Jump to content

Sint 60 grader V6 (Ikke Ford dessverre)


Slåstad RS

Recommended Posts

Sitter da å titter på ting i den store internettverden hele tiden, og snublet over noe som jeg lurer fælt på...

 

I alle år har jeg hørt at 60grader V6 har en elyptisk ubalanse som ikke kan balanseres vekk, og pga dette så vil den rive seg selv i filler ved høye turtall.

 

SÅ, hvordan i helv... kan da Alfa sin 2,5L 60grader V6 varve over 11000omdr. ??

 

The Alfa Romeo 155 V6 TI was a FIA Class 1 touring car that Alfa Corse raced from 1993 to 1996 in the Deutsche Tourenwagen Meisterschaft and the subsequent International Touring Car Championship. A high revving 2.5 L 60° V6 engine was coupled to a four wheel drive system, producing 426 PS (313 kW; 420 hp) at 11500 rpm.

 

post-3629-0-55571900-1520427311_thumb.jpg

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Sitter da å titter på ting i den store internettverden hele tiden, og snublet over noe som jeg lurer fælt på...

 

I alle år har jeg hørt at 60grader V6 har en elyptisk ubalanse som ikke kan balanseres vekk, og pga dette så vil den rive seg selv i filler ved høye turtall.

 

SÅ, hvordan i helv... kan da Alfa sin 2,5L 60grader V6 varve over 11000omdr. ??

 

The Alfa Romeo 155 V6 TI was a FIA Class 1 touring car that Alfa Corse raced from 1993 to 1996 in the Deutsche Tourenwagen Meisterschaft and the subsequent International Touring Car Championship. A high revving 2.5 L 60° V6 engine was coupled to a four wheel drive system, producing 426 PS (313 kW; 420 hp) at 11500 rpm.

 

attachicon.gif28871002_851488375030394_7956162069176947710_n.jpg

Man har vel lest en artikkel eller to i årenes löp og husker at dette var ett tema. Köln motorene har problemer ved langvarig höye turtall, men det er pga av at motvektene på veiven er feil designet i forhold til slik bruk. Som du ser har raceveivene ett annet design.

 

Ser vi på Chevy V6 som ble brukt på ovalbane så måtte det brukes oddfire oppsett med felles veivtapp for to råder. Evenfire med delte rådetapper blir for veikt selv i billett utförelse, noe Mr.Syclone fant ut på den harde måten, Jeg må innrömme at jeg ble noe overrasket når jeg såg at han hadde valgt evenfire veiv.

 

Nå er dette en stor 4,3L motor med mye slaglende og på 60 tallet brukte Ford og Opel så korte slaglengder som mulig for å redusere de innvendige motorbelastningene så mye som mulig. Minner her om 2,0 og 2,3L V6 motorene med kun 60,14 mm slaglengde og V4 motorene var vel enda värre? Hvis Alfa motoren er typisk racemotor med store stempler, liten slaglengde, veiv med motvekter designet for höyt turtall og har to stk. råder pr. veivtapp så forstår jeg at den holder sammen på 11 000 o/min. ;)

 

I nyere tid har det kommet V5 MC motorer som tåler endel turtall. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

italienere med for mye vin innabords og lite tanke på holdbarhet?

Jo da,mye sant i det :lol: men rasermotorer kan de bygge. Akkurat denne motoren som satt i 155 hærjet jo i TDM på midten av 90-tallet. Kul doning.

 

Man har vel lest en artikkel eller to i årenes löp og husker at dette var ett tema. Köln motorene har problemer ved langvarig höye turtall, men det er pga av at motvektene på veiven er feil designet i forhold til slik bruk. Som du ser har raceveivene ett annet design.

 

Ser vi på Chevy V6 som ble brukt på ovalbane så måtte det brukes oddfire oppsett med felles veivtapp for to råder. Evenfire med delte rådetapper blir for veikt selv i billett utförelse, noe Mr.Syclone fant ut på den harde måten, Jeg må innrömme at jeg ble noe overrasket når jeg såg at han hadde valgt evenfire veiv.

 

Nå er dette en stor 4,3L motor med mye slaglende og på 60 tallet brukte Ford og Opel så korte slaglengder som mulig for å redusere de innvendige motorbelastningene så mye som mulig. Minner her om 2,0 og 2,3L V6 motorene med kun 60,14 mm slaglengde og V4 motorene var vel enda värre? Hvis Alfa motoren er typisk racemotor med store stempler, liten slaglengde, veiv med motvekter designet for höyt turtall og har to stk. råder pr. veivtapp så forstår jeg at den holder sammen på 11 000 o/min. ;)

 

I nyere tid har det kommet V5 MC motorer som tåler endel turtall. 

Sjekk denne tråden, særlig fra post 6 og nedover. Unektelig en rå motor.

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-romeo-history/439713-alfa-155-v6-ti-collection-informations.html

Link to comment
Share on other sites

Sjekk denne tråden, særlig fra post 6 og nedover. Unektelig en rå motor.

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-romeo-history/439713-alfa-155-v6-ti-collection-informations.html

Takk.

Minner egentlig om en lettvekts Ford Scorpio 2,9 Cosworth motor isatt en Custom 2,3 V6 höyturtallsveiv, ville kammer og racing innsug, :) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...