Jump to content

Ford Sierra 1986 ohc ujgevn gange


vebkar

Recommended Posts

Mårn, sliter med ujgevn gange og "napping" på Sierran. Har Bygd om fra den originale webern med el choke og tomgangsregulator, til en ny weber 32/36 dgav. Har Nye plugger og pluggledninger, og Tenninga er justert. Prøvd å justere gasser'n i hytt å pine uten resultat noen kloke Ford hoder som kan helpe?

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

6f75323972b3c59535e156c5cb47909c.jpg

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mårn, sliter med ujgevn gange og "napping" på Sierran. Har Bygd om fra den originale webern med el choke og tomgangsregulator, til en ny weber 32/36 dgav. Har Nye plugger og pluggledninger, og Tenninga er justert. Prøvd å justere gasser'n i hytt å pine uten resultat noen kloke Ford hoder som kan helpe?

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

6f75323972b3c59535e156c5cb47909c.jpg

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Når er det du "sliter med ujgevn gange og "napping" "? På rolig kjöring på lave turtall? På full gass på höye turtall?

 

Ett bilde av motoren kunne hatt nytteverdi. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rotor og fordeler då? Har sett i rett pakning til innsuget? Går vatn igjennom, kan ver at den går seg varm

Står I rett pakning ja vatnet går gjennom og slangene blir varme. Har pussa litt på kontaktpunkta på rotor og fordelerlokk. Uten særlig forskjell. Hvordan Ser du lett om det er slitt?

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Når er det du "sliter med ujgevn gange og "napping" "? På rolig kjöring på lave turtall? På full gass på höye turtall?

 

Ett bilde av motoren kunne hatt nytteverdi.

Nappinga skjer ved kjøring på lågt turtall, Går heilt fint over 3000 rpm. Kan høres ut som no tenningsproblem, høres ut som den "sperrer" 73ee41819ddbb7295b4bfa2894ac83f5.jpg01ce8577b70313447866b1f017182c10.jpg01f329f6b3884fce4c98858dd35faded.jpg

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig kun vist det er tæring, men økonomisk så svarer det seg og bytte dei. Er snakk om 100kr og bedre mil på literen.

 

Dei forgasserene kommer egentlig ganske godt forjustert, men du kan lite så godt stille alt tilbakers til orginalt.

 

Dei chokene er ikkje heilt optimale, sjekk om den står heilt åpen når den er varm

Edited by Sierrakaren
  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig kun vist det er tæring, men økonomisk så svarer det seg og bytte dei. Er snakk om 100kr og bedre mil på literen.

 

Dei forgasserene kommer egentlig ganske godt forjustert, men du kan lite så godt stille alt tilbakers til orginalt.

 

Dei chokene er ikkje heilt optimale, sjekk om den står heilt åpen når den er varm

Okei! Da blir det å bytte har skjekka choken, den er stengt når den er kald og heilt open når den er varm.

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfra kjøpte du forgasseren?

Kan hende den trenger større tomgangsdyse, eller bare litt justering av tomgansblanding.

Jeg kjøpte en ny DGAV fra Webcon i UK for ca 2 år siden. Den fungere greit, men den magrer mer ut på progressjon enn den originale Ford DGAVen, ettersom den originale har progressjonsslisse, og den nye har 2 progessjonshull. Det setter større krav til at tenningsanlegget gir kraftig nok gnist for å unngå fusking.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvorfra kjøpte du forgasseren?

Kan hende den trenger større tomgangsdyse, eller bare litt justering av tomgansblanding.

Jeg kjøpte en ny DGAV fra Webcon i UK for ca 2 år siden. Den fungere greit, men den magrer mer ut på progressjon enn den originale Ford DGAVen, ettersom den originale har progressjonsslisse, og den nye har 2 progessjonshull. Det setter større krav til at tenningsanlegget gir kraftig nok gnist for å unngå fusking.

Den er kjøpt ny fra webcon i UK.

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Sansynlivis akkurat den samme som jeg har da.

Begyn med å sørg for at alle tenningsdeler er i god stand. Hva er tenning stilt til?

Jeg bruker å stille tenning til 38 grader ved 4000rpm uten vakum.

Den magre blandingen i progressjon trenger både kraftig og noe tidligere tenning for å ikke fuske.

Jeg bruker Accel Ultra 60kv coilen, så det er ikke noe problem at AFR kan komme opp i 17-18 av og til.

Jeg kan oppleve litt svakere moment på det magreste, men ingen fusking.

Om problemet ikke blir bedre med nye tenningdeler ville jeg montert en kraftigere coil. Vil du ikke bytte coil så kan en større tomgangsdyse hjelpe.

 

Edit:

Ett tredje alternativ er å modifisere progressjonen på forgasseren, men da snakker vi ganske høy vanskelighetsgrad som krever pinlig nøyaktighet.

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Sansynlivis akkurat den samme som jeg har da.

Begyn med å sørg for at alle tenningsdeler er i god stand. Hva er tenning stilt til?

Jeg bruker å stille tenning til 38 grader ved 4000rpm uten vakum.

Den magre blandingen i progressjon trenger både kraftig og noe tidligere tenning for å ikke fuske.

Jeg bruker Accel Ultra 60kv coilen, så det er ikke noe problem at AFR kan komme opp i 17-18 av og til.

Jeg kan oppleve litt svakere moment på det magreste, men ingen fusking.

Om problemet ikke blir bedre med nye tenningdeler ville jeg montert en kraftigere coil. Vil du ikke bytte coil så kan en større tomgangsdyse hjelpe.

 

Edit:

Ett tredje alternativ er å modifisere progressjonen på forgasseren, men da snakker vi ganske høy vanskelighetsgrad som krever pinlig nøyaktighet.

TusenTakk for tips!

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jippi, godt at det er flere innpå her med helt vanlige Sierraer :)

Ser meget fin ut den Sierraen din! Ta godt vare på den, for som du nevner så er det ikke mange igjen.

Mvh Tom ;)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Står I rett pakning ja vatnet går gjennom og slangene blir varme. Har pussa litt på kontaktpunkta på rotor og fordelerlokk. Uten særlig forskjell. Hvordan Ser du lett om det er slitt?

 

Nappinga skjer ved kjøring på lågt turtall, Går heilt fint over 3000 rpm. Kan høres ut som no tenningsproblem, høres ut som den "sperrer"

 

Pass godt på at innsugsmanifolden også blir god og varm.

Akkurat. Typisk mager blanding og eller for kald blanding dette. Nyere forgassere er alt for ofte levert med for liten tomgangsdyse og dette gir problemer dersom ikke innsugsmanifolden blir god og varm ved hjelp av fungerende vannsløfe og hvis du bruker uoriginalt luftfilter uten forvarming. Det nytter ikke å justere på blandingsskruen som bare er en finjustering av tomgangsdysen. En urmaker kan vanligvis borre opp tomgangsdysen(e) til nødvendig dimmensjon.

 

Ellers håper jeg at øynene min spiller meg ett puss når jeg synes at det står Biltema på de skitne tennpluggledningene dine. Vask gjerne over alle pluggledninger, fordelerlokket utvending og innvendig samt rotoren med WD40 og en fille eller to. Lokal erfaring tilsier at de eneste Biltemakablene som er brukende er de blå, universale silikonkablene.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Minner meg litt om xr2’n jeg hadde, overhalte gasser, skiftet alt av tenningsdeler osv uten hell.

Var dårlig kontakt på strøm kabelen mellom batteri og coil, slik at bilen fjusket og nappet. Spesielt i gasspådrag.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by xr2i91

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Biltema sine tennpluggledninger er boss! Joda, funker fint men sløkk lyset og sjekk overslaget då blir det masse gnist og sjå

Ikke misforstå dette dit at jeg anbefaler Biltema sine tennkabler som mange. inkl. lokale helter har hatt store problemer med. Poenget er at de blå silikonkablene er de eneste Biltemakablene som KAN brukes i mangel på noe annet. Hvis det er vanlige Biltemakabler på denne motoren, så er det ikke overraskende at den ikke går som den skal.  

 

Det er og blir Magecor som gjelder. :D http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/index/?appl_engine=9&dir=asc&order=price&q=magnecor

Minner meg litt om xr2’n jeg hadde, overhalte gasser, skiftet alt av tenningsdeler osv uten hell.

Var dårlig kontakt på strøm kabelen mellom batteri og coil, slik at bilen fjusket og nappet. Spesielt i gasspådrag.

Alt for mange tar tenningsanlegget som en selvfølge og gir det lite eller vanligvis ingen oppmerksomhet.

 

For å teste så monterte jeg Bosch Silver tennplugger og Direct hits kondensatorer på en 2004 modell Clio med 1,2 L 8V motor med 70 000 km på telleren. Motoren har WS coilpack og jaggu merker man at motoren er blitt sterkere på lave turtall. :)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...