Jump to content

Turbovalg


admiralen

Recommended Posts

I begynnelsen fantes det en EFR6255, men de fant ut at denne var unødvending liten i en Engineered For Racing turbofamilie.  

 

Ser du på stordiametrene til EFR6258 så er det ingen liten turbo og de fleste orginale bilmotorer bruker LANGT mindre turboer enn dette med moderne resultat.

GT28RS har diametrene 60 mm og 53,85 mm og enkelte mener at denne blir for treg så de velger en varianant av GT28R eller GT25R i stedet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

EFR6258 har 49 mm inducer og kan faktisk sammenlignes med T34 turboen i kapasitet. Sammenligner man de to turboene så jo, da er det en revolusjon i 400 hk turbo klassen. :)

 

Hvis man derimot tenker at "kravet til effekt er av mindre betydning" og 250 hk er tilfredsstillende, da er det bedre å kjøpe en mindre turbo slik alle bil og motorfabrikantene gjør. Å kjøpe større turbo enn NØDVENDIG gir alltid redusert spool up i forhold til å kjøpe en mindre turbo som er akkurat stor nok. Se bare på en steg1 chippet Sierrra Cosworth sammenlignet med en Escort Cosworth hvor forskjellen hovedsaklig er 100 hk større turbokapasitet.

 

Se også på Escort RST vs Fiesta RST. ;) Focus RS har en Garrett GT2560 turbo. 

 

Husker en bilkjommi som raste turboen på T25 Escort Cosworthen sin, satt på en Sierra T3 turbo og mistet uten tvil respons og spool up. En forsterket Escos T25 turbo med eksosmanifold kunne vært ett godt alternativ for deg. :)

Turboer til Nissan 200SX er ett alternativ.

 

Ett annet godt alternativ er Mitsubishi turboserien TD04 som brukes på Volvo, Saab med. flere. 

 

Volvo 940 og Volvo 850 har eksosmanifold med "T25-style" eksoshull og T3 boltmönster akkurat som Escos T25 manifolden. 

En Volvo 850 / 940 oppgraderingsturbo som TD04HL16T burde väre ett uvanlig godt valg. 

 

http://www.turboservice.se/Personbilsturbo/STS-turbolista.pdf

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere muligheter man ja, den der er ett godt alternativ. 

Som du ser mente Volvo at 16T var / er ett optimalt valgt til en motor som leverer 184 KW originalt, som er nöyaktig 250 hk. Så kan det som alltid chippes og tunes og turboens maks kapasiteten er rett i overkant av 300 hk. NTS pleide å anbefale 16T fremfor 19T til Volvomotorer med 300 hk trimsatser fordi de mente / mener at 16T har bedre egenskaper på höye ladetrykk enn det 19T har. :)

 

Sikker ikke 100% bolt on slik at hvem som helst kan slenge 16T turboen rett på etter denne oppskriften, men

 

 

det er nok helt i närheten. Jeg vet om folk som bruker S60R turboen på både Cosworth og Volvo 940 så det meste er ganske likt og passer selv om det ikke er helt identisk. 

 

Som du ser har noen av disse turboene vinklet utlöp fra turbinhuset som er en kjempefordel for flödet, men som krever omsveist tilkobling på downpipen. For maks respons bör du spesifisere nr.6 turbinhuset i stedet for nr.7. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det sier jo i grunnen det aller meste. :) Mener å huske at han på den gamle nettsiden sin kalte disse turboene for MCX300.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fra en ting til en annen RS1000, hva tror du om en hybrid av EFR7064 og 0.63 ekoshus fra T34 turboen til escort cosworth? Jeg har en EFR7064 liggende som jeg ikke har tatt i bruk ennå, vurderer å sende den til turboservice for å få satt på et mindre eksoshus (da jeg ønsker tidlig spool). Denne turboen tenkte jeg å bruke på en lav komp (6.8) motor med polyquad porting og bd14 innsug bd8 eksos. Ka du tru?

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, :D

Drømmekombo som jeg tenker på som "BSRT450." :D

Jeg synes at det er en helt fantastisk god løsning og det er akkurat det jeg forsøker å få til å bli en realitet. Hør med Jørgen på NTS om dette, for han står midt oppi nøyaktig denne problematikken akkurat nå. :)

 

Jeg er overbevist om at resultatet blir helt vanvittig bra. En Turbo Dynamics turbo med formentlig GT3071R CHRA klarte 2,0 BAR ladetrykk på kun 2300 o/min med ett Escort Cosworth turbinhus som var maskinert for å passe.

Jeg mener at EFR7064 har klart bedre egenskaper enn GT3071R, så du ser jo hvor det bærer hen. :D

Ikke så gale som denne 2,2 L motoren (med GT3071R og TIAL turbinhus) som dynoen rett og slett ikke maktet å holde igjen på 2500 o/min. selvsagt, men noe i den retningen tipper jeg. :)

 

Hvis du har store ventillommer i stemplene samt nye ventilfjærer som tåler "litt" ventiløft, så finnes det en annen og helt ny innsugskam (BSRT7+) som har vist gode egenskaper og tilhørende gode resultater. :) Kan evt. vurderes?

 

EDIT: 

Ööööööööööööööööh, må nok editere litt her ;)

Her 72mach1 sin 2,0 Cosworth med EFR7064 med det store T4 divided A/R0,92 turbinhus, 98 blyfri pumpebensin og målt på NAV, 650 WNm.

Gudene vet hva tallene hadde blitt i en motorbremsebenk. :D

 

Edited by RS 1000
  • Like 4

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...