Jump to content

"ID-Kontroll" av biltilsynet, hva skjer? Hva skal jeg gjøre.. ?


Dreeeze

Recommended Posts

Heisann!

 

Nå har det seg slik at jeg har fått  et brev i posten av statens vegvesen rundt juni / Juli om " fremvisning av motorvogn hos statens vegvesen"

jeg ringte å spurte hvorfor å de sa at det var en "rutinemessig stikkprøvekontroll" siden bilen ikke var eu ok ( manglende kontroll)

Jeg har hatt mange biler å aldri opplevd  dette her..

 

Bilen har hatt div feil som jeg ikke har fått til enda så var jo ikke vits å vise noe som jeg visste ikke gikk igjenom. Så kom dagen der jeg vurderte å 

selge bilen, men ble tipset av noen at bilen måtte inn på " ID-kontroll", noe som jeg sjekket opp noen dager seinere og viste seg å stemme..

 

Bilen er godkjent ombygd  i vognkortet i år 2000, hos mitt lokale BT, bygget på ford der jeg har jobbet tidligere. Nå 17 år etterpå skal de kalle den 

inn for å sjekke at ombyggingen er forsvarlig utført å at alt stemmer.. hvis ikke så går bilen i pressa! Syns dette er heeeelt lattelig, får jo ikke lov

til å plukke ut en cd spiller engang! Magefølesen sier at dette går nok ikke smertefritt da det finnes mange med sterke meninger om bilen å

godkjenningen av denne tilbake i år 2000. "uærlig bil" snuskete ombygging" korrupt kontrollør" osv osv 

 

Så nå sitter jeg her med "skjegget i postkassa" med en bil som mest sansynlig vil havne i pressa... å en haug med penger bortevekk....

Har jeg rett på noe "kompensasjon"  om visningen ikke går min vei?  Er også for seint å heve kjøpet da jeg har eid den rett over 2 år nå.

 

Hva skal jeg gjøre? 

 

Noen som har opplevd noe lignende før? 

 

 

 

Når bilen er bygget å vist hos BT , og Godkjent ombyggingen/ bilen, å så skrive det inn i vognkortet, så skal de nå 17 år senere sjekke opp den å " trekke" tilbake

godkjenningen, evt destruere den som ene kontrolløren sa på BT, Burde ikke BT sin kontrollør så ansvarlig for hva de har godkjent å skrevet under på?

å hvorfor skal jeg bli skadelidende av en feil som har blitt gjort av Staten? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde jeg tatt videre med NAF og advokat. Dette mener jeg er langt utafor, kan ikke ha tilbakevirkende kraft på 17år. Hvertfall ikke etter kjøretøyet har skiftet eier.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde jeg tatt videre med NAF 

Nå er "reisemiddelet" det er snakk om her en ombygd "miljøbombe av en rånebil", og ikke en elsykkel eller elbil så vet ikke hvor mye NAF engasjerer seg i slikt? Må være medlem før tvisten oppstår også. https://www.naf.no/tjenester/juridisk-hjelp/

Men jeg hadde ikke gitt med meg heller. Skulle tro de hadde fullt opp med nok av ting å kontrollere i nåtiden, og ikke sitte å rote i arkivet. 

 

Bare lurer på om det er skilt på bilen?

Link to comment
Share on other sites

Var på ID-kontroll med 3dørsn før påbegynt ombygging til cosworth.

Ble kun sjekk av ramme nr og tilstand for rust.

 

Er nok mange sierraen som går å har gått med dobbelt sett med nr/sveist. Så det er ikke så rart att de ønsker og rydde opp i det.

Jeg velger og tro det att du får mer hjelp enn motgang neppå der, om det viser seg og være noe tull.

Tross alt deres organ som har godkjent den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

leverte inn skiltene for sessongen ifjord, å de kan ikke hentes ut før bilen er vist å godkjent.

 

Nå er det vel masse i vinden hos statens vegvesen iht "Olsen bil saken" så de sjekker sikkert opp flere saker ifra tidligere?

 

Bilen er en escort cosworth, men slår du den opp så står det: Ford RS 2000. med 4x4 å 18" hjul i vognkortet. Escortene er jo ikke akuratt kjent for å være enkel å bygge om for å 

si det mildt :) Så at godkjenningen ikke er helt som den burde ha vært er det vel ikke så 

masse tvil om, men godkjent er godkjent i mine øyner.. men hva har egentli blitt gjort med bilen?

 

Målet her er å prøve å få beholde bilen å få anskaffet et nytt rammenummer ifra staten egentli.. eller en "solid" kompensasjon for "feilen" som vegvesenet har laget.

 

Snakket med biltilsynet, å de tviler på de finner sakspapirene ifra  år2000, så hvis de IKKE klarer det, så bør de virkelig bare "knipe igjen" hele greia.

jeg har isåfalll krevd å få tilgang til ALLE papir å dokumenter iht saken da den ble godkjent, Må nesten bare starte der. Er jo jobben til

kontrollørene å sjekke at alt er riktig gjort for seg, å det er jo en velkjent sak dette med rammenummerbytte " klipp å sveise" den gangen i 2000, så dette

burde være det 1 på lista hos en kontrollør å få sjekket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sierra cos for 12 år sia. Den var det bare kappa og sveist inn rammenr på. Litt enklere å gjøre på en sierra selvsagt, men likavel.det fant jeg ut etter at jeg kjøpte den, og det var ikke noen god følelse,selv om Godkjent er godkjent i mine øyne. Tullete å komme med det 17 år etterpå i allefall.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sierra cos for 12 år sia. Den var det bare kappa og sveist inn rammenr på. Litt enklere å gjøre på en sierra selvsagt, men likavel.det fant jeg ut etter at jeg kjøpte den, og det var ikke noen god følelse,selv om Godkjent er godkjent i mine øyne. Tullete å komme med det 17 år etterpå i allefall.

 Hva skjedde med bilen ? :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dei har ikkje lov til og vrake bilen. Einaste dei har rettighet til er og hindre og få skilt på bilen igjen til evt feil er retta opp i. Stikkkontroll kan og takest med eukontroll.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nå er det vel masse i vinden hos statens vegvesen iht "Olsen bil saken" så de sjekker sikkert opp flere saker ifra tidligere?

 

Bilen er en escort cosworth, men slår du den opp så står det: Ford RS 2000. med 4x4 å 18" hjul i vognkortet. Escortene er jo ikke akuratt kjent for å være enkel å bygge om for å 

si det mildt 

 

Har Escort RS2000 4x4 samme karossen som EscCos?

Link to comment
Share on other sites

De to karosseria er helt ulike og en slik ombygging er ikke mulig. Jeg har snakket litt med trådstarter her, på fb ang denne saken, og har selv avslørt en bil med juks, der ei vennine av meg, mistet hele bilen i pressa, biltilsynet stod og passet på så det ikke ble plukket av noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så alt skal i pressa som straff og en alLmenprevensjon?

Er jo bare karosseriet som har feilen. Om å gjøre å lage ståheien så stor som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde med bilen ? :)

Så vidt jeg vet lever den enda. Jeg solgte den etter et par års tid.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

hmh... det kan vel ikke være en ombygging, det må være rammenrbytte... å det er vel lov så lenge det går igjennom riktige kanaler?

I aller værste fall så får du jo bare ribbe bilen, så får de se på karosseriet å ta det hvis de må ta noe.

men det er fantastisk kjipt hvis de bare kan snu på sånne ting etter 17år! 

 

må du frakte bilen til de for kontroll å? selv om bilen ikke er registrert for vei nå... Jeg hadde bedt de komme hjem til meg hvis de ville se på noe

Link to comment
Share on other sites

hmh... det kan vel ikke være en ombygging, det må være rammenrbytte... å det er vel lov så lenge det går igjennom riktige kanaler?

I aller værste fall så får du jo bare ribbe bilen, så får de se på karosseriet å ta det hvis de må ta noe.

men det er fantastisk kjipt hvis de bare kan snu på sånne ting etter 17år! 

 

må du frakte bilen til de for kontroll å? selv om bilen ikke er registrert for vei nå... Jeg hadde bedt de komme hjem til meg hvis de ville se på noe

 

Må nok komme på tralle på BT ja, slik at de kan ribbe den å se hva som er gjort osv vil jeg tro.

De sjekker jo opp at motor stemme osv med koder osv også, hvor mange cosworther har samme motorblokk som de kom med fra 

fabrikk?? fleste er nå overhalt å solgt å byttet rundtomkring..

 

Men er veldig spent på om jeg har noe erstatningskrav pga at jeg mister bilen?

 

Må innrømme jeg sover litt dålig for tiden pga dette, tanken på å muligens miste bilen fordi noen rotet med papirene i 2000 er

en kjip å frustrerende sak må jeg si.. Men det kan jo godt hende det ordner seg også, hvem vet...

Link to comment
Share on other sites

Det som ER positivt her er jo at bilen er jo ikke kappa og skjøta sånn som mange biler ble, som feks Lotus Omega nr.1 som er i norge på vanlig omega rammenr...

 

Satser på at dette ordner seg! Det er jo helt ****** hvis de skal ødelegge alt fordi de selv har gjort en feil for så lenge siden! 

 

Det er jo litt dårlig deal å tvinge deg til å tralle bilen til de på en "rutine kontroll"... hadde den vært godkjent for vei så hadde det vært noe annet syntes jeg...

så hadde jeg nå plukka av felger og endel ting før jeg hadde dratt dit....

Link to comment
Share on other sites

hmh... det kan vel ikke være en ombygging, det må være rammenrbytte... å det er vel lov så lenge det går igjennom riktige kanaler?

I aller værste fall så får du jo bare ribbe bilen, så får de se på karosseriet å ta det hvis de må ta noe.

men det er fantastisk kjipt hvis de bare kan snu på sånne ting etter 17år! 

 

må du frakte bilen til de for kontroll å? selv om bilen ikke er registrert for vei nå... Jeg hadde bedt de komme hjem til meg hvis de ville se på noe

Kan ikke sette inn rammenr fra en bil med annet chassie, som er helt ulikt

Har du snakka med forrige eier om dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke sette inn rammenr fra en bil med annet chassie, som er helt ulikt

Har du snakka med forrige eier om dette?

 

de 2-3 eierne før meg har vel ikke hatt noe problemer med bilen, så tviler det er noe vits i å prate me de. Han som

bygget bilen er desverre død :/

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble etter en ulykke med en Sierra Cosworth i 2006 fratatt litt bil. Og det lover vel ikke så bra for deg. 

Den jeg kolliderte med ble tatt inn på en nøye sjekk ettersom de mistenkte trimming, her oppdaget at rammenummeret var byttet på bilen.

 

Den var godkjent ombygd et par år tidligere av en god venn av meg som jeg stoler på, og han hadde den på både ford og BT og alt var godkjent i vognkortet like før jeg kjøpte den. Det var en av avtalene vi hadde før jeg kjøpte, den skulle være godkjent og det ble den.

 

BT krevde denne destruert, noe jeg nektet på i og med at jeg var uskyldig. Politi og BT ble til slutt enige om at jeg fikk lov å slakte bilen ned så mye jeg ville. Fikk 4 dager på meg på å levere bilen tilbake. Det var vel en løsning jeg var ganske fornøyd med i og med at karrosseriet var ganske skadet. Det var altså ikke delene de ville ha vekk, men de ønsket ikke å ha et karrosseri i omløp som var påvist jukset med. 

 

Det andre som skjedde parallelt var at jeg såklart hadde en Sierra Cosworth til registrert på meg og den ville de såklart sjekke nøyere også. Den ble hentet mens jeg satt i avhør og der fant de såklart også juks. Det var en Italiabil som jeg hadde kjøpt også kjøpte jeg en gulvplate/rammenummer som jeg la oppå det orgianle og dro på eu osv slik at jeg kunne bruke den litt. Den var IKKE for å lure noen med, men jeg hadde en billig Cosworth en god stund var planen. Platen hadde jeg bare lagt oppå orginalplata slik at når man tok opp klaffen så man det nummeret.

 

Denne fikk jeg tilbudet om å beholde ettersom nummerbyttet ikke var permanent men da måtte jeg betale straffetoll som ville utgjøre ca 100-120k mener jeg. Da ville den endt som en meget dyr orginalbil den gangen. Så valget mitt ble at jeg lot de presse den. Jeg hadde bare gitt 40-45k for den så så ille tap var det ikke. Det kjipeste med hele greia var at mens politiet stod å så på at de klemte ned taket på den så stoppet såklart bilopphuggeren og begrunnet at de måtte følge reglene sine og tappe bilen for bensin og batteri osv. så da dro politiet tilfreds med at den var ødelagt.

 

Men sønnen til huggeren kom litt senere med komplett interiør/styling på bilen sin, og huggeren hadde bygget seg isbil med motor og drivverket mitt. Det er vel det som den dag i dag irriterer meg mest, at andre tjente på det jeg tapte.  

 

En kompis av meg ble også et års tid senere fratatt sin M5 pga noe av det samme. Godkjent ombygd men BT hadde kjennskap til han som hadde godkjent den og mange flere så de ettergikk bilene etterhvert som de fant de. Altså så lenge skilta var på så gjorde de ikke noe, men da de var levert og skulle hentes igjen så fikk han beskjeden. Der mener jeg han bare mista bilen. 

 

Samme fyren hadde tidligere en Sierra Cosworth som også var godkjent ombygd som han hadde uregistrert i mange år etter et motorras når den var solgt og skulle registreres av ny eier etterhvert ble den også krevd knust. 

 

Så av min erfaring så ligger du dårlig ann, i beste fall kanskje du får slakte bilen. Men igjen, det kan hende du kommer bedre ut av det med advokat osv, det brukte ikke jeg. Men i bunn og grunn skal de ikke ha de karosseriet i omløp så en eller annen kommer til å tape penger her. 

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Meiner dette er ikkje noke problem.

 

Vist rammenr stemmer med vognkort så har du ingenting og frykte.

 

Er noke anna vist rammenr er tukla med, då blir dette dokumentforfalskning og karroseriet kan bli knust.

 

Dette er mest sannsynlig ein sjekk av nr og navn og sjekke om denne har vert bygd om igjen etter 17 år.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Snakket med "min" kontrollør nå å han skal i løpet av uken prøve å finne godkjenningspapirene fra 2000, men han tvilte sterkt på at han fant noe  da det

ikke er krav til å oppbevare lengere enn 10 år. Han har også hatt cosworth selv og kjenner til bilen. Han er veldig fortvilet over situasjonen å han skulle

prøve så godt han kunne å hjelpe meg :) Det er jo godt å høre at noen hos BT faktisk har intresse av å hjelpe en stakker :) Han sa også at bilen mest 

trolig er en wolf escort utifra det han husker fra han som bygget den, å også inneforstått at det IKKE er mulig å bygge om en vanlig escort til cosworth.

 

Så her gjelder det å ha en stor pose is i magen å vente på hva han finner ut :) Bt må jo bevise goså hvor å hva bilens opprinelse er før de kjører saken 

videre, så blir " spennende" fremover!

 

Takk for alle innspill å erfaringer så langt! :)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...