Jump to content

Fel på motor styrenhet


Roy Thomas

Recommended Posts

Jeg får opp denne feilen. Ford Focus 1,6l diesel, 109hk, 2007 mod.

Feilkoden er: P242F (partikkelfilter)

Denne feilen dukket opp etter at typen til moren min byttet dynamoen... Etter å ha skrudd alt på plass, så skulle jeg ut å ta en kjøretur. Etter ca. 10 min så spretter slangen til gasspjelded av. Han hadde ikke strammet slangeklemmen bra nok... Da gikk den i nødmodus og i instrumentet kom det opp "fel på motor styreenhet"

I førsten fikk jeg ikke slettet koden. Men når tok av og på dpf Exhaust Pressure Sensor (kan bare det engelske navnet etter å ha googlet hva den heter), så fikk jeg slettet den. Men feilen kommer alltid tilbake etter en kort kjøretur...

Noen som vet hva dette kan være?

Kan for stor dynamo ha noe å si?
Typen til mora mi kastet den gamle uten å sjekke hvor mye amp jeg skal ha... Kjører nå med 150 amp.

Edited by Roy Thomas
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ikke umulig at det er tett. Bare syns det er rart at den feilen kommer opp akkurat i det den slangen spretter av...
Jeg var nede hos Ford verksted og de klarte ikke å se hvem dynamo jeg skal ha. Det bare kommer opp at 120 amp og 150 amp passer til denne motoren...

Partikkelfilteret ble byttet på rundt 146k, bilen har nå akkurat rundet 230k. Så, ja er kanskje på tide at det byttes filter. Vet forrige eier hadde veldig mye småkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at slanger til partikkelfilteret har fått seg en smell eller blitt tette etter at slangen til gasspjeldet spratt av?
Ikke noen tvil om at det var et høyt trykk i slangen når den spratt av. Vil nesten tro at de som hadde vært 100m i fra bilen kunne ha hørt det.
Fant en youtube video som viste at det kan være slanger som også ryker som kanskje kan gi denne feilen.

Edited by Roy Thomas
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...