Jump to content

Ford Ranger - hyling når jeg slår på AC


eppa

Recommended Posts

Hei,

på langtur i vinterferien, begynte plutselig bilen å "hyle" mens jeg kjørte (typisk "viftereim lyd"). Lyden forsvant umiddelbart når jeg slo av air conditionen.

 

Den kommer umiddelbart på igjen hvis jeg slår denne på.

 

jeg antar at beltet til AC enten er slitt eller for slakt. 

 

Mine spørsmål:

- Er det trygt å kjøre med så lenge jeg ikke bruker AC?

- Er det lett å se "hvilket" belte det gjelder? og i tilfelle hvordan?

- Er det lett å justere/stramme dette selv hvis det virker å ikke være stramt nok?

- kan jeg gjøre vondt værre hvis jeg prøver å justere dette selv? 

 

Dette gjelder en 2008 modell Ford Ranger Wildtrak 3.0

 

mvh

Espen

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke kjent med om det er egen reim til AC pumpe på den. Om det er det så går det fint å kjøre med avslått AC og til og med uten reim fram til det kan fikses.

Er det felles reim med vannpumpe og dynamo bør du unngå å belaste reima med AC fram til problemet er sjekket og fikset.

En AC pumpe gir mye ekstra motstand, så om det er felles reim er det vel en viss fare for å svi den av ved høy belastning om den begyner bli dårlig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk,

med egen reim er det ihvertfall ikke krise :) kjører uten intill videre.

Har en mekaniker på jobben som kan kikke på det og hjelpe meg å vurdere om jeg må levere den inn, eller om det er nok å justere. Tusen takk

Link to comment
Share on other sites

Hrmpf

 

Mekanikeren på jobb mente nok at beltet var litt slakt, og viste meg hvordan jeg kan stramme det. men når han hørte på lyden, mente han at det høres ut som det er noe galt med selve kompressoren! :(

 

Jeg skal prøve å stramme i dag, og se om det hjelper. Føler ikke jeg trenger enda en dyr reparasjon i år... (måtte ta hovedservice pluss bremseskiver og klosser i høst :()

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...