Jump to content

Bytte til DAB tak antenne Ford Galaxy


Petter63

Recommended Posts

Hei vurderer å bytte haifinne antenna på Ford Galaxy til en kombi FM / DAB antenne. Har prøvd innvendig glassantenne, men grunnet varmetråder / IR ruter solfilm mm så blir mottaket dårlig samme hvor jeg setter denne.

Tror det går greit å skifte antenne ved å ta ned takbokspanelet.

 

Ser at det går kun en kabel inn på antenna. Antar at dette er FM. Og at Navigasjon har sin egen antenne et annet sted.

 

Tenker skifte til Aktiv Haifinne antenne. Må da strekke ekstra kabel for strøm og ant kabel DAB+ noe som lar seg gjøre.

Noen som har prøvd eller har erfaring med dette?

Selger Ford original antenner slik jeg får mest mulig plug & play?

 

Legger ved noen bildere50cabbb36b7b5abdbb53dcfbc9cf80a.jpg7bcef3c8615d633de113d6c3652592f4.jpg2844a2c5cbd5258b4944772adecb09ca.jpgbd0525af6bc1824558b0ace2d773ff00.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

På S-max og Galaxy, pleier jeg å henge innv. antenne på det lille trekant vinduet ved a-stolpen, har alltid funket det. Har ikke prøvd det du tenker på. Hvilket adapter har du? Visst du kjøper org, så er det vell fakra kontakt, som du har på fm antenna på bildet ditt, mener jeg, pleier ikke være slik på adaptera

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd antennesplitter?

 

Jeg brukte dette både på Fiestaen jeg hadde, på Subaruen jeg har nå, og også på båten til fattern. Funker som bare pokker det. :) 

 

http://bassbrothers.no/bilstereotilbehor/antennelosninger/antennesplitter/ns-dab-fm/dab-antennesplitter

  • Like 1

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

På S-max og Galaxy, pleier jeg å henge innv. antenne på det lille trekant vinduet ved a-stolpen, har alltid funket det. Har ikke prøvd det du tenker på. Hvilket adapter har du? Visst du kjøper org, så er det vell fakra kontakt, som du har på fm antenna på bildet ditt, mener jeg, pleier ikke være slik på adaptera

Hadde antenne i trekantvinduet på høyre side, men oppdaga når jeg sammenlignet med vår andre bil med original FM/DAB ant. At det er forskjell på svingete vestlandsveier.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er en del forskjell på vindus antennene også, har vært borti noen dårlige. På min Kuga, har jeg hatt antenna hengende med bare en tape bit på vinduet i flere år, og den fungerer helt fint, Skal skifte frontrute, og derfor ikke limt fast.


Har du adapter, som går via usb?

Link to comment
Share on other sites

Er en del forskjell på vindus antennene også, har vært borti noen dårlige. På min Kuga, har jeg hatt antenna hengende med bare en tape bit på vinduet i flere år, og den fungerer helt fint, Skal skifte frontrute, og derfor ikke limt fast.

 

Har du adapter, som går via usb?

Har en Dension DAB som kobles opp mot USB.ø og Funke Aktiv antenne. Funker greit der det er gode radiosignal, men har en del bortfall. Fant et sted der jeg ikke fikk inn signal og så flyttet jeg den ut opp på taket og da fikk jeg inn radio.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Klart det er best å ha de utenpå bilen ja. Funke antenner har jeg faktisk kastet en del av, bruker kunn dension egen antenne med deres adapter

Ok forklarer hvorfor det lokale Ford verkstedet ikke lenger selger Dension. De brukte Funke antenne og fikk mye reklamasjon.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dension sitt usb adapter har ikke phantom støm på antenne utgangen,så derfor er helt nødvendig å bruke en antenne som har separat strømforskyning. Skal man bruke Funke antenne på Dension,så må man kobble imellom en phantomstrøminserter på antenne utgangen. Men som det nevnes,Dension sin egen antenne er bra.

Link to comment
Share on other sites

Dension sitt usb adapter har ikke phantom støm på antenne utgangen,så derfor er helt nødvendig å bruke en antenne som har separat strømforskyning. Skal man bruke Funke antenne på Dension,så må man kobble imellom en phantomstrøminserter på antenne utgangen. Men som det nevnes,Dension sin egen antenne er bra.

Hadde en slik strøm insert, men usikker på om den fungerte skikkelig på slutten

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd antennesplitter?

 

Jeg brukte dette både på Fiestaen jeg hadde, på Subaruen jeg har nå, og også på båten til fattern. Funker som bare pokker det. :)

 

http://bassbrothers.no/bilstereotilbehor/antennelosninger/antennesplitter/ns-dab-fm/dab-antennesplitter

Vil denne fungere mot en Dension DAB-U mottaker?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Usikker. Denne krever remote strøm, altså at den får strøm når spilleren er på.

Rød kabel på splitteren kobles typisk opp mot spillerens blå/gul remote kabel.

 

Du kan evt. hente denne styrestrømmen fra et annet sted som får strøm ved tenning på.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Går greit det,men som sagt over her,splitteren må ha 12volt,men den kan hentes fra tenningstrøm,finner den lett fra sikringsboksen.

Men for att splitter skal funke,så må den eksisterende antennen være en vanlig passiv type,ikke aktiv.

Tenkte prøve bruke den originale FM antenna først og se om dette funka. Men så ble jeg usikker siden jeg las at Dension DAB måte ha en Phantom Ant strøm forsterker. Spørsmål er om jeg må ha ha denne i tillegg??

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tenkte prøve bruke den originale FM antenna først og se om dette funka. Men så ble jeg usikker siden jeg las at Dension DAB måte ha en Phantom Ant strøm forsterker. Spørsmål er om jeg må ha ha denne i tillegg??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du trenger ikke den phantom antenne strømmen vist du skal bruke takantenne og splitter nei.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke den phantom antenne strømmen vist du skal bruke takantenne og splitter nei.

Funka fint med antennesplitter. Litt problem med å finne hvor den skulle kobles til. Funka best på den hvite i midten.

406d4202a140a328107ac2583cbcca6e.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...