Jump to content

Oppsett på den "perfekte" cosworth motoren!


Afr

Recommended Posts

Jeg skal overhale og fikse opp en uåpna 200 motor jeg har stående til escort mk2`n min.

så tenkte jeg å sende ut en liten føler her på hva folk har hatt av motorer som har fungert 100% 

En hører jo alltid om folk som angrer på at de solgte den motoren som var sånn og sånn som ble piska i 5-6 år å den fikk så vidt oljeskift men det bare virka og virka!

 

Jeg har ganske få "krav" til motoren egentlig...

Den må kunne kjøres på orginal effekt og bli godkjent på eu kontrollen, har lyst på haltech så da er det vel mulig å kjøre med to map`s på samme sprut (?), typ gate og bane.

Så har jeg lyst på en twin scroll turbo for å få litt mer effekt på lavere turtall.

 

Jeg har ikke noe mål på 5-600 hester, bare en sunn og fin maskin som går bra i en escort!

 

viktigst av alt er at det skal være brukervennlig på gata og kunne kjøre på langtur uten å være for redd for at ting eksploderer.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vanskelig å gi råd men.

I Capri mk1 som veide 920kg tom, og med smale 205/50-15 gateslicks vil jeg påstå att den motoren jeg var mest fornøyd med inneholdt:

2wd motor helt orginal men lett porter topp, t-34 ar63, ca550 dyser,stort luftfiltere og cooler, bra chipp (både porting og chipp til grådyser fra Jens Hannestad) 2bar ladetrykk.

ble bremset 300hk på hjul med 1.5bar Sinnsykt artig motor i lett bil med smale dekk.

Fordelen er også att det ser rimelig orginalt ut med t_34 turbo.

Tror dette oppsettet vil gi ekstrem kjøreglede, og følelse av overmotorisert bil om du ikke kjører på breie hjul.

T_34 leverte mer en nok på lavt turtall i en såpass lett bil med 3.44 utveksling og 205/50-15 dekk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2015-05-02-20-21-49_dsc_1783.jpg

 

Her er en svenske som har orginal bunndel, porta topp, enem p14 kammer, EFR 6758 turbo og hjemmelaga innsug... 205 motor.  

Den ser ganske trivelig ut å kjøre syntes jeg!

 

syntes denne portinga så fin ut å! https://www.youtube.com/watch?v=WIx08cfL4og

 

Det som er i garasjen nå er en utveksling på 4.11 og quaife T5 kasse med orginal utveksling.

Dekk blir vel så stort det kan bli på en mk2 med store breddere..

Edited by Afr
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du bør velge 6258 fremfor 6758. Det vil gi deg en enda mer kjørbar motor, med mye raskere spool enn T34.63. Hart plenum og en BD10 på innsug kombinert med mild porting. 7,8:1 komp.

 

Denne fås ikke med twin scroll før 0,80 A/R T4 flens, noe jeg mener blir altfor stort og tregt for ditt bruk.

 

Hvilken Haltech vurderer du? Elite?

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal overhale og fikse opp en uåpna 200 motor jeg har stående til escort mk2`n min.

så tenkte jeg å sende ut en liten føler her på hva folk har hatt av motorer som har fungert 100% 

En hører jo alltid om folk som angrer på at de solgte den motoren som var sånn og sånn som ble piska i 5-6 år å den fikk så vidt oljeskift men det bare virka og virka!

 

Jeg har ganske få "krav" til motoren egentlig...

Den må kunne kjøres på orginal effekt og bli godkjent på eu kontrollen, har lyst på haltech så da er det vel mulig å kjøre med to map`s på samme sprut (?), typ gate og bane.

Så har jeg lyst på en twin scroll turbo for å få litt mer effekt på lavere turtall.

 

Jeg har ikke noe mål på 5-600 hester, bare en sunn og fin maskin som går bra i en escort!

 

viktigst av alt er at det skal være brukervennlig på gata og kunne kjøre på langtur uten å være for redd for at ting eksploderer.

Jeg lurer på 3 saker.

1. Hvor stort er Turbobudsjettet?

2. Skal du bruker 4x4 manifold eller grenrør?

3. Hva er ønsket for makseffekt tallet?

4. Hvor høyt turtall vil ha ha maks effekten på?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på 3 saker.

1. Hvor stort er Turbobudsjettet?

2. Skal du bruker 4x4 manifold eller grenrør?

3. Hva er ønsket for makseffekt tallet?

4. Hvor høyt turtall vil ha ha maks effekten på?

 

1. Det er egentlig ikke noe budsjett på det, det er kose mk2`n jeg skal beholde til jeg blir spadd ned.

2. Jeg vet ikke, det er begrensa plass i en mk2, men jeg har sett folk bygge twin scroll manifold som får plass, så det blir enten 4x4 eller en twin scroll manifold som får plass.

3. Jeg vet ikke hvor grensa går for å klare å ha orginal mode på sprutet, for jeg vil ikke bytte kammer og innsug for hver eu-kontroll. men mest mulig innenfor det? hadde vært trivlig med litt over 400 friske hester da!

4. Det blir vel ikke så holdbart om en må opp i 7000rpm før en får fart på ting? så si ett sted mellom 5-6. Viktigste er ikke maks effekt, det er viktigere hva som skjer før en kommer dit.

Link to comment
Share on other sites

Har kikka på en Elite ja, men jeg er usikker på hvilken modell.. det må nesten tuner få ett ord med i spillet på.

Elite 550 har antall utganger tilpasset 4 syl. motor, det har "passelig" med finesser og koster ca. $1000,-

Haltech Elite 950 er relativt nytt på markedet, klarer moderne 8 syl. motorer og har samme pris og muligheter som Elite 750 som var tatt frem til modrne 6 syl. motorer. Koster ca. $ 1500,- 

Disse har ett kontaktstykke til ledningsnettet.

 

Neste steg er de store sprutene med to kontaktstykker til ledningsnettet som har innganger, utganger og muligheter så det er til å bli svimmel av, inkl. "Long term learning" selvmapping.

1. Det er egentlig ikke noe budsjett på det, det er kose mk2`n jeg skal beholde til jeg blir spadd ned.

2. Jeg vet ikke, det er begrensa plass i en mk2, men jeg har sett folk bygge twin scroll manifold som får plass, så det blir enten 4x4 eller en twin scroll manifold som får plass.

3. Jeg vil ikke bytte kammer og innsug for hver eu-kontroll. men mest mulig innenfor det? hadde vært trivlig med litt over 400 friske hester da!

4. Det blir vel ikke så holdbart om en må opp i 7000rpm før en får fart på ting? så si ett sted mellom 5-6. Viktigste er ikke maks effekt, det er viktigere hva som skjer før en kommer dit.

1. Moderne kulelagerturbo i nabolaget kr. 20 000,- da.

2. Hvis ikke holdbarhet, pålitelithet og driftsikkerhet er ett tema så er ett bygget grenrør det mest gunstige for dreiemoment og effekt.

3. Det er ikke noe problem slik jeg ser det.

4. Turtallet for maks effekt bestemmer mer når det er slutt på morroa og du må geare opp. Hva som har skjedd før dette er en litt annen diskusjon, men da har vi fått ett bedre inntrykk om ønsket sluttresultat iallefall. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2. Holdbarhet, pålitelighet og driftsikkerhet er ett av de største temaene! 

Akkurat, orginal 4x4 eksosmanifold da, eller helst en WRC manifold.

 

Ellers tenker jeg at du overdriver her. Rundt her har vil alltid vært opptatt av bunndrag og spool up, men det kan blir for mye av det gode også - og folk har vært nødt til å justere ned igjen.

 

Her ett eksempel: 

 

Om escorten du bygger ender opp med vekt omtrent som capri'n jeg nevnte 920kg og med 4.11 i utveksling kommer du ikke til og behøve og jage etter 300hk@4000rpm for det blir for mye om du ikke kjører 255 eller breiere gatesliks.

 

Første testtur jeg hadde med capri'n vurderte jeg seriøst og avbryte hele prosjektet, spant på gassen på 4gir fra 90km/t og virket i begynnelsen ukontrolerbar.

Dette med 4wd turbo/manifold,2bar ladetrykk, 3.90utv og 195.50.15 dekk.

 

Byttet til 2wd eksosmanifold, t-34 turbo, 3.44 utv. Og 205/50-15 gatesliks. Da ble den kjørbar selv om toppeffekten økte, fordi den ikke var for responsfull på lave turtall.

 

 

Når du da har en liten og lett Escort med valgfri diff.utveskling så skal det ikke mye til før det blir unødvendig mye av det gode. Jeg ville derfor ikk gått for noe mindre enn en EFR7064 med Garrett T3 turbinhus i A/R0,63 og ATP sitt ultimate Wg hus, evt. med det Cosworth wg huset som i alle år er blitt brukt på Turbonetics turboer osv.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, orginal 4x4 eksosmanifold da, eller helst en WRC manifold.

 

Ellers tenker jeg at du overdriver her. Rundt her har vil alltid vært opptatt av bunndrag og spool up, men det kan blir for mye av det gode også - og folk har vært nødt til å justere ned igjen.

 

Når du da har en liten og lett Escort med valgfri diff.utveskling så skal det ikke mye til før det blir unødvendig mye av det gode. Jeg ville derfor ikk gått for noe mindre enn en EFR7064 med Garrett T3 turbinhus i A/R0,63 og ATP sitt ultimate Wg hus, evt. med det Cosworth wg huset som i alle år er blitt brukt på Turbonetics turboer osv.  

 

Har du prøvd ut denne kombinasjonen på Cosworth-motor? Blir fort dyrt med en 7064 + et (støpejerns)turbinhus som man deretter må maskinere. Hva oppnår du med dette fremfor en 6258 som med mindre modifikasjoner på 4x4 manifold passer rett på, og er billigere i utgangspunktet?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd ut denne kombinasjonen på Cosworth-motor?

Blir fort dyrt med en 7064 + et (støpejerns)turbinhus som man deretter må maskinere. Hva oppnår du med dette fremfor en 6258 som med mindre modifikasjoner på 4x4 manifold passer rett på, og er billigere i utgangspunktet?

Nei,

Det blir det og det var derfor jeg spurte om störrelsen på turbobudsjettet: Tro det eller ei, men jeg har faktisk etterspurt dette en stund og Turboservice har nå ordet opp. Endelig ett Genuint T3 störrelse turbinhus til disse fantastiske tuboene, til og med med integrert wg. Helt konge. :D https://www.facebook.com/SvenskTurboService/photos/pcb.1105936572874286/1105935829541027/?type=3&theater

http://www.treadstoneperformance.com/prod_imgs/installation/ul/install-126.pdf

 

Her en mild 4x4 Cosworth med EFR7064 med A/R0,83 turbinhuset som riktignok har T3 flens, men det er så stort at det egentlig er ett T4 turbinhus med 1000 hk kapasitet i EFR9180. NB! Kurvene er satt opp på amerikansk vis er som maks avslörende ved förste öyekast. Effekt og dreiemomentet leses av på samme skala så dreiemomentet er oppgitt i lbs/ft, ikke Nm, så man må multiplisere med 1,36 for finne de vanlige dreiemomentstallene. 

https://www.facebook.com/700349646752959/photos/a.711201285667795.1073741826.700349646752959/1146022702185649/?type=3&theater

Imponerende at EFR7064 klarer å spoole så godt med ett såå stort turbinhus. Tenk forbedringen med å gå fra T4A/R0,83 til T3A/R0,63 og Escort Cosworth T35 turbinhuset er vel det optimale valget her:

 

Lotus_Cosworth.jpg

 

Hvor mye tidligere spool er det egentlig behov for?? Kanskje T3A/R0,82 også bör vurderes nöye?? 

T25A/R0.64 turbinhuset til EFR6268 kan i störrelse tenkes på som ett T3A/R0,48 og jeg mener at dette er overdrevet lite.

 

Man oppnår lavere baktrykk, lavere temperaturer og ergo lavere termisk belastning for ökt holdbarhet, pålitelighet og driftsikkerhet.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig hadde jeg ikke giddet å ha motor med mer enn 300+hk. Det går hinsides fælt i en gammel escort, og er kjørevennlig og holdbart.

Jeg har 1 mk1 med 320+ hk og en mk2 med 270 chip.

Mk1 er en 200-blokk med portet topp, BD14 kammer (burde hatt standard på innsug) planet, lettet svinghjul, 4x4 turbo med 360 lagring fra kjetil hauge, 3'' eksos, justerbare kamdrev, grønne dyser. Denne er veldig kjørbar og jeg har kjørt 6000+ km fra 20 mai til 1 okt. Masse pulver.

 

Mk2 er en 205-blokk som er så og si standard med 270hk chip. Kommer aldri til å bygge noen supermotor da det rett og slett er tull i en så lett bil. Men en frisk motor er jo selvfølgelig et must ;)

 

Men du vil vel få forskjellige svar fra alle her da alle har forskjellige meninger ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig hadde jeg ikke giddet å ha motor med mer enn 300+hk. Det går hinsides fælt i en gammel escort, og er kjørevennlig og holdbart.

Jeg har 1 mk1 med 320+ hk og en mk2 med 270 chip.

Mk1 er en 200-blokk med portet topp, BD14 kammer (burde hatt standard på innsug) planet, lettet svinghjul, 4x4 turbo med 360 lagring fra kjetil hauge, 3'' eksos, justerbare kamdrev, grønne dyser. Denne er veldig kjørbar og jeg har kjørt 6000+ km fra 20 mai til 1 okt. Masse pulver.

 

Mk2 er en 205-blokk som er så og si standard med 270hk chip. Kommer aldri til å bygge noen supermotor da det rett og slett er tull i en så lett bil. Men en frisk motor er jo selvfølgelig et must ;)

 

Men du vil vel få forskjellige svar fra alle her da alle har forskjellige meninger ;)

Standar på eksos mener du vell

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et spm. Elite 550 har ikke bankesensor, noe 4x4 cosworth motoren har, burde man opp på elite 1000 som er til 4syl. Med bankesensor på en slik motor?

I utgangspunktet er bankesensor en gode, men behovet for en varierer med oppsettet, med kvaliteten på bygget og ikke minst med eieren og hvor hensynslöst bruket blir. 

Hvis budsjettet rekker så vil jeg anbefale at Elite 1000 det vurderes fremfor Elite 550, men noe must er det ikke dersom man tar hensyn. Rene racesprut som ofte IKKE bankesensor. ;)

 

Ser at Elite 550 koster rett over $ 1000,-

Elite 950 er på $ 1400 tallet.

Elite 1000 er på $ 1600 tallet og virker å väre det som gir mest for pengene. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så egentlig alt over 300hk er det slutt på chipstyring og kun datasprut som er tingen?

Nå er jeg ikke med på hva du mener, men neida, egentlig absolutt ikke. Problemet er å få livemappet disse sprutene på en lett tilgjengelig måte og dette gjör at datasprut blir den lösningen man velger. 

 

Kapasiteten til disse originalsprutene er nok nord for 600 hk når kompetente folk velger deler og mapper. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Anders eng.... Har gode poenger i innlegget sitt.

 

Om escorten du bygger ender opp med vekt omtrent som capri'n jeg nevnte 920kg og med 4.11 i utveksling kommer du ikke til og behøve og jage etter 300hk@4000rpm for det blir for mye om du ikke kjører 255 eller breiere gatesliks.

 

Men ender vekta på 1050kg eller mer kan man få brukt for litt ekstra i mellomregisteret.

 

Første testtur jeg hadde med capri'n vurderte jeg seriøst og avbryte hele prosjektet, spant på gassen på 4gir fra 90km/t og virket i begynnelsen ukontrolerbar. Dette med 4wd turbo/manifold,2bar ladetrykk, 3.90utv og 195.50.15 dekk.

 

Byttet til 2wd eksosmanifold, t-34 turbo, 3.44 utv. Og 205/50-15 gatesliks. Da ble den kjørbar selv om toppeffekten økte, fordi den ikke var for responsfull på lave turtall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RS Tuning Bergen  Mapper og Selger på Haltech Elite sine datasprut.   

Har også efraring med å sette dette opp med bankesensorer

er ikke RS1000 her rs tuning bergen? eller har jeg bare resonert litt for kjappt?

Sendte en mail til haltech med tegninger på ledningsnettet, å de sa jeg måtte ha en Elite 1000 for å få med alt av sensorer.

Jeg har vel ett års tid før jeg trenger å tenke på at motoren skal monteres i bilen, så det er bare for å prøve å få litt oversikt :)

Link to comment
Share on other sites

er ikke RS1000 her rs tuning bergen? eller har jeg bare resonert litt for kjappt?

Sendte en mail til haltech med tegninger på ledningsnettet, å de sa jeg måtte ha en Elite 1000 for å få med alt av sensorer.

Jeg har vel ett års tid før jeg trenger å tenke på at motoren skal monteres i bilen, så det er bare for å prøve å få litt oversikt :)

Nei det er han ikke, mulig boost addict er RS tuning??

Link to comment
Share on other sites

er ikke RS1000 her rs tuning bergen? eller har jeg bare resonert litt for kjappt?

Sendte en mail til haltech med tegninger på ledningsnettet, å de sa jeg måtte ha en Elite 1000 for å få med alt av sensorer.

Jeg har vel ett års tid før jeg trenger å tenke på at motoren skal monteres i bilen, så det er bare for å prøve å få litt oversikt :)

Vi er kompiser, men du har nok resonert litt for kjapt.

Jeg bruker RS 1000 med henvisning til den bilen jeg mener Ford burde levert, men som de ikke leverte. En Sierra Cosworth sedan med RS 500 motor med siameserdyser innsugsmanifold, driv. på begge akslinger, doble luftfiltre, doble intercoolere, doble bensinpumper, doble down pipes, dobbelt eksosanlegg, osv.

En RS500 x 2. :D

 

RS-Tuning-Bergen eies og drives av Raymond Skaar og derfor foreslo undertegnede navnet RS-Tuning-Bergen etter initialene, lidenskapen og byen. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vi er kompiser, men du har nok resonert litt for kjapt.

Jeg bruker RS 1000 med henvisning til den bilen jeg mener Ford burde levert, men som de ikke leverte. En Sierra Cosworth sedan med RS 500 motor med siameserdyser innsugsmanifold, driv. på begge akslinger, doble luftfiltre, doble intercoolere, doble bensinpumper, doble down pipes, dobbelt eksosanlegg, osv.

En RS500 x 2. :D

 

RS-Tuning-Bergen eies og drives av Raymond Skaar og derfor foreslo undertregnede navnet RS-Tuning-Bergen etter initialene, lidenskapen og byen. :)

aha!

jeg er en ***** til å resonere serru!

å ja, en 4x4 3dørs frister! jeg kjøpte faktisk inn karosseri for å bygge det, men så ble det mk2 istedenfor... kanskje neste bil!

Link to comment
Share on other sites

aha!

jeg er en ***** til å resonere serru!

å ja, en 4x4 3dørs frister! jeg kjøpte faktisk inn karosseri for å bygge det, men så ble det mk2 istedenfor... kanskje neste bil!

Jeg fornæmmer at du ikke er den eneste som har resonert på denne måten. :)  

 

Begge bilene er kul på hver sin måte, men hvis du skulle gå i gang med Sierra, vennligst vurder å bygge om til stiv bakaksling eller dobble A-armer da. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...