Jump to content

Vingebil som fjusker etter pådrag


sjurfn

Recommended Posts

Har en 2wd motor med msd tennings forsterker, chip, litt større turbo, å annen bensintrykka regulator.

 

Etter ca 30-60sek etter pådrag så ser det ut som bilen kutter bensin, vertfall ut ifra det ej kan se på AFR måler i bilen.. napper å rykker litt åso etter noen minutter så slutter det igjen.. :P

 

Noen som har noen tips til hva som kan gjøre dette? Chip?dyser? Map sensor?

 

Takker for eventuelle tips:)

 

Sjedde noe lignende tidligere å da bytta ej plugger kun, åso ble den grei en stund.. etter slik ej husker det..

Link to comment
Share on other sites

MSD som merke er etterhvert velkjent for "sådär" pålitelighet og holdbarhet. AFR målere viser mager blanding når motoren fusker pga tenningsanlegget. Jeg hadde tatt en test med 0,3 mm pluggåpning og uten MSD boksen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

MSD som merke er etterhvert velkjent for "sådär" pålitelighet og holdbarhet. AFR målere viser mager blanding når motoren fusker pga tenningsanlegget. Jeg hadde tatt en test med 0,3 mm pluggåpning og uten MSD boksen.

Ja det kan forklare hvorfor bilen ikke ville starte nå plutselig etter å ha kubbet et par ganger.. :o kom litt røyk ut av MSD boksen når ej åpna pansere nå... :P hmmm....

Link to comment
Share on other sites

Historien er visstnok noe slikt som at Autotronics först produserte MSD boksene i USA. Så ble produksjonen flyttet til Mexico og det var ikke gunstig for prisen, men ikke for kvaliteten.

 

Det finnes mange andre fabrikanter enn Autotronics / MSD som produserer CDI bokser, CDI coiler og andre tenningsforsterkere. 

 

Her to av dem: 

 

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kom litt røyk ut av MSD boksen når ej åpna pansere nå... :P hmmm....

Der har du nok mye av grunnen til at den kan ha tatt kvelden også. De boksene der finnes ikke vanntette og burde moteres inni bilen eller et annet helt tørt sted

Edited by k3nn37
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye styr å koble bort msd boksen? Hva kommer gjennom de 2 ledningene ifra msd boksen, kun pluss og minus det?

I utgangspunktet nei. 

 

En CDI boks har vanligvis 3 par med ledninger. 

1. Det förste paret går til pluss og minus på batteriet.

2. Det andre paret går til pluss og minus på coilen.

3. Det tredje paret får pluss og minus fra de to ledningene som originalt går inn på originalcoilen. 

Der har du nok mye av grunnen til at den kan ha tatt kvelden også. De boksene der finnes ikke vanntette og burde moteres inni bilen eller et annet helt tørt sted

Jeg har sjelden sett noe annet enn feilmontering av disse boksene som er helt avhengig av god kjöling. Folk monterer dem när turbo, inne i bilen og inne i hanskerommet. 

De bör monteres i området fremfor radiatoren med ledningene hengende nedover, men ikke slik at regnvann spyler rett inn på den. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

På min har den sått helt fremme på innsiden av ramme vangen på eksos siden. Så godt mulig den har vert utsatt for vann også..

spylte forresten bilen litt før den tok helt kveld.. :P

I utgangspunktet nei.

 

En CDI boks har vanligvis 3 par med ledninger.

1. Det förste paret går til pluss og minus på batteriet.

2. Det andre paret går til pluss og minus på coilen.

3. Det tredje paret får pluss og minus fra de to ledningene som originalt går inn på originalcoilen.

 

Jeg har sjelden sett noe annet enn feilmontering av disse boksene som er helt avhengig av god kjöling. Folk monterer dem när turbo, inne i bilen og inne i hanskerommet.

De bör monteres i området fremfor radiatoren med ledningene hengende nedover, men ikke slik at regnvann spyler rett inn på den.

Okej.

Så den normale coilen eller hva det er.. som står på bilen skal kun ha en til minus? Altså ledning direkte til stål for eks..?

Og en pluss ifra tenning da eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjelden sett noe annet enn feilmontering av disse boksene som er helt avhengig av god kjöling. Folk monterer dem när turbo, inne i bilen og inne i hanskerommet. 

De bör monteres i området fremfor radiatoren med ledningene hengende nedover, men ikke slik at regnvann spyler rett inn på den.

måtte spørre google for å være helt sikker. å dette er hva instruksjonsboken sier...

 

https://www.jegs.com/InstallationInstructions/100/121/121-6530.pdf

 

MOUNTING

The MSD can be mounted in most positions, except directly upside down (if upside down, moisture or water cannot escape). It can be mounted in the engine compartment as long as it is away from direct engine heat sources. It is not recommended to mount the unit in an enclosed area such as the glovebox.

 

.. så man må som du sier helt klart også tenke på kjølingen. 

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Når dagen var omtrent slutt så fekk ej uro i kroppen å etter å ha kleiet meg i hodet litt å gitt opp et par ganger så googla ej litt... endt resultat ble at jeg fikk kobla vekk den helsikes MSD boksen å fikk brukt kun gruppe A coilen :)

 

Gikk nesten som en kule med en gang! Måte av å på med plugledninger så gikk den på alle 4 sylindere også :D

 

Fikk tatt igjen den tapte dagen på prøveskilt... :P

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Okej.

Så den normale coilen eller hva det er.. som står på bilen skal kun ha en til minus? Altså ledning direkte til stål for eks..?

Og en pluss ifra tenning da eller?

Nei.

Polene på coilen er merket pluss og minus. Polen merket minus skal kobles til utgangen på tenningsmodulen. 

Ein god grunn for og velge fast tenningsforsterker den er tett og tar mindre plass.

Ulempen er at vanlige tenningsmoduler helt automatisk begrenser strömmen til coilen til kun 7 - 9 A som er ikke er tilstrekkelig når det turbolades med hyggelige ladetrykk.

En oppgradert coil hjelper, men den blir ikke brukt til sitt fulle potensiale så lenge man bruker en original tenningsmodul til å styre den.    

Når dagen var omtrent slutt så fekk ej uro i kroppen å etter å ha kleiet meg i hodet litt å gitt opp et par ganger så googla ej litt... endt resultat ble at jeg fikk kobla vekk den helsikes MSD boksen å fikk brukt kun gruppe A coilen :)

 

Gikk nesten som en kule med en gang! Måte av å på med plugledninger så gikk den på alle 4 sylindere også :D

 

Fikk tatt igjen den tapte dagen på prøveskilt... :P

Til racebruk er det bare å redusere pluggåpningen til noe rundt 0,3 mm å kjöre originalt. Problemet med veike tenningsanlegg for gatebruk er dårlig oppstart, fusking og nökking på cruice, redusert dreiemoment på delgass, man må kjöre lavere AFR som öker forbruk og motorslitasje og dette reduserer kjöre. og eierglede. 

 

Jeg har en bilkompis som har en sugetrimmet B230 motor i Volvoen sin. I motsetning til de fleste andre her lokalt så gikk han for CDI tenningsanlegg og har fått uvanlig gode resultater som en fölge av det. Som en test monterte han original coil og tenningsmodul og da fungerte motoren bare komisk dårlig.  

måtte spørre google for å være helt sikker. å dette er hva instruksjonsboken sier...

 

https://www.jegs.com/InstallationInstructions/100/121/121-6530.pdf

 

.. så man må som du sier helt klart også tenke på kjølingen. 

Sånn skal det väre. Undersök på egenhånd det som påstås. :)

 

Javisst. Det er bare å lese bruksanvisning / instruksjonsboken FÖR man monterer. :D

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å se noe pluss å minus merking på coilen slik den står.. men gikk ut ifra de kablene som var til msd boksen. Men fikk det til å funke så var vel rett da

De fleste coilene har merking ett eller annet sted. Hvis polariteten er snudd så funker det likevel, men gnistkvaliteten er betydelig redusert. Ellers finnes det en fysisk liten og särdeles lettmontert og unik tenningsforsterker på markedet som forsterker den originale gnistkvaliteten med 100%. Ulempen er höy innkjöpspris og at man i utgangspunktet MÅ!! bruke en ORIGINAL BMW / Bosch coil.

 

https://frsport.com/okada-projects-pb1102200s-plasma-booster-bmw-model-1980-1990-all

 

https://www.ebay.com/itm/BMW-E23-E24-E28-E30-E34-IGNITION-COIL-3-5-7-Series-OEM-BOSCH-00060-12131286087/182412085234?hash=item2a789b87f2:g:sIwAAOSwnHZYbs5-&vxp=mtr

 

https://www.ebay.com/itm/BMW-E23-E24-E28-E30-E34-1983-1993-Ignition-Coil-BOSCH-OEM-1-year-Warranty/302049506561?fits=Year%3A1986%7CMake%3ABMW%7CModel%3A325%7CSubmodel%3ABase%7CEngine+-+Liter_Display%3A2.7L%7CTrim%3ABase+Coupe+2-Door%7CEngine%3A2.7L+2693CC+l6+GAS+SOHC+Naturally+Aspirated&epid=74377018&hash=item46538db501:g:T94AAOSwNphWXuvb&vxp=mtr

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...