Jump to content

Kuga 2012 og tekniske problemer med motor, speedometer, ABS, knekt fjær og hjullager


Hardangermannen

Recommended Posts

Har idag hatt bilen inne på verksted men den er verre nå etter at eg hentet den. 

 

Bilen var inne for å bytte høgre hjullager fremme. 

Hjullager er byttet og de byttet også ABS sensoren. Verksted sa at sensor måtte byttes da de var støpt fast og ble ødelagt ved demontering. 

 

Fikk ut bilen men etter noen kilometer så kom lys for feil på ABS + Antispinn på. Og det står nå på konstant. 

 

 

Merket og litt ustabil gange på motoren. 

 

Ikveld da eg skulle kjøre en liten tur.... Heim fra et besøk....  Kald motor. Startet opp men merket at motor gikk ujevnt... inten lys som nevnt over. Skulle rygge men motor dro en liten periode veldig dårlig. 

Så gikk motor ok men fusket igjen like etterpå og da så eg at speedometer pila jaget opp og ned fra 0- ca 40 km/t og ABS/Antispinn lampene lyste igjen. 

Speedometer nåla jaget og det gjorde også motoren..... til det etter ca 5 minutter roet seg og speedometer viste riktig og motoren gikk normalt.... men ABS/Antispinn lyste kontinuerlig. 

 

Skal innom verksted med bilen igjen i morgen. 

 

Noen som har en formening om årsak til disse feilene? Disse feilen med alarmlys, motor som jger og speedometernål som jager eksisterte ikkje før bilen ble satt til bytte av hjullager. 

 

Så til slutt etpar spørsmål. 

Hjullager på høyre side fremme + fjær og et endeledd var defekt. Fjær var knekt. 

 

Er dette vanlige feil på 2012 modellene ved kjørt ca 135 000 km?

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke støpt fast, men sitter fast og blir ofte skadet når man tar den ut. Hjullager og fjærer er ikke helt uvanlig, våre dårlige veier er en stor årsak her. Endeledd på Kuga har jeg knappt skiftet i det hele. Skiftet en abs sensor her en dag på en, den oppførte seg helt merkelig, når jeg svinget og kjørte sakte, så stoppet den nesten opp

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke støpt fast, men sitter fast og blir ofte skadet når man tar den ut. Hjullager og fjærer er ikke helt uvanlig, våre dårlige veier er en stor årsak her. Endeledd på Kuga har jeg knappt skiftet i det hele. Skiftet en abs sensor her en dag på en, den oppførte seg helt merkelig, når jeg svinget og kjørte sakte, så stoppet den nesten opp

 

Ok

Så da er det nok denne nye ABS sensoren som påvirket speedometer og gangen på motoren?

Link to comment
Share on other sites

Kan være det, på den jeg hadde inne, var det skiftet hjullager på venstre sida for noen måner siden, men var sensor på høyre siden, som var def. absèn jobbet som bare det når jeg svinget uten å bremse

Har ikkje hatt noen feil på abs før idag... og etter at sensor var blitt byttet. 

 

Men at speedometer nåla også skal jage og hoppe som den også nå etter sensor bytte er meg uforståelig. 

Korleis er den tekniske virkemåten for ABS sensor?

Link to comment
Share on other sites

Hjulhastighetsføler for forhjul

 

 

Aktive følere registrerer hjulhastigheten ved navene. Når tenningen er slått på, forsyner ABS-modulen følerne med spenning. Følerne jobber etter halleffektprinsippet, og genererer et utgangssignal med rettvinklede bølger. Signalet er proporsjonalt med omdreiningshastigheten til følerringen. ABS-følerringene er integrert i forhjulslagrenes tetningsringer. ABS-modulen vurderer signalene fra alle de fire følerne for å beregne et hastighetssignal på grunnlag av hastigheten til de fire hjulene. Hastighetssignalet overføres via CAN-bussen. På grunnlag av den programmerte dekkstørrelsen ut fra dette signalet beregner driftsmodulen (PCM) hastigheten. Den beregnede hastigheten overføres videre via CAN-bussen og brukes av andre kontrollmoduler som trenger dette inngangssignalet.

 

Signalet fra abs sensorene, blir og brukt til speedometer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Hjulhastighetsføler for forhjul

 

 

Aktive følere registrerer hjulhastigheten ved navene. Når tenningen er slått på, forsyner ABS-modulen følerne med spenning. Følerne jobber etter halleffektprinsippet, og genererer et utgangssignal med rettvinklede bølger. Signalet er proporsjonalt med omdreiningshastigheten til følerringen. ABS-følerringene er integrert i forhjulslagrenes tetningsringer. ABS-modulen vurderer signalene fra alle de fire følerne for å beregne et hastighetssignal på grunnlag av hastigheten til de fire hjulene. Hastighetssignalet overføres via CAN-bussen. På grunnlag av den programmerte dekkstørrelsen ut fra dette signalet beregner driftsmodulen (PCM) hastigheten. Den beregnede hastigheten overføres videre via CAN-bussen og brukes av andre kontrollmoduler som trenger dette inngangssignalet.

 

Signalet fra abs sensorene, blir og brukt til speedometer

 

Ser den. 

Så når ein eller fleire av desse abs sensorene fusker så kobler antispinn inn og det vil gi feil visning på speedometeret. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tusen takk

 

Ufattelig bra og kjekt at det endelig er nokon som svarte og det med eit vetig svar. 

 

Snakka med versted idag....om å sjekke om lager er pressa langt nok inn.

Ser at om eg kjem til med handa på sensor og beveger litt i den så går ofte feilen bort for en kortere tid. Da fungerer alt som det skal.

 

Kjempe bra og 100 poeng til deg som gadd svare. 

Holdt på å snike meg inn på et Volvo eller Mazda forum

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bilen skal inn neste Torsdag...... Har fått deler fra Tyskland.... 4 x bremseskiver skal byttes da dei som er på nå har kast og det etter berre 8 mnd. Kjøpte Brembo fremme og Bosch skiver bak. Ny ABS sensor og så en Ny fjær på høyre side fremme må byttes sammen med endeledd på samme hjuloppheng. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Akk, ja..... Verksted tok jobben igjen og kostnader på seg........ Systemet fungerte i 2 veker og så etter det så har det vært ABS feil på det samme hjulet meir eller mindre konstant etterpå..... Nå skal bilen inn igjn på Fredag 06.04.18.

Noko av tida som har gått er at bilen er parkert i to veker i slengen når eg er på jobb offshore. Men dette er byrja å bli forbanna irriterende. 

 

Spørsmål: Eg har oppfatta det slik at ABS sensor-ringen er integrert i hjullageret, inner-ringen. Snakka med ein kar som meinte at mangemerker bruker ein Sensor ring som er ein egen komponent. ????

Link to comment
Share on other sites

Er integrert i lageret ja.

Takker. Då har eg hatt rett..... måtte berre sjekke...... For på fredag så er bilen inne for tredje gang siden hjulagerbytte på høgre framhjul.... Ingen problem før byttet.... men konstant problem etterpå. 

 

Kan eg spørre om kva som er mest sansylig feil etter 3 gonger + ein kjapp gong inne der deitrykkluft rensa sensor holet. .... kan være det som er feilen ?....Hadde eg hatt presse til å skifte lager så hadde eg vel gjort det sjøl etterkvart. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...