Jump to content

Billignøkler på eBay etc.


Mandiras

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse nøklene som ligger ute på f.eks. eBay til en slikk og ingenting? Dette er et av flere eksempler på nøkler med fjernkontroll som koster ca. £6 på eBay inkl. elektronikk (noe av det som ligger ute til salgs er kun skall, uten elektronikken). Ikke mye tekst å gå etter på nøkkelen jeg allerede har til min 06 Mondeo, men den ser mer eller mindre identisk ut. Det som kommer i tillegg blir, om jeg ikke tar helt feil, filing og programmering.

 

Kverneland oppgir til sammenligning over 2000 kr for ny nøkkel med fjernkontroll, og 900 for "vanlig" nøkkel. Programmering på kr 500 kommer i tillegg. En låsesmed oppgir 1000-1200 for ferdig nøkkel, og 500 kr for filing av eksisterende nøkkel. Avhengig av slitasje på eksisterende nøkkel kan det imidlertid være nødvendig å få tak i låsekoder fra Ford (er disse greie å få tak i?).

 

I utgangspunktet er det ingen krise om nøkkelen har fjernkontroll eller ikke, siden hovedpoenget er å ha en ekstra slik at jeg ikke får et kjempeproblem dersom det som for øyeblikket er eneste nøkkel skulle komme på avveie. Når det er snakk om ca. 600 kr for ferdig nøkkel med fjernkontroll vs 1000+ for en uten, lurer jeg imidlertid på om det fins noen god grunn til å holde seg unna disse kinanøklene?

Link to comment
Share on other sites

Ofte står nøkkelkoden skrevet inn i servicehefte, er fire tall, som hver av dem går fra 1-4

Takk for info. Kikket i serviceheftet nå, og det står, som du sier, et klistermerke der med en firesifret kode som er merket tydelig med key code. Det er imidlertid ikke bare sifrene 1-4 som inngår i koden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oppdatering: Bestilte to av nøkkelen som er linket til, og fikk de i posten i går. Ser imidlertid at disse ikke har samme transponder som i originalen. I originalnøkkelen er dette et lite glassrør (nede i midten på bildet av delene i denne nøkkelen: https://www.ebay.co.uk/p/433mhz-3-Button-Remote-Key-Fob-Blade-for-Ford-MONDEO-Fiesta-Focus-KA-TRANSIT-K2/564102835).Nøklene jeg har kjøpt har ei plastbrikke på samme sted (avbildet nede til høyre i bildet av delene). Spørsmålet er om den brikka har samme funksjon som den rørformede transponderen?

 

Etter det jeg har forstått er det i transponderen programmeringa/koden til startsperra i bilen ligger (systemet heter PATS II (Patented Anti-Theft System)). Usikker på om den har en funksjon i fjernkontrollen til sentrallåsen òg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om noen skulle lure på hvordan dette gikk, så har jeg vel egentlig gitt opp prosjektet litt. Fjernkontrollen i kinanøklene fungerer ikke skikkelig. Å programmere fjernkontrollen skal i utgangspunktet være en triviell oppgave, men her skjer det veldig unntaksvis at kinanøklene blir registrert under programmering, og de funker som regel ikke skikkelig de gangene programmeringa faktisk går gjennom (fungerer sporadisk, eller slutter å fungere etter kort tid). Om de fungerer ifht. Startsperra finner jeg så klart ikke ut uten å file til nøklene, og det kommer jeg nok ikke til å bruke penger på når produktet er såpass ubrukelig i utgangspunktet.

 

Kunne vurdert å teste billignøkkel fra en annen produsent, men innser at programmering av tredjepartsnøkkel nok blir mer komplisert enn først antatt, så har lite å vinne på det. Konklusjonen blir uansett at Neverland-nøklene i linken i første post ikke er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Ebay nøkkel til Fiesta`n til kjerringa. Kjøpte fjernkontrol og nøkkel emne av den flate typen.

Funker helt supert. Eneste Problemet er at innmaten er helt annerledes og mye simplere enn orginal. Dermed så er den veldig romslig og mister du den i bakken detter innmaten ifra hverandre. Løste dette ved å fylle den innvendig med smelte lim. (ikke batteriet). Helt super etter det og 1500kr billigere.

Link to comment
Share on other sites

Da var du definitivt heldigere med kjøpet enn meg. Regner med du mener flatt blad, slik det er på nyere modeller når du skriver den flate typen? Hvordan ordnet du med programmering og filing av blad?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei

Min erfaring er at brikken (ID63) kan være for dårlig i disse Kina versjonene.

Fjernkontrollen derimot har fungert greit, og denne kan programmeres inn ved å vri tenningen x antall ganger.

 

For å få laget ny nøkkel til min S-MAX sendte jeg bilde til denne karen, som finner nøkkelkode fra bildet.

Brikken i denne ble gjenkjent og jeg kunne legge den til ved å bruke FORScan

https://www.ebay.com/itm/Ford-Flip-Remote-Key-Head-Cut-to-Code-Focus-Fiesta-Galaxy-Kuga-Mondeo/131327899548

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Min erfaring er at brikken (ID63) kan være for dårlig i disse Kina versjonene.

Fjernkontrollen derimot har fungert greit, og denne kan programmeres inn ved å vri tenningen x antall ganger.

 

For å få laget ny nøkkel til min S-MAX sendte jeg bilde til denne karen, som finner nøkkelkode fra bildet.

Brikken i denne ble gjenkjent og jeg kunne legge den til ved å bruke FORScan

https://www.ebay.com/itm/Ford-Flip-Remote-Key-Head-Cut-to-Code-Focus-Fiesta-Galaxy-Kuga-Mondeo/131327899548

 

Fikk keyless nøkkel fra kina her om dagen til mondeo mk4.5 Fungerte helt topp. 160kr inkl frakt. :D

Har den som reserve nøkkel og da er den helt grei...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...