Jump to content

Mondeo 2008 2.0 tdci chip/tuning?


Cossen

Recommended Posts

Heisann :-)

Har kjøpt meg en Ford mondeo 2008 modell

2.0 tdci

6trinns manuell

144 000 km

Akkurat skifta register reim

 

Er det noen som har erfaring med chipping/tuning av denne modellen?

Hva anbefales mtp kvalitet, effekt, forbruk og evt skade på motor? :-)

 

Og hvordan er det å komme gjennom EU kontroll med chip? Akkurat EU godkjent så blir jo ei stund til neste gang :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Cossen

 

Er du meg i et alternativt univers? Jeg har en Mondeo akkurat som din, 2.0 TDCi 6MT 2008. Min er 130 hk stasjonsvogn og gått ca 144000, skifta drivreima for en måned siden  :lol:

 

Jeg undersøkte for noen år siden muligheten for å remappe, som er en bedre løsning enn chiptuning spør du meg.

Hos Tuningservice.no i Trondheim kunne de øke effekten til 180 hk / 400 nm for 4.900,- inkl alt.

Til forskjell fra chipping kan ikke remapping oppdages ved vanlig service/EU-kontroll. Kun hvis merkeverksted bevisst går inn og ser på parametere og ser at de er endret fra standard.

Ingen merkbar økning i forbruk, hvis noe så blir forbruket faktisk mindre. Om effekten er reell blir vanskelig å verifisere uten en dyno, men det blir nok ikke så langt unna.

Motoren og drivverket tåler den økte effekten, da dette er mange av de samme delene som brukes i de sterkere motorene fra fabrikk. Eneste er hvis clutch/girkasse/flywheel er slitt fra før så blir det fortere slitt med større effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kompisen min har en -07 mod 2.0 6 trinns manuell, som han har remappa til 180 hk. Den drar veldig mye bedre enn orginal, forbruk er som før ca. Han har bare positive erfaringer med dette.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Såg den da jeg gikk en runde på go-cart banen. Egr slipper eksos inn i innsuget, for å brenne den en gang til. Dette skaper mye sot i innsug og innsugskanaler i toppen, gror igjen. Så blokkering har absolutt noe for seg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...