Jump to content

Strømproblemer Galaxy Titanium 2,0 diesel 2011


Petter63

Recommended Posts

Som jeg har sagt lenger oppi her. Skjønner ikke hvorfor det ikke har blitt satt inn orginal batteri fra ford......

 

Ja, det er virkelig så man lurer, Motorcraft og mange andre leverandører har også Calcium batterier i forskjellige varianter. Sønnak Powerline er ikke en av dem. 

 

Samtidig så har man jo hørt om andre som har stappet i vanlige bly batterier i Forder med smart-charge - som har fungert greit i mange år uten problemer. Men jeg ville nok i dette tilfelle stappet i et Calcium batteri av en eller annen type uansett  - bare for å sjekke om batteritypen er en mulig synder.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Blir å sette inn et Ford originalbatteri på mandag og se. Det 80Ah Sønnak superline batteriet jeg fikk satt inn i Mai er nå på sammenbruddets rand. 12,1 V hjelper heller ikke med ekstern lading. Har nå ny blue-tooth modul, har funnet ut hvordan en resetter batteriåvervåkingen så da får en se hvordan det går med batteri nr 5 siden 2012.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da er batteri nr 5 på plass. Et Ford original batteri, men visstnok produsert av Varta i følge en på Sønnak som jeg prata med. Fikk vite at Sønnak hadde produsert Fordbatterier tidligere.

Fikk og vite hvorfor det siste batteriet jeg hadde havarerte etter bare 4 mnd. Han spurte om batteriet hadde vert oppladet med extern lader før det ble satt inn i bilen. Sa at det tviler jeg på da jeg fikk beskjed om å gjøre dette når jeg kom hjem siden verkstedet ikke hadde fått tid til dette. Vell da var syren ikke blandet ( noe i den dur) og når smart charge systemet til Ford kjører på med 14,9V på vegen hjem ca 35 min kjøring så har skaden allerede skjedd.

Vell nå får vi se. Får jeg samme problem så bytter jeg batterimodulen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da er batteri nr 5 på plass. Et Ford original batteri, men visstnok produsert av Varta i følge en på Sønnak som jeg prata med. Fikk vite at Sønnak hadde produsert Fordbatterier tidligere.

Fikk og vite hvorfor det siste batteriet jeg hadde havarerte etter bare 4 mnd. Han spurte om batteriet hadde vert oppladet med extern lader før det ble satt inn i bilen. Sa at det tviler jeg på da jeg fikk beskjed om å gjøre dette når jeg kom hjem siden verkstedet ikke hadde fått tid til dette. Vell da var syren ikke blandet ( noe i den dur) og når smart charge systemet til Ford kjører på med 14,9V på vegen hjem ca 35 min kjøring så har skaden allerede skjedd.

Vell nå får vi se. Får jeg samme problem så bytter jeg batterimodulen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt usikker på om problemet er løst. Fikk satt inn nytt 80Ah Ford batteri. Verksted har nullstilt batteri overvåking. Batteri viste 12,7V da jeg henta bilen. Ser at ladespenning nå varierer fra 12,9 til 14.1v men ligger for det meste på rundt 13,4 V noe jeg mener er minst 1 V for lite. Ser nå at batteriet begynner å tape spenning, klarer ikke etterfylle nok og ligger nå på 12,5 V før jeg starter opp.

Kan det være batteriovervåkingsmodulen som er problemet nå?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt usikker på om problemet er løst. Fikk satt inn nytt 80Ah Ford batteri. Verksted har nullstilt batteri overvåking. Batteri viste 12,7V da jeg henta bilen. Ser at ladespenning nå varierer fra 12,9 til 14.1v men ligger for det meste på rundt 13,4 V noe jeg mener er minst 1 V for lite. Ser nå at batteriet begynner å tape spenning, klarer ikke etterfylle nok og ligger nå på 12,5 V før jeg starter opp.

Kan det være batteriovervåkingsmodulen som er problemet nå?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet ikke om jeg er Norges mest uheldige Fordeier, men jeg kan ikke være langt unna.

Måtte skifte batterispenningsmodulen da ladingen forsvant. Koblet ut ledningen som går til + polen på batteriet. Fikk da ladespenning på 14,5 V konstant som funka fint til jeg fikk skifta batteri modulen på Ford verkstedet. Alt såg fint ut, Fikk ladespenning på 14,9V. Trodde at endelig nå er 4 år med problem over. Men nei. Dagen etter når jeg kjører på jobb er spenningen nede på 13,3V igjen slik den var rett før den forrige modulen tok kveld. 13,3V medfører at batteriet ikke får nok lading og spenningen synker gradvis til 12,4 V. Henger nå på ekstern lader når bilen står da jeg ikke ønsker å lade ut batteriet under 12,3V

Noen som har tipps om hva i huleste jeg bør gjøre nå?

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Synker den til 12.4v ved kjøring eller er det når den står med tenning av?

Om det er ved tenning av ser jeg ikke problemet.

Husk at smart charge systemet som er på bilen din lader det den trenger og ikke går på 14.4v konstant.

Nå er det når jeg stopper bilen at spenningen synker til 12,5 /12,4 siden jeg ikke har fått laddet nok.

Skal ta meg en lenger tur for å se, men med småkjøring tidligere så laddet dynamoen alltid med 14,5 til 14,9 hele tiden.

Dette skjedde og med den gamle modulen før den gradvis slutta virke. På slutten gjorde den det slik at dynamoen ikke ladda i det hele. Siste kjøretur før jeg kobla den ut kjørte jeg med fallende spenning og måleren viste 12,1V da jeg kom hjem og fikk kobla ut modulen.

Nå viser den nye modulen samme trend.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå er det når jeg stopper bilen at spenningen synker til 12,5 /12,4 siden jeg ikke har fått laddet nok.

Skal ta meg en lenger tur for å se, men med småkjøring tidligere så laddet dynamoen alltid med 14,5 til 14,9 hele tiden.

Dette skjedde og med den gamle modulen før den gradvis slutta virke. På slutten gjorde den det slik at dynamoen ikke ladda i det hele. Siste kjøretur før jeg kobla den ut kjørte jeg med fallende spenning og måleren viste 12,1V da jeg kom hjem og fikk kobla ut modulen.

Nå viser den nye modulen samme trend.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

0a207d0b4f04c7e889a4c5f459447ab2.jpg

Bilde tatt etter 30 min landeveiskjøring , motor i gang. Når jeg stopper så stiger spenningen til 12,3V hadde 12,6 da jeg startet.

Under vegs på kjøreturen vandret ladespenning opp og ned med 13,3v som Max

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

0a207d0b4f04c7e889a4c5f459447ab2.jpg

Bilde tatt etter 30 min landeveiskjøring , motor i gang. Når jeg stopper så stiger spenningen til 12,3V hadde 12,6 da jeg startet.

Under vegs på kjøreturen vandret ladespenning opp og ned med 13,3v som Max

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Koblet ut + ledningen på batteriovervåkingsmodulen og fikk da ladespenning på 14,3V konstant. Og på den halvtimes returen så har batteriet blitt ladet til 100% og har nå hvilespenning på 12,8 V etter endt kjøretur.

Er spenningsåvervåkingsmodulen defekt og hva er det som ev tar knekken på denne?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...