Jump to content

Opplevde røyk fra panseret MK4


Lynet85

Recommended Posts

Opplevde at det kom røyk opp av motor rommet  da jeg kjørte til butikken forrige uke, det luktet skikkelig brent en skarp lukt (ikke palstikk eller vann) røyken var lett grå og kom fra baksiden av motoren mot torpedoveggen og fortsatte å lukte/ryke etter jeg hadde slått av motoren.

 

Dro hjem for å se om jeg kunne finne noe direkte årsak uten å finne noe jeg kan bekrefte som er direkte årsak til denne hendelsen. Men jeg fant ut at turboen har svettet en del olje og at røret på undersiden av motoren og fram til intercooleren var innsauset av gammel olje (litt fuktig enda) og møkk, gummiforingen mellom turboen og plastikk røret virket helt da det så ut som oljen på tuboen og rørene kom fra oversiden av turboen. Kan det være turboen som holder på å gå på en smell? eller kan det være andre årsaker?

 

NB! Har kjørt bilen et par ganger siden dette skjedde uten problem, motoren funker som den skal og ikke opplevd lukt eller røyk siden denne ene gangen.

Edited by Lynet85
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette skyldes regenereringsprosessen som settes i gang av DPF (dieselpartikkelfilteret). Er ikke helt sikker på hvor ofte regenereringen går men mener det er ved hver 150-200 mil.

Husker jeg lurte på hva det var som skjedde når dette satte i gang på bilen min første gangen, ringte dermed en Ford-forhandler og de forklarte meg årsaken. Motoren kan småfjuske, det lukter brent og eksosen kan få en litt annen lyd enn normalt. At det kommer røyk opp fra motorrommet er vel unormalt, jeg ville derfor sjekket om det kan være noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...