Jump to content

Girkasse 2wd Cosworth.


SVK

Recommended Posts

Edited by SVK

 "86" Sierra RS Cosworth


X - 04 Dodge Ram SRT10


X - '67 Pro Touring Camaro RS 


X - '99 Focus 2.0


X - '88 Sierra Cosworth


X - '86 RX7


X - '89 Sierra 2.0 i


X - '92 Sierra CLX


 


 

Link to comment
Share on other sites

Har selv kjøpt tko600 tilpasset cosworth ifra burton nokså nylig. Den skal holde effekten vertfall. Men er ikke noe som liker å rykkes i gir på høyt turtall den heller.. er en synkronisert kasse tross alt. Men er nok like stille som orginal og den kommer med speedo om dette er gatebil.. ( som er grunnen til jeg valgte den..)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett GODT alternativ. https://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-5.asp

 

Ellers synes jeg at moderne utgaver av de gamle Amerikanske Muncie M22Z og Ford Toploader gearkassene virker interessante.

De store, tunge, moderne 5 og 6 trinns kassene gir ofte problemer med raske gearshift på høye turtall. Faceplating og dog-ringer ordner dette, men gir andre ulemper.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett GODT alternativ. https://www.gforcetransmissions.com/tran_gt-5.asp

 

Ellers synes jeg at moderne utgaver av de gamle Amerikanske Muncie M22Z og Ford Toploader gearkassene virker interessante.

De store, tunge, moderne 5 og 6 trinns kassene gir ofte problemer med raske gearshift på høye turtall. Faceplating og dog-ringer ordner dette, men gir andre ulemper.

 

Har du kjørt med dette "gode alternativet" selv?

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har du kjørt med dette "gode alternativet" selv?

Har dessverre ikke hatt økonomi til det nei. Hadde jeg hatt det hadde jeg selv kjøpt denne kassen. I "street" utgave selvsagt, altså med:" The synchronized kit features helical-cut gears for better noise reduction while still retaining extra gear width." Hvis du har erfaring, kunnskap eller innputs, good or bad, må du gjerne opplyse oss. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

veit om ei G-force kasse (drev sats til t5 ) som har fungert meget bra på ca 500 hk , med masse juling . Ronny Elvelund (elvelund racing )  har vel brukt den i mange år nå..

Det tror jeg på. T5 kassen er en god kasse, men den teknologiske utviklingen de siste 30 årene har gjort at dagens motorer leverer så mye dreiemoment og effekt at en T5 i original utførelse nok er i svakeste laget. Hvis man så forsterker de svakeste leddene så ender man opp med en kasse som er god, har gunstig avtrapping og sterk nok til de fleste. :)    

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Både G-force og A5's drevsatser har grøvre tenner og annen skråstilling enn orginalt, noe som gir endel mer støy enn en orginal T5. Jeg kjører en selv en; den tåler mye og er god å gire. (Bortsett fra at de kan være litt kranglete å gire ned med.)

 

Jeg ville heller valgt t56 eventuelt TKO600 (men denne har sine problemer...), jeg tipper de går noe mer fredelig enn G-force/A5- drevene.

  • Like 1

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke hatt økonomi til det nei. Hadde jeg hatt det hadde jeg selv kjøpt denne kassen. I "street" utgave selvsagt, altså med:" The synchronized kit features helical-cut gears for better noise reduction while still retaining extra gear width." Hvis du har erfaring, kunnskap eller innputs, good or bad, må du gjerne opplyse oss. :)

 

Disse er jo relativt billige. De er svært bråkete til tross for at de er helical-cut, akkurat like (hvis ikke mer) bråkete som Quaife-drevsatsene. I tillegg passer ikke inngående aksel mot Cosworth clutch-splines, utgående aksling passer ikke på Cosworth mellomaksling. Det som ér en fordel med G-Force er at man får forsterka utgående aksling som tåler mer vridning før de rives i filler - men denne passer ikke med cosworth-yoke. Hos Quaife blir utgående aksling det svakeste leddet, men det passer i det minste rett i resten av opplegget.

Jeg har selv kjørt med begge drevsatsene, og halvveis i en harrytur i 5. gir handler man hørselvern til hjemturen, med påfølgende innkjøp av TKO så fort du er hjemme. Bare se videoen fra Elvelunds bil, så hører du at det uler.

 

TKO kan enkelt modifiseres for å gire betraktelig bedre enn hva de gjør originalt ved bruk av korrekt olje, samt rette (og rimelige) modifikasjoner. Da girer de minst like godt som en T5, hvis ikke bedre. At drevene som du skriver er "store og tunge", betyr ikke at de ikke kan bremses opp - for synkringene har jo større areal dimensjonert for akkurat dette. Synkringene kan med fordel byttes til den nye typen som tåler vesentlig mer varme, og problemet forsvinner.

 

De fleste T5 som overhales i disse dager benytter nettopp slike synkringer, noe som forbedrer girkvaliteten. Jeg fikk mange tilbakemeldinger på hvor råe T5-kassene var å gire med etter jeg satt i slike.

Å sammenligne en "oppgradert" T5, med en original TKO faller derfor på sin egen urimelighet. T5 var jo også kjent for å gire tregt.

Jeg kjøpte tko600 kassa mi ifra reyland motorsport i england. Den kom vel på ca 40 000 med ombygging av spakestel. Dette ble da uten mva for det regn skape ble vekk i mitt tilfelle å ha sluppet å betale der :P men prisen gikk opp litt etter jeg kjøpte min.

Prisen står da på siden der og er da bare å trekke ifra engelsk mva på 20% å legge til norsk.

 

Men vil tippe ca 55k for en ny tko kasse..

 

53700kr pluss sending bort til england da av mellom aksel og clutch hus slik de tilpasser det..

 

Man kan fint handle en tko600 tcet4617 fra ebay for omtrent 25000 + mva = 31250.

Deretter handler man en lamell med korrekt senter, 1500. Så sveiser man på noen ører på det originale Cosworth clutchhuset, borer og gjenger = kr 0 (man har jo huset fra før).

Deretter leverer man mellomaksel til GKN drivlinje som bytter yoke mot den medfølgende yoken, usikker på pris, men kanskje 2000kr?

Girskifter kan man enkelt modde for å flytte stanga 60mm lengre bakover. 

Giroppheng modder man enkelt med en aluplate-adapter, og benytter original eller oppgradert foring.

 

Langt unna 55k hvertfall, bolt on.

Edited by armani
  • Like 1

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ja får forresten litt billigere kassa. Da de skrev ned prisen på frakt papiret til under 1/3 :) så kommer nok ned under 50k.. :)

 

Men dette er med komplett clutch (lamell og trykkplate), pumpe,slange, beholder, brakett og utløser lager. Speedowire og foring som passer til veiva for ingående aksling, modifikasjonen av girspak slik den passer i orginal hullet. Adapterplate og modding av orginal clutchhus som du selv må komme med. Modding av mellom aksel. Så er ikke så steike gale..

Edited by sjurfn
Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tide å nevne alternativet 2WD MT-75 kasse fra Fit-it. :)

 

Videre selger Quaife fremdels GR.N gearsatser til MT-75 og man kan velge mellom 2 stk. forskjellige utvekslinger avhenging av prefaranser. Prisen er relativt stiv, men for å overleve 500 hk (og 4x4 som det er designet for) så må det være god kvalitet.

Støynivået er lavt. :)

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Quaife-For-Ford-Escort-Sierra-Cosworth-4X4-MT75-Gearbox-5-Speed-Synchromesh-Gear-/292011637098?epid=1247637002&hash=item43fd3ff96a:g:BEsAAOSwZQRYgi5k

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt (og har selv :rolleyes:  ).

 

Fixit bråker også noe voldsomt.

 

Quaife rater ingen av sine drevsatser til 500hk slik du antyder.

 

Med TKO har man også valget om å få modifisert drevsatsen til faceplating for ~8000kr totalt dersom man ønsker det enda heftigere. Original drevsats sendes til Liberty og modifiseres. Da inkluderes alt; skiftfinger mod, dogringer, faceplating 1-5 etc.

5. gir skifte-akslingen kan også modifiseres dersom man jager rundetider med godt grep (ikke noe problem i en lett sierra...).

Opplagringen til kubbeakslingen i framkant kan også forsterkes.

 

Med tanke på ytterligere forbedringer er jeg som sagt ikke i tvil om at TKO er det beste alternativet til T5. De er jo helt stille også  B)

Edited by armani
  • Like 2

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt (og har selv :rolleyes: ).

 

Fixit bråker også noe voldsomt.

 

Quaife rater ingen av sine drevsatser til 500hk slik du antyder.

 

Med TKO har man også valget om å få modifisert drevsatsen til faceplating for ~8000kr totalt dersom man ønsker det enda heftigere. Original drevsats sendes til Liberty og modifiseres. Da inkluderes alt; skiftfinger mod, dogringer, faceplating 1-5 etc.

5. gir skifte-akslingen kan også modifiseres dersom man jager rundetider med godt grep (ikke noe problem i en lett sierra...).

Opplagringen til kubbeakslingen i framkant kan også forsterkes.

 

Med tanke på ytterligere forbedringer er jeg som sagt ikke i tvil om at TKO er det beste alternativet til T5. De er jo helt stille også B)

 

Har du selv sendt drev sats over til liberty for modifisering og faceplating? :)

 

Og får en fortsatt beholde speedometer som normalt med alle desse forbedringane?

Edited by sjurfn
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt (og har selv :rolleyes:  ).

 

Fixit bråker også noe voldsomt.

 

Quaife rater ingen av sine drevsatser til 500hk slik du antyder.

Flott at du er fornøyd med TKO. :)

Fixit har helt nylig kommet med en ny MT75 gearsats som går noe stillere enn de tidligere utgavene. :)

Jeg har ikke antydet at Quaife rater sine drevsatser til 500 hk. En bekjent kjøpte en GR.N kasse og fortalte at han hadde snakket med Quaife flere ganger for å få dem til å oppgi ett maks dreiemoment tall for disse kassene. Det fikk han aldri da svaret alltid ble det samme, de tåler 500 hk. Han peaket 2,6 BAR ladetrykk på Gr.A motoren sin som var oppgitt til 511 hk og hadde da sannsynligvis i nabolaget 600 Nm. Han hadde aldri noen som helst problemer med Quaife Gr.N kassen som, ved hjelp av en 184 mm 2-plate clutch, var fin å dragracegeare med selv på 8400 o/min. :)

 

Det jeg postet var: " for å overleve 500 hk", og som 2WD Sierra ser jeg iallefall ikke problemet med mindre eieren er en "kjøre-på-turtallsperre-hele-tiden-p.g.a. neandertal-map-idiot". Slike knuser Samsonaskasser også.

 

Så vidt jeg vet (med forbehold) er en original MT-75 ratet til ca. 300 Nm, men som vi vet så overlever den lenge med betydelig mer, selv med grepet i en 4x4.

 

 Noen velger f.eks. dogboxkasse med rettskårne drev og (altfor) tette utvekslinger, sier de er stålende fornøyd og klager ikke på støyen. Folk er forskjellig.

 

Vil presisere at jeg ikke fraråder TKO, men det heter tross alt "one size fits nobody", så de fleste kan med fordel være klar over de forskjellige alternativene FØR de gjør valget sitt.

Hvis det blir TKO så er det helt OK, men man bør kjenne til at denne ble designet som en TRUCK gearkasse hvor raske gearshift fra høye turtall ikke er ett tema. Drevene og kubben er faktisk større og tyngre enn i en de velkjente og solide Ford TOPLOADER gearkassene for dem som kjenner til dem, og man har i tillegg ett gear ekstra. Dette gir mye treghetsmoment inne i kassen når motorturtallet øker.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du selv sendt drev sats over til liberty for modifisering og faceplating? :)

 

Og får en fortsatt beholde speedometer som normalt med alle desse forbedringane?

 

Jeg har ikke faceplating i kassa mi (ennå), men det er uten tvil neste punkt på lista. Du kommer til å bli knallfornøyd, for de er helt rå å kjøre med.

  • Like 1

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hei du "ford" som raser girkasser hele tiden.

 

Har du spurt deg selv om hvorfor eller hvordan du raser girkasser "hele" tiden? ALT kan ødelegges, det er bare å herje nok det ;)

 

Hvordan diff utveksling har du? 3,64:1 eller noe lettere? Er det høy hastighet og mye aks på 5 gir det ryker? T5 liker vel ikke dette best? Eller er det clutch sparking på 3 gir som gjør dette?

 

Jeg kjører selv med TKO 600 og syntes sen fungerer perfekt så langt, jeg kjører ikke dragracing og er ikke avhengig av raske gir shift. Selv om bilen har blitt brukt til det før av gamle eier. Tror denne kassa har vært i bilen siden 2006.

Og han kjørte litt drag med den: 

 

Jeg også hater støy, og prøver å få så god kjørekomfort i en Sierra som er trimmet, så kan derfor anbefale TKO 600, den skal vel tåle noe rundt 800Nm. Viktig og bruke riktig olje som armani nevner. Girer helt nydelig. 

Har også Vibratec girkasse fester og motorfester som jeg syntes ikke bråker så mye faktisk. Kjører også med svarte foringer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok det som tåler mest er uten tvil tko kassa. Den heter vel gjerne tko "600" pga de garanterer at den tåler 600lbf med dreiemoment. Jeg har en slik liberty gears tko600 med faceplate 1-5gir. Alle drev axlinger er shootpeened og cryotreated for og yterlig forsterke kassa samt den har oppgradert opplagring med skrud lagerkopp til kubben. Den vil nok bråke mindre enn de andre kassene som er nevnt her. Men du vil få en del klonking i kassa ved delgass/av og på gassen pga mellomrommet mellom doggene. Så jeg tror en slik kasse blir det beste fra begge verdnene.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1

-86 escort rs turbo
-89 sierra cosworth
-96 mondeo 4x4
-10 fiesta 1.4tdci
 

Link to comment
Share on other sites

 er litt allergisk mot store ombygginger,

 

TKO600 blir den vel ganske dyr ferdig montert i bilen? Har kjørt litt med sånn kasse, den er god å bruke, men har ikke prøvd den ved herjing. Så, den frista mest å gå for egentlig, 

Ser ut til at du kan være heldig: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103846013

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den så litt bulky ut ja. Har ikke sett noen cossier med slik kasse.

Men alt går vel inn med en flex litt stål og sveis.

Alternativt kan du jo kjøpe deg en bmw 6 eller 5 trins kasse fra 5 serie 530 eller 535 diesel. De er sterke og girer bra på høyt turtal er det meg blitt fortalt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

-86 escort rs turbo
-89 sierra cosworth
-96 mondeo 4x4
-10 fiesta 1.4tdci
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...