Jump to content

Dohc tannstang eller manual tannstang


k.larsen

Recommended Posts

Doch tannstang å vanelig manual tannstang fra sierra 2l ohc, hvem har best rattutslag? Event noen andre anbefalinger folk kan anbefale med så bra rattutslag som mulig. Er cosworth, veit at rattutlaget er litt så som så, så ute etter det som er best. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Uten servo har best utslag. Men du må jo ratt så en gal! 4.2 lock to lock om jeg ikke huska feil

 

Ok så uten servo har best rattutslag av Doch å cosworth. viss jeg hadde gått for uten servo hadde det blitt med kortstyring var 2,7 trur jeg, veit ikke hva cosworth å Doch event har lock to lock jeg?

Link to comment
Share on other sites

Det skal være en gammel tråd her om dette. Søk på mere ratt utslag på sierra eller noe sånt.

Takk for tips, blir ikke så mye klokere her er det veldig mye forskjellig meninger, fant stort sett gammle tråder, hadde vært morro å hørt litt hva folk mener i dag, da de trådene jeg fant er mange år tilbake i tid. Ser ho på manual tannstang med jortayring som et lite pluss med tanke på fjerning av servo å mindre som kan ryke, Hehe men blir jo tyngere på rattet da, å lest å hørt at den blir bedre på selv oppretting i sladd, en med servo?

Link to comment
Share on other sites

sierra uten servo har 4.2 ca lock to lock, cosw har vel 2.4

dohc har 2.8 å forsåvidt resten av sierra med servo

Ok da vurderer jeg gå for uten servo men med kortstyring viss den er den med best rattutslag, da blir den 2,7 i stede for 4,2

Link to comment
Share on other sites

 lest å hørt at den blir bedre på selv oppretting i sladd, en med servo?

 

nei. 

den eneste geometrien som kan forandrer med tannstaget er bumpsteer. geometrien i spindlene bestemmer selvopprettingen. 

 

MEN.. sierra er aldri laget for hverken å gå fort rundt bane, drive med drifting eller noe annen aktiv kjøring. så servo retur slangen er rett å slett for tynn og lang. ved aktiv svinging fra side til side vil styringen bli kjempehard fordi trykket i retur slangen i servo systemet er like høyt som trykket inn i tannstaget og "låser" derfor tannstaget til trykket er normalt igjen. løsningen på dette er rett å slett en tykkere retur slange. 

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Mere caster vil kunne skape noe av effekten til selv oppretting, men svindlere er fortsatt de samme. Å når du lager mere caster ved å shimse stabstaget så forandrer du vinkelen på bærearmenoe og styrestagene. Noe som går hardt utover indre bærearms foringen. Så da burde også traversen fremover. uten å flytte motoren selfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

std tanstang (u /servo) med ny innmat 2,7 er fint å kjøre med, du har god kontroll på bil. Det at den blir tyngre på rattet merkes mest når du står stille og svinger frem

og tilbake, men det skal du vel ikke?

Også er det litt motstand når du kjører, men det er bedre at det er det, enn at den blir for lett på styringen i fart, det er skummelt.

 

Min erfaring med dock servo er at den blir for lett på styringen, servo fra cosworth har fin motstand syntes jeg på vingebil værtfall.(men som Kenneth sier får litt å jobbe med når du skal svinge mye frem og tilbake, da slangene er trange, som skaper motstand / friksjon, og kan resultere i at servo olja koker over)

Kan også kjøre cosworth servo uten pumpe det går også fint.

 

Ellers er det caster og SAI som påvirker selvoppretting. Det ser du lett om du har mye caster så løfter du bilen når du svinger på flat mark, når du slipper ratte da

vil hjula gå mer eller mindre rett. I fart går de rett igjen. Men blir selvfølgelig tyngre på rattet med mye caster da som nevnt du løfter bilen og det krever kraft.

For mye caster er heller ikke bra, for da vil bilen krenge mer i sving ved litt god bruk.

 

Ifht rattutslag syntes jeg std sierra tanstang uten servo hadde best rattutslag.

Uten å ødelegge noe i geometrien fremme, så kan du få bedre rattutslag ved å evr dreie av litt av kanten på indre styre ledd, slik at kanten på indre styre ledd ikke stopper så tidlig i huset til tanstanga.

Du kan si at indre styre ledd er styre stoppen din, den må slankes. Evt lag selv:Bytt ut indre styre ledd med uniballs, og en tykk skive som justerbar styre stopp. Men øye på unibalsen må være på samme plass som der indre styre ledd er (avstand ifht org)ellers vil sjangsen for bump steer være tilstede.

Edited by Kåre Andreas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...