Jump to content

Escort Cosworth kutter ved pådrag


BjørnV

Recommended Posts

Da er vel det beste å prøve skaffe seg en T-25 ett sted?

 

Er ikke noe ekspert på detaljene på liten turbo Escort, men er det ikke annen flens på eksosmanifolden også da?

Kunne det være en ide å finne ett Sierra Cosworth eksoshus (48) og bruke turboen du har nå?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av turbo så skal jeg holde kjeft å overlate det til andre men at den T34 turboen din er orsaken tviler jeg på så sant den ikke overlader. En oppgradert "T28" er jo en mulighet med tilhørende chip.

Når det gjelder feilsøkingen så er bare å gå systematisk til verks. Trykktesting, tenningsanlegg, jording, trykk på fuel, verdier på sensorer/givere, sprøytebilde på dyser etc. Men som nevnt, sjekke at chipen er i orden er kanskje det første steget å ta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal få sjekket ut den chipen imorra Trykktesting, fuel, verier på sensor er helt gresk for meg kan selvlagt lese meg ihjel om det, men trenger nok hjelp igang med det om det må til

En ærlig sak det.

Men begynn med å teste ut chipen du. Om du finner en i nærområdet som kan hjelpe deg så er nok det det beste. Lykke til og oppdater oss gjerne. Slike tråder er alltid spennende å følge :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forrige escort cosworth'n min også var en T-25 men med T-34 turbo.. Men jeg hadde ikke problemer som dette etter det jeg husker. 

Men min hadde jo faktisk grønne dyser også.. 

 

IMG_5014_zps9d73d038.jpg

  • Like 1

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Da kan det kanskje være en idé å sjekke om bensinpumpen klarer å levere tilstrekkelig mengde bensin mot høyt bensintrykk.  Har vært borti biler som har kuttet fordi bensinpumpen ikke klarte å pumpe frem bensin når ladetrykket økte bensintrykket.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter bytte av Intercooler og slanger var det igjen tid for å hente skilter og ta en tur igjen. Visste jo at bilen kutter ved pådrag, men har nå blitt enda værre. Siden sist har jeg byttet til Pro Alloy sin RS500 intercooler for Escort, byttet vannslanger og byttet bensinpumpe til walbro (graham goode).

 

Ved bytte av Original IC så satt det jo en luft temp sensor der som jeg ikle har montert igjen nå pga den nye ikke hadde utgang for det. Bilen går helt Ok frem til den begynner å lade. Klarer til nød å få den til å ikke kutte hvis jeg gir forsiktig pådrag hele veien. Er det luft temp sensoren som har kødda det skikkelig til nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt en test med tennpluggåpningen justert til 0,3 mm. 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er gode tennplugger, men de har kort levetid og trenger ett kraftig tenningsanlegg for å vise hva de kan. Til ditt milde oppsett finnes det bedre og mer moderne alternativer. 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg omsider ut hva det var. Og det var jo såklart den lufttemp måleren som satt i gammel intercooler sin feil. Har koplet den på ledningen sin, men den ligger bare å «føler» hva tempen er på i motor rommet . Er det noen fare forbundet med at den ikke sitter i Intercooleren kontra løs i motorrommet?

 

Burde jeg gå for NGK BCR8ES sine plugger? Synes bilen «drukner» litt på tomgang i bensin. Burde jeg justere den til 0.6?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, har feks mulighet til å sette den provisorisk der dump ventilen skal stå. Der er det bare en plugg nå. Kunne gjenga opp ett hull og satt den der , men det ser ikke så proft ut ;-) Hvis den kun måler luft tempen og hensikten med den er å kutte ved for høy temp kan den godt ligge der den gjør . Temperatur blir nok aldri ett problem med den store Intercooleren der .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husk..dem designa ikke at ladeluft temp føleren skulle ligge der den ligger..bare for morro :) 

Det er klart at viss denne ligger bare løst i motorrommet..og den registrerer for høy temp..så vil den nok muligens regulere ned effekt..for å unngå "motorskade"..derav går bilen i "nød"..eller du får symptomene som du sier du har. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...