Jump to content

Faceplated tremec tko600


k.larsen

Recommended Posts

Noen som har erfaring om hvordan det fungerer å faceplated en tko600 kasse, er det bare å bytte ut sync ringer å sette inn faceplated i stede, eller må ting maskineries eller? Noen som har erfaringer om ossen dette funker? Vurderer å gjøre det med min, da jeg syns den er litt treig gira

Link to comment
Share on other sites

Nei det er det ikke. Det er omfattende mods som må til. I praksis er lösningen å sende kassen inn for modifisering. 

 

TKO kassene er velkjent for dette problemet og lösningen ble faceplating. 

 

Her en av de bedre demonstrasjonene av praktisk funksjon:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

OK da skjønner jeg, men er det såpass bra da at det er værdt det vil du si? Vil tru det koster en del, kasse blir mer holdbar eller? Sånn i forholdt til at du slipper å drive å ødelegge sync ringer, når du driver å skal napper i gir?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke personlig erfaring med faceplating og skal ikke skryte på meg noe. Kan likevel si at dette er racing / motorsportgreier og det ER også ulemper med det. Kassene blir nok mindre holdbare. Én kar her inne slet ut sin dogboxkasse på kun noen få 1000 kjørte km. (Tipper etter ett par tre tanker med fuel.) En ting jeg ofte undres over, hvorfor kjøper folk alltid "Truckgearkassen" TKO i stedet for 4 gears Toploader eller Muncie? Disse er fysisk mindre, mye lettere, har ikke de vanlige TKO / T56 problemene med raske gearinger og er sånn sett bedre egnet for banebruk.

 

Har man egentlig bruk for 5 gear når man driver med banekjøring?

Trenger man faceplatet kasse når man har valgt 5 eller 6 gears kasse for bensinforbruket sin del?

 

Hvordan lyder historen din?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

OK stemmer ja jeg hadde null erfaring med TKO kasse, kjøpte detta sammen med bilen for halv annat år sida, men etter å fått kjørt litt lekt meg litt med den syns jeg den er vanvittig treig i giring spesielt på høye turtall, mye diskusjoner om detta har jeg sett, så jeg personlig hadde nok gått for noe annet nå viss jeg skulle kjøpt noe nytt. Ja enig med deg trur aldri jeg har brukt 5 gir noe særlig bytter stort sett i mellom 3 og 4 på når en kjører på banen. Så blir en vurderings sak å event kansje bytte hele kassa i noe annet etter vært da

Link to comment
Share on other sites

Det er så mange som sliter med dette problemet at jeg rett og slett ble interessert og önsket å finne ut av årsaken til det. I utgangspunktet ble clutchen pekt ut som synderen. Man skal väre klar over at gearkasser går i "constant mesh" som betyr at alle drevene i gearkassen, og clutchlamellen, til enhver tid roterer sammen med bakhjulene. Når man shifter kassen, helt uavhengig av hva man gjör med clutchpedalen, så "hopper" turtallet på clutchlamellen, inngående aksling, den tunge kubbeakslingen og ergo, ALLE!!  drevene, opp eller ned i turtall. En liten og lett clutchlamell er derfor alltid en fordel. :)

 

Så kommer vi til kjernen, störrelsen, tyngden og antallet på alle drevene i kassen. I praksis er det så mange store og tunge drev i fart inne i TKO og T56 kassene at syncroniseringsringene rett og slett ikke klarer å bremse dem ned raskt nok ved raske opp-gearinger. Grunnen er at sync.-ringene er i samme störrelse som i de eldre 4 gears kassene T10, Muncie og Ford Toploader som og har färre og lettere drev. TKO (og T56 også vel?) er designet som TRUCK lastebil gearkasser hvor raske gearshift ikke er prioritert da det ALLTID sliter ekstra på sync.-ringene og i en truck, 100% unödvendig.

 

Dogbox og faceplate löser problemet med vold og bare knuser drevene sammen og slår dem opp eller ned i fart. Det er derfor quick shift short throw shifter er å anbefale så sterkt at det närmest er ett must. Det MÅ gå FORT, hver eneste gang!!

 

I stedet for f.eks 36 fine tenner med minimal slakk imellom så er det kun ca. 5 stk. store tenner som passer i 5 sväre åpninger. Stor slakk mellom innkoblingstennene gjör at når man kjörer, slipper gassen, gir litt gass, slipper opp igjen så legger man merke til det. Drevene lider når de blir slått hver vei av en bil på 1500 kg.

 

Poenget. Det finnes noen sync.ringer til TKO kassene som er veldig mye bedre enn de originale, men prisen er mer lik Getrag og ZF enn gammel amerikansk gearkasse.  

 

Her en gammel USA 4 trinns gearkasse formentlig med disse oppgraderte sync.-ringene og en rutinert sjåför. Legg merke til den hvite sokken på venstrefoten :) :

 

 

Ang. de praktiske gearvelgene på bane: De er jo slik det er. ;) Jeg vet at noen racekasser har fått fjernet 5. gearet og reduseret shifte-problemet, men all ombygging koster selvsagt så i praksis er det nok å selge unna den du har og kjöpe noe annet som er å foretrekke. 

 

Eneste alternativet er disse spesielle Sync.-ringene som hjelper mye, men hovedproblemet består stadig i mange, store og tunge drev som ikke er designet for raske gearshift og som derfor har alt for små sync.-ring koner.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært endel tråder om dette i det siste. Mye kan gjøres med skikkelige synkringer og ATF olje. 

 

For faceplating må drevsatsen sendes til libertygears for maskinering. De dreier vekk de originale synkdoggene på girene og sveiser på dogringer. Sliderne byttes også ut. Ligger på rundt 8000 + frakt begge veier + mva.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det er store forskjeller på de forskjellige ATF oljenes egenskaper. Noen spesielle du vil anbefale?

 

Frakten til og fra USA er i dag utrivelig høy så det går vel minst like mye i frakt og mva. som i deler og arbeid? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For en liten eske med drev koster det ikke stort mer enn 1500,- totalt i frakt.

 

Med oppgraderte synkringer kan man bruke vanlig AFT Dexron 3, enten mineral eller syntetisk - det spørs på bruken. Det er de originale synkringene som krever den spesielle olja fra GM for å klare å bremse girene skikkelig. TKOene er designet for denne oljen. Folk prøver ATF, og får elendig resultat.. Man sparer fort inn kostnaden ved å bytte til oppgraderte synkringer, ettersom man slipper å bruke den latterlig dyre syncromesh-olja fra GM. Bare olja koster rundt 600kr/litern her i landet, og man trenger 2,8 liter per oljeskift.

  • Like 1

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

For en liten eske med drev koster det ikke stort mer enn 1500,- totalt i frakt.

 

Med oppgraderte synkringer kan man bruke vanlig AFT Dexron 3, enten mineral eller syntetisk - det spørs på bruken. Det er de originale synkringene som krever den spesielle olja fra GM for å klare å bremse girene skikkelig. TKOene er designet for denne oljen. Folk prøver ATF, og får elendig resultat.. Man sparer fort inn kostnaden ved å bytte til oppgraderte synkringer, ettersom man slipper å bruke den latterlig dyre syncromesh-olja fra GM. Bare olja koster rundt 600kr/litern her i landet, og man trenger 2,8 liter per oljeskift.

 

Desse oppgraderte sync ringene, har du en link eller noe til hvilken å hvor en kjøper desse?:)

 

Har funnet noe oppgraderings kitt på ebay ifra amp preformance eller noe da.. med bronze pader å slikt og.

Link to comment
Share on other sites

Det meste lar seg ordne hvis du er tålmodig og er villig til å betale det kvalitetsdeler koster. ;) Vil du ha til alle gearene eller bare til noen av dem? 

 

De billige originale sync-ringene koster ca. kr. 150,- stk. http://www.ebay.com/itm/TREMEC-TTC-2605124-1-2-3-4-Synchro-Synchronizer-Ring-TKO-500-600-/222651466147?epid=688029952&hash=item33d70fc1a3:g:po8AAOSwAa1ZclBb&vxp=mtr

 

De oppgraderte höykvalitet sync.- ringene holder MINST BMW ZF og GETRAG kvalitet og prisnivå. 

 

og når alt er sagt å gjort så må man betale LANGT over kr. 10 pr. $ for smådeler. Det värste eksempelet vi har har lokalt er smått utrolige kr. 31,- pr. $ når alt var sagt, gjort, betalt og delene var i heimen. :(

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette kittet inneholder antagelig det som minimum bør oppgraderes i til kassa, i tillegg kan man med fordel kjøpe eller modifisere skiftegaleriet så man unngår att kassa "låser" seg i gir.

Man kan noen ganger klare å få skifte fingeren ut av 3/4girs "blokka" men et av girene ligger fortsatt i, da får man ikke inn noen andre gir uten å skru av lokket over skiftegaleriet og "resette" dette manuelt/mekaniskt.

Synkroer og skiftegaffel pads.

https://www.ebay.com/p/TKO-Carbon-Synchro-Blocker-Ring-Bronze-Fork-Pad-Set-Fitting-Tko500-Tko600/2104227915?iid=401242382334&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20150604093004%26meid%3Da73085712a5542c19e857bd0093c437e%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D4%26sd%3D201748873881&_trksid=p2047675.c100005.m1851

 

Synkroer pads og skifter oppgradering.

http://www.ebay.com/itm/AMP-Performance-Tremec-TKO-S-S-Shift-and-Strength-Upgrade-Kit-/371643729047?hash=item5687b14497:g:W3oAAOSwbqpTvYsX&vxp=mtr

Edited by as.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man trenger vel bytte gearolje til gode gamle Ford type F ATF olje også da? 

https://www.fordparts.com/FileUploads/RichTextboxImages/image/TypeFAutomaticTransmissionFluidAndPowerSteeringFluid.JPG?v=28

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette kittet inneholder antagelig det som minimum bør oppgraderes i til kassa, i tillegg kan man med fordel kjøpe eller modifisere skiftegaleriet så man unngår att kassa "låser" seg i gir.

Man kan noen ganger klare å få skifte fingeren ut av 3/4girs "blokka" men et av girene ligger fortsatt i, da får man ikke inn noen andre gir uten å skru av lokket over skiftegaleriet og "resette" dette manuelt/mekaniskt.

Synkroer og skiftegaffel pads.

https://www.ebay.com/p/TKO-Carbon-Synchro-Blocker-Ring-Bronze-Fork-Pad-Set-Fitting-Tko500-Tko600/2104227915?iid=401242382334&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20150604093004%26meid%3Da73085712a5542c19e857bd0093c437e%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D4%26sd%3D201748873881&_trksid=p2047675.c100005.m1851

 

Synkroer pads og skifter oppgradering.

http://www.ebay.com/itm/AMP-Performance-Tremec-TKO-S-S-Shift-and-Strength-Upgrade-Kit-/371643729047?hash=item5687b14497:g:W3oAAOSwbqpTvYsX&vxp=mtr

 

Ja den siste der du linka til var et av de jeg tenkte på.. event de andre AMP selger, det er vel kun synk ringer, bronze pader å en foring eller noe.

Er dette deler som er bra event? Eller er de bmw greiene bedre eller noe?

Edited by sjurfn
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om BMW passer eller er bedre, men disse har tilsvarende "bremsebelegg" som t5 Cosworth kassa og skal visstnok funke bra. Har ikke prøvd selv så garanterer ikke noe.

Man kan antagelig bruke atf olje som t5 kassa ja.

 

Jeg kommer til og bytte synkroer og pads, gjøre egen modifisering i skiftegalerie. Og fjerne annenhver tann utvendig på synkro og drevets medbringer tenner (dog/faceplate light)

 

Levetid på dog kasser er racing, og en dog kasser må åpnes årlig minimum og det må ofte byttes deler.

 

Faceplate skal vel ha 4-5 ganger levetid i forhold til dog.

 

Light versjonen jeg lager meg bør holde noe i mellom faceplate og orginal.

 

Må si att en kompis kjøpte faceplate tko600 med alle gir bygd om, og det å få inn første giret er ikke alltid greit fra stillestående da.

Anbefaler vanlig synk på 1ste og 5gir jeg.

Edited by as.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Veldig fine tilbake meldinger å erfaringer her:) Ja da utgår nok faceplating for min del da, da det er litt styr å sende det inn å, viss det skjer noe eller en ødlegger visse deler må ting sendes inn flere ganger, så da kommer jeg nok til å prøve oppgraderte shifter å synkrring sette, å viss det ikke funker noe særlig så bytter jeg nok til en annen kasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig å lage höykvaltetsprodukter til lav pris. Sånn er det bare. Prisen på rundt kr. 150,- for originale TKO sync. ringer avslörer at dette er skrot og jeg linket til höykvalitet BMW deler kun for å vise den tilhörende forskjellen i pris.

 

Oppgradering til dyre höykvalitet sync. ringer vil garantert tilföre mye positivt og endre hele kjöreopplevelsen. Husk å pusse sync. konene på drevene matte med smergelpapir siden de nå er blitt blank polerte og helt glatte av sluringen til de originale sync. ringene. Husk for all del ATF olje, gjerne Ford Type F, så du ikke svir og brenner friksjonsbelegget på de nye.  

 

En liten 2 plate clutch anbefales vurdert. 


Jeg kommer til og bytte synkroer og pads, gjøre egen modifisering i skiftegalerie. Og fjerne annenhver tann utvendig på synkro og drevets medbringer tenner (dog/faceplate light)
Light versjonen jeg lager meg bør holde noe i mellom faceplate og orginal.
Må si att en kompis kjøpte faceplate tko600 med alle gir bygd om, og det å få inn første giret er ikke alltid greit fra stillestående da.
Anbefaler vanlig synk på 1ste og 5gir jeg.

Det var Mr. Liberty himself som kom opp med idéen om å fjerne 50% av sync. tennene når han jobber for Mopar på 60 tallet. (Crash box) Fordelene ble så store i racing at dette ble forbudt.  B) Da VET vi at det funker.  -_- Siden 1/2 parten av tennene (36-18) nå må ta 100% av belastningen så er det ingen god idé på 1. gear for dragracing kasser, men utover det kjenner ikke jeg til noen ulemper hverken med levetid eller annet. Har faktisk helt nylig gjort nöyaktig det samme med ett gear i en kasse selv.  :D Står og folmer på frihånd med Dremel og tester tålmodigheten. TTT. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig å lage höykvaltetsprodukter til lav pris. Sånn er det bare. Prisen på rundt kr. 150,- for originale TKO sync. ringer avslörer at dette er skrot og jeg linket til höykvalitet BMW deler kun for å vise den tilhörende forskjellen i pris.

 

Oppgradering til dyre höykvalitet sync. ringer vil garantert tilföre mye positivt og endre hele kjöreopplevelsen. Husk å pusse sync. konene på drevene matte med smergelpapir siden de nå er blitt blank polerte og helt glatte av sluringen til de originale sync. ringene. Husk for all del ATF olje, gjerne Ford Type F, så du ikke svir og brenner friksjonsbelegget på de nye.

 

En liten 2 plate clutch anbefales vurdert.

 

Det var Mr. Liberty himself som kom opp med idéen om å fjerne 50% av sync. tennene når han jobber for Mopar på 60 tallet. (Crash box) Fordelene ble så store i racing at dette ble forbudt. B) Da VET vi at det funker. -_- Siden 1/2 parten av tennene (36-18) nå må ta 100% av belastningen så er det ingen god idé på 1. gear for dragracing kasser, men utover det kjenner ikke jeg til noen ulemper hverken med levetid eller annet. Har faktisk helt nylig gjort nöyaktig det samme med ett gear i en kasse selv. :D Står og folmer på frihånd med Dremel og tester tålmodigheten. TTT.

Så dette kittet ifra AMP er da skikkelige ringer eller ikke?

 

https://m.ebay.com/itm/AMP-Performance-Tremec-TKO-S-S-Shift-and-Strength-Upgrade-Kit-/371643729047?_mwBanner=1

 

Å event anbefalt å fjerne halvpartene av tennen på dem på 2-3-4 gir da for eks?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke garantere noe, men ja, alt tyder på det. 

 

Her er prinsippet og tilhörende beskrivelse: 

 

1_16.jpg

 

The standard A833 slider ring featured 36 teeth, but Chrysler was the only one of the Big Three to offer an 18-tooth slick-shift slider ring.


Her ekte "crash boks" hvor man fjerner sync. ringene helt: 

 

2_15.jpg

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale å fjerne annenhver tann, men kommer til å gjøre det selv.

Min kasse skal bare gå på banekjøring så komfort og levetid er ikke veldig prioritert, 2,3,4,5 gir kommer jeg til og bygge om. Jeg bruker/brukte hovedsaklig 3,4,5 gir på både Rudskogen og våler.

har kjørt mye med orginal tko600 å synes den skiftet bra opp til 7500rpm når den var ny men det gikk fort nedover med synkroniseringen.

Vet mange bare har byttet ringer og pads og blitt svært fornøyd med det,

jeg skal jage rundetider med begrenset budsjett å velger derfor å gamble på å bruke gamle røvertriks. Skal heller ikke belaste kassa med mer en ca.500-550nm motor så tørr å svekke den litt.

Link to comment
Share on other sites

De som virkelig tar i fjerner 2 av 3 tenner så det er helt ok å fjerne annenhver tann. Du er nok ikke på tynn is med denne lösningen. 

 

Det tror jeg på. Hovedproblemet er lav kvalitet på de originale sync. ringene og at folk i tillegg bruker tilfeldig gearolje. Vekten på drevene får ikke vi dödelige gjort så mye med. Helt tragisk at ikke disse hullborres slik drevene i MC kassene er. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...