Jump to content

23mm hull i veivstake og 22mm stempelpinne


Gess

Recommended Posts

Fines det veivstakeforinger somer såpass tynne at det er mulig å få montert stempel med 22m stempelpinne i veivstaker med 23mm hull?

Finner ikke noe om ID og OD

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er presset inn foringer i råden i fra før, så må en frese ut gammel og presse inn ny. Ikke noe en kan ta med Dremmel og skrustikke, så bare å få sendt til noen med rett kompetanse.

Skal det i en original råde, så er det eneste vettuge løsningen å brosje opp stemplene til 23mm krysspinne.

  • Like 2

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Nei her er det vel ikke originalt noe som helst. jeg har noen stempler og råder liggende og lurte på hvordan de eventuelt kunne kombineres, men det er vel spørsmål om det lønner seg.

  • Like 1

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Finne noen som kan det der med å presse og brosje foringer, så bruker bruker de vel ikke så fælt lang tid.

Kan jo høre med Sarpsborg motorverksted? Dyktige folk med lang erfaring.

 

I min stadige deleleting så har jeg snublet borti dette problemet selv.

Hvilke råder har du liggende?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er presset inn foringer i råden i fra før, så må en frese ut gammel og presse inn ny. Ikke noe en kan ta med Dremmel og skrustikke, så bare å få sendt til noen med rett kompetanse.

Skal det i en original råde, så er det eneste vettuge løsningen å brosje opp stemplene til 23mm krysspinne.

Det var den løsningen jeg tenkte på også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei her er det vel ikke originalt noe som helst. jeg har noen stempler og råder liggende og lurte på hvordan de eventuelt kunne kombineres, men det er vel spørsmål om det lønner seg.

 

Det spørs jo hva planen er det, da- hva du ønsker å oppnå?

 

La oss si at det du har er gode turbo- stempler og du ønsker å lade på en motor hvor den slags ikke lar seg oppdrive for en billig penge, så kan det være et poeng, eller? Jeg rota med det samme for en stund siden, men da gjaldt det stroker/ boring- kombo. Viste seg at det ikke lot seg å gjøre å bruke stemplene idet boringa ble for stor for blokka. Så da slapp jeg det problemet...

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Planen er vel å sette sammen en motor der potensialet er litt større enn det de originale delene tilsier.

Jeg har noen Mahle stempler på 93.93mm som jeg tenkte å benytte, men de har stempelpinne på 22mm og veivstakene har hull på 23mm.

Det er en 2.8 maskin det er snakk om forresten.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket litt på hjemmesiden til EBB og han har utført tilsvarende operasjoner tidligere. Der presset han ut foring, freste opp råden, presset inn ny foring og tilpasset denne til stempelpinnen.

Han brukte ikke dremel ,så det er ikke noe jeg har tenkt å forøke å få til hjemme i garasjen.  :D

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kikket enda litt på dette jeg har liggende og kom opp med et par spørsmål til som kanskje noen her kan svare på. Det gjelder jo en 2.8 maskin. Det ser ut til at den originalt har pressede stempelpinner i rådene og at de er flytende i stemplene. Da må det vel oljes på et eller annet vis. Slik det ser ut er det oljehull på topp av den store enden på råden slik at det sprøytes olje opp på undersiden av stemplene. regner med dette da skal gi tilstrekkelig med smøring til både stempelringer og stempelpinne. De rådene jeg har liggende har ikke disse hullene, så er det da bare å borre opp hull med riktig vinkel og størrelse og så er alt på stell?

De stemplene jeg har liggende er utstyrt med spor for låsing av pinnen slik at det er mulig med flytende pinne i råden. Vil dette få tilstrekkelig småring eller er det noe jeg ikke helt får med meg?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Mange eldre, billige motorer bruker denne lösningen hvor kryssbolten er krympet på plass i råden og holder fast av denne. En rimelig og grei lösning. 

På siden av rådene ser du ett hull som spyler olje opp på thrust siden av sylinderen og dette smörer alt SVÄRT godt. "Litt" for godt, kanskje? Dette stammer fra en tiden rett etter WW2 da det var lav kvalitet på deler og motorolje. 

Slike systemer krever kraftige oljeringer for å unngå blåröyk og dette gir kraftig motorbrems og ökt bensinforbruk. Hvis du har moderne oljeringer så kan ekstra sylindersmöring via råden gi blåröyk. Volvo gikk på en smell her og mått kutte det ut. 

Vi har flere ganger borret hull i råder og rådelagre for ekstra stempelkjöling på turbomotorer med ubetinget suksess. Det er da spylt olje rett opp på stempelet og ikke rett på så sylinderveggen slik det er på originale Ford V6 motorer. Jeg ser ikke at sugemotorer har dette behovet. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde at olje til stempelringer kom fra egne kanaler via råden, Men det ser jo ikke ut til å stemme på min motor i alle fall. Er det så enkelt som at veiven slenger olje rundt om kring og at stempelpinnen dermed blir oljet tilstrekkelig både med flytende og fast pinne? Samme gjelder vel for stempelringer der det ikke er eget oljehull på råden, der må det vel også oljes ved at veiven slenger rundt olje. Eller har jeg helt misforstått nå?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

 Er det så enkelt som at veiven slenger olje rundt om kring og at stempelpinnen dermed blir oljet tilstrekkelig både med flytende og fast pinne? Samme gjelder vel for stempelringer der det ikke er eget oljehull på råden, der må det vel også oljes ved at veiven slenger rundt olje. 

Det er nok det. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...