Jump to content

Trenger råd-Clutch


gotthard

Recommended Posts

Clutchen min har begynt å oppføre seg rart:

Kald bil/motor/gir, alt er helt fint, kan dra opp lange bakker, akselere i bakker og gi full gass fra 1200rpm og den dar opp til 3000rpm, i alle gir,  uten tegn til slurring.

Varm motor/gir, det spinner ved belastning på 3-5gir, går ok om du balanserer gassen men prøver du presse spinner den litt også tar den tak. går ok i bakker om du tar det pent og holder hjevn gass,

 

Bilen ( en 2012 connect 90hk diesel) har 70000 på telleren, ex-postbil. Ringte Ford i dag å bestillte time til bytte av clutch, de mente jeg måtte bytte svinghul også. når jeg prøvde forklare symptomene og at jeg ønsket att de sjekker det nøye fikk jeg bare beskjed om å lege ved en lapp på hva jeg mente var galt.....

 

Hva tenker dere? Simring fra veiva som lekker olje? Hydrauliske pumpa som lekker bremseveske på lammelene?

Har liksom aldri hvert borti at clutchen spinner/slipper kunn når bilen er varm før.

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Mye stans og igangsetting med postbiler. Om du mener at clutchen slurer når du skriver "spinner/slipper, så er jo det

et sikkert symptom på utslitt lamellplate. 

 

Jepp, men ved utslitte lameller burde den vel også reagert ved kald motor/kasse? var ute å prøvde den nå i sta, kald kasse, bremsen inne, 3500rpm  2 gir å slipper clutchen, motoren stopper. prover det samme med varm motor/kasse, og turtallet går ned til 2000rpm og holder seg der i 2 sekunder før jeg slipper gassen og holder inn clutchen. Bare synes det er litt rart at den ikke gjør det kald også..

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...