Jump to content

Registerhavari, Mondeo 2008 med 1,8 TDCI


xr4ti

Recommended Posts

Som skrevet, registerreima har røket. Er det mulig for en nevenyttig hobbymekaniker å overhale motor selv eller er byttemotor som gjelder?

Som regel er det bytte av ventiler, pakninger og strekkbolter som må til men siden jeg ikke kjenner til disse dieselmotorene så spør jeg før jeg tar på meg jobben. Er det noe spesialverktøy som må brukes, innstillinger av diverse ting og tang. Eier fikk beskjed om å bytte motor og fikk en pris på nærmere 50 tusen. Evtentuellt om andre 1,8 motorer passer rett inn i Mondeo (Transitt etc)

Haster siden eier er veldig klar for ferietur.

Mvh Jørn

Link to comment
Share on other sites

Byttemotor er nok best, men så er det med økonomi da.

Jeg har tilbudt meg å gjøre jobben. Selve skruingen er jeg ikke redd for, det er mer på hvilke deler som må byttes, evt om det er totalras på motoren ved registerhavari. Som jeg skrev så vet eller kan jeg ingenting om denne motoren. Husk at det koster dem kun deler.

Bilen har ikke gått mye, det var bare at de glemte å bytte reima.

Vet du foresten motorkode på den motoren?

Link to comment
Share on other sites

tenker d at du bare røkker av toppen å ser . regner med at d er noen bøyde ventiler der

heldigvis ikke så mange ventiler da :P :P

Joda, å rive motoren i biter er ikke noe problem, det å reparere som er greia :)

Om det kun er bøyde ventiler så er det neppe noe problem men har jo hørt skrekkhistorier om folk som har demontert og kjøpt inn deler for mange tusen, satt sammen motor for så og finne ut at man må bytte ditt og datt samt programmerer ditt og datt i tillegg.

Noen motorer har ventiler som kun bøyer seg men andre knekker og raserer toppen totalt. Det er slike ting jeg vil ha oversikt over før jeg begynner på jobben. Ser at man må har et slikt kamhjulsperresett men det koster ikke mange kroner selv med ekspressfrakt.

Hvordan er det med dieselpumpen, må den justeres opp igjen eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er 2 registerreimer på denne. Kun en som syntes når du tar av plastdekselet.

Den nedre er det en del skruing for å komme til. (går i oljebad)

Noen ganger knekker kammen også.

Er grov / solid stamme på ventilene så sjekk stemplene.

Pumpa er det bare å ta ut/inn, ingen justering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Mondeo Power.

Da får jeg ta en prat med eier. Ser ut som det deler inkl alle ventiler, reimer, pakninger etc kommer på ca 7000 kr men ser det blir litt ventetid på deler. Tenkte å høre med Ford ang priser.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...