Jump to content

Risting i ratt ved bremsing


Ruben90

Recommended Posts

Hei!

Mulig dette problemet har blitt diskutert tidligere, beklager isåfall men har ikke så mye tid til å lese meg gjennom alt.

 

Problemet gjelder min Ford Mondeo 2003 diesel, med risting i ratt ved bremsing. Ristingen kan starte ved 80km/t, men kjennes som regel mest ved 60km/t. Etter 50km/t forsvinner det, samme med over 80km/t. Enkelte ganger kan det riste mer og andre mindre.

 

Jeg har nylig skiftet begge bremseskivene fremme, samt alle bremseklosser og venstre caliper fremme, som da hadde låst seg. Bremsene er luftet. Pusset også alle kontaktflater mellom felg og skiver.

 

Det jeg nå mistenker er om jeg må ballansere dekkene, men logisk sett burde det vel da vert risting også uten bremsing?

Kanskje en hjulstillingskontroll må til?

 

Har noen tanker om hvor problemet ligger? Spør gjerne for mer utfylling av bil og problem så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Takker for alle svar!

Mvh Ruben

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Har sjekket så vidt, men kan se litt grundigere. Har du noen tips og triks til å finne ut på en lett måte om det kan være defekte deler? Eller må man rett og slett demontere å sjekke på selve delene? Selve bilen kjennes veldig fast og fin ut å kjøre. Vrikket litt i dekkene for å kjenne etter slark, men kunne ikke legge merke til noe. Er ikke super flink når det komme til bil heller da, men vil alltid lære! :)

Link to comment
Share on other sites

Risting ved bremsing skyldes ikke ubalanse i hjulene.
Sjekk foringer og kuler som nevnt over her.
Letteste er å løfte opp bilen, da får du sett ordentlig under og kjent etter slakk.
Finner sikkert ett hyggelig verksted som kan ta en titt for deg, om du ikke har mulighet selv.

Link to comment
Share on other sites

Har også vært borti at skivene har fått små skjevheter/slått seg etter relativt kort tid. Merker ingenting ved kjøring men ved nedbremsing så rister det som fy. Hvilket fabrikat har du på skivene, bra, bedre eller best?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Igjen tusen takk for god respons! Settes pris på :) kan se ut som eg har funnet problemet.

 

Det lå nok i skivene ja. Jeg byttet først skive og kalipper på fører siden, for en stund tilbake. Når den jobben var gjort så merket jeg lite til risting. Men etter en stund så begynnte ristingen igjen, og da tenkte jeg at det måtte være skiven på motsatt side som var blitt skjev, så byttet da på passasjer siden. Men ristet fortsatt.

 

Meg og bror min grublet veldig over dette. Så etter litt att og frem så tenkte vi å prøve å bytte skive på førersiden igjen, til den gamle skiven som satt på passasjersiden tidligere. Da forsvant det aller meste av ristingen! Endelig!!!

 

Håper det holder seg bra fremover nå. For de som lurte så kjøpte jeg skivene på Meca, Pro meister.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra du fant ut av det. Om du gidder så kan du lete frem et verksted med skivedreier. Det pleier ikke å koste mye så har du skiver i reserve.

Pro meister, ikke vært borti de men er vel i det rimelige sjiktet ser det ut til. Borsch og Mekonomen sine egne skiver har jeg dårlig erfaring med når det gjelder kast i skivene og en og annen Biltemaskive.

Link to comment
Share on other sites

Etter over 20 år i bransjen er jeg fortsatt forundret over at folk skal spare penger på BREMSENE på bilen.... Styr unna biltema og andre billige merker. Dessuten sparer du ikke penger på å måtte gjøre jobben 2 ganger.

Dette er mitt råd. Hold dere til OE leverandører.

 

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Etter over 20 år i bransjen er jeg fortsatt forundret over at folk skal spare penger på BREMSENE på bilen.... Styr unna biltema og andre billige merker. Dessuten sparer du ikke penger på å måtte gjøre jobben 2 ganger.

Dette er mitt råd. Hold dere til OE leverandører.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Langt på vei enig med deg men så er det engang slik at vi har forskjellig okonomi. Har man ikke råd til å betale mellomlegget på alternative deler og OEM-deler så har man ikke råd da. Det er jo også alternative deler som har lik kvalitet som OEM-deler, det gjelder bare å finne ut hvilke.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...