norge og Sverige burde det i grunnen være nok folk med utdannelse og tilgang til utstyr til å frese ut nye tårn til en vippearmaksling som tillater bruk av de justerbare og tidsriktige 1,76:1 vippearmene til FE motorene. 

 

https://www.summitracing.com/int/parts/crn-34772-1/overview/make/ford

 

crn-34772-1_ml.jpg

 

Etter dette prinsippet:

http://therangerstation.com/forums/attachment.php?attachmentid=19147&d=1442691173

eller som dette til Volvo B20: http://s1138.photobucket.com/user/johnmc5/media/PV/IMG_0074.jpg.html

http://images.autoserviceprofessional.com/post/M-LS-cylinder-head-2-1.jpg

 

Slik at man kunne montert disse meget gode og billige vippearmene: https://www.summitracing.com/int/parts/sum-141550/overview/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sant. Jeg har sett mye på hva de gjorde med de gamle Saabene.

 

De "nye" 2,3 og 2,8 motorene har kammakslinger med større lagerdiameter og ergo bedre plass til høyere løft, men jeg har ikke sett at noen har benyttet seg av denne fordelen. Vi må derfor være forsiktig når vi velger kamprofiler for det er ikke alt som vil kunne fungere.

 

Det er ingen tvil om at 1,4 - 1,5:1 utveksling på vippearmen er gammeldags og i minste laget og at det er rundt 1,7:1 som er det "Optimale". Problemet er utvalget og derfor prisen.

 

e.jpg

 

http://www.moranav6racing.com/category.html?CategoryID=51

 

I land som Norge og Sverige burde det i grunnen være nok folk med utdannelse og tilgang til utstyr til å frese ut nye tårn til en vippearmaksling som tillater bruk av de justerbare og tidsriktige 1,76:1 vippearmene til FE motorene.

 

https://www.summitracing.com/int/parts/crn-34772-1/overview/make/ford

 

crn-34772-1_ml.jpg

 

Etter dette prinsippet:

http://therangerstation.com/forums/attachment.php?attachmentid=19147&d=1442691173

eller som dette til Volvo B20: http://s1138.photobucket.com/user/johnmc5/media/PV/IMG_0074.jpg.html

http://images.autoserviceprofessional.com/post/M-LS-cylinder-head-2-1.jpg

 

Slik at man kunne montert disse meget gode og billige vippearmene: https://www.summitracing.com/int/parts/sum-141550/overview/

Ja,er uten tvil "nytype" motor med store camlager som må brukes,de gamle er sørgelig små for å få inn noe med løft.

 

Er i skrivende stund akkurat i forhandling med ett vippearmsett nå... Med rollertip på ventil og justeringsskru til støtstaga i 1.6:1

Link to comment
Share on other sites

Ja,er uten tvil "nytype" motor med store camlager som må brukes,de gamle er sørgelig små for å få inn noe med løft.

 

Er i skrivende stund akkurat i forhandling med ett vippearmsett nå... Med rollertip på ventil og justeringsskru til støtstaga i 1.6:1

Du er det ja? Hvorfor 1,6:1? 

 

Er det disse du forhandler med?: http://www.rockerarms.com/pages/performance.html

 

Han her har endret siden sin, men har god kontroll på gamle Ford V-motorer.

http://tgmotor.com/?page_id=1661

http://tgmotor.com/?page_id=525

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på max løft,så er kanskje det optimale å ta Moranas 1.8:1 vippesett,som han også kam levere med justering og for mekaniske løftere.

 

Med tanke på løftere,har jeg tenkt mye på Pruett sin løsning med å bruke demonterte small block løftere,og på den måten sitte med ett sett lette løftere,og kompansere med lengre stenger

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket hvor høyt man kan løfte før ventilfjærbrikkene tar i ventiltetningene når man bruker originale ventiler og kommet frem til noe rundt 11,9 mm som passer godt da PiperCams stopper på 11,43 mm og Kentcams stopper på 11,73 mm.

Hvis man tilpasser Volvo B19 - B230 ventiler så øker dette med ca. 4,5 mm som også gjør at man kan bruke 26915 ventilfjærene til CompCams.   

 

Har også undersøkt om kamlagre og funnet ut følgende:

 

Gamle V6 motorer med små kamlagre har diameter 41,9 mm og Ford 0,875" diameter ventilløftere.

Volvo B20 har kamlagre med diameter 42,9 mm og Chevy 0,842" diameter ventilløftere.

"Nye" V6 motorer har kam som passer i kamlagre med innvendig diameter 43,9 mm og de bruker 0,875 mm ventilløftere. 

 

En nyere Ford V6 skal derfor enkelt kunne bruke Volvo B20 kamprofil som f.eks den glimrende H3 profilen med 260 grader v/ 0,050" løft. 

 

Vi ser her at maks kamløft er 9,21 mm (0,362") http://www.agap.se/Kamaxlar-B20_5.pdf 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...