Jump to content

Wide band lambda


grandisjohn

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om den ja, men ikke hørt om den er bra eller ikke. Ettersom jeg ikke kan huske noe megativt snakk om merket så tyder det på mindre feil enn Innovate og AEM.

Ett merke jeg har hørt mye skryt om er 14pont7. Jeg har en slik selv som jeg enda ikke har fått prøvd.

Er vistnok lite av de idiotfeilene som er vanlig på Innovate og AEM. Rimelig pris og egen prosedyre som hjelper til med å kalibrere den opp mot datasprut.

Fåes kjøpt uten lambdasonde om du har en som fungerer.

Jeg har lest om folk som har brukt sonder med 14point7 med god suksess, der sonden ikke har fungert med Innovate kontrollenhet. Verdt å ta en titt ivertfall :)

AEM stoler jeg ivertfall ikke på nøyaktigheten til lenger, og Innovate spiser jo sonder.

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Denne er seriøs og koster deretter: http://www.edgellperformance.co.nz/autronic-af-meter.html

Ta en titt i linken her og se på hva som brukes til hva og ikke minst på prisnivået. http://www.oxygensensor.net/widebandsensors.php

Kvalitet koster og seriøse saker koster ekstra: https://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/cPath/103_241/products_id/647

Se også valgmulighetene og variasjonen i pris på "Included sensor" her: https://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/cPath/103_241/products_id/2337

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt innovate i mangen år og kunn skiftet en sensor. Fungerer bra for min del

Jeg har Innovate selv, men har ikke fått sammenlignet den med andre. Det som imidlertid er klart er at andre har justert motorene sine inn etter Innovate og så, nå de kommer i Dynapack, så viser Dynapacken sin AFR måler andre verdier. Etterhvert som man får erfaring så ser man at det er Dynapacken sin AFR måler som er korrekt og operatøren sier at Innovate er de han med sin erfaring stoler minst på. Jeg har oppfattet at diverse andre har nøyaktig samme erfaring og akkuat det samme var tilfelle med en lokal Mustang som vi forsøkte å dyse med testing på landevei med Innovate. Det ble ikke suksess da denne Innovate LM-2 som vi brukte viste alt for lave AFR. Vi såg 12,5:1 på måleren og sannheten var i underkant av 14:1

Jeg var positiv til Innovate i begynnelsen, men føler at man er mer ute på tynnisen hvis man stoler blindt på en slik nå....

Jeg er også blitt opptatt at hyppigheten på "oppdateringene", vanlige AFR målere sjekker 2 ganger i sekundet, raske målere sjekker 10 ganger i sekundet. Minner da om at på 6000 o/min så roterer en veiv 100 ganger i sekundet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt Innovate sin afr måler i mange år og har byttet sonde kun en gang,dette er lc-1 versionen.Har også en annen bil som går med Lc-2 versionen og den har vi byttet sonde en gang på to år.(ikke imponert av det)Når det gjelder nøyaktighet så har de i vertfall vist  korrekt når vi har kjørt med lamdastyring på hjernene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Innovate selv, men har ikke fått sammenlignet den med andre. Det som imidlertid er klart er at andre har justert motorene sine inn etter Innovate og så, nå de kommer i Dynapack, så viser Dynapacken sin AFR måler andre verdier. Etterhvert som man får erfaring så ser man at det er Dynapacken sin AFR måler som er korrekt og operatøren sier at Innovate er de han med sin erfaring stoler minst på. Jeg har oppfattet at diverse andre har nøyaktig samme erfaring og nøyaktig det samme var tilfelle med en Mustang som vi forsøkte å dyser med testing på landevei med Innovate. Det ble ikke suksess da denne Innovate LM-2 som vi brukte viste alt for lave AFR.

 

Mener Matt i Sloppy Mechanics nevnte det samme om Innovate, at de viser feitere blanding enn sammenlignet med AEM.

Dyno har ikke jeg erfaring med, men jeg har påvist at AEMen med 4.9 sonde som jeg brukte i Sierraen som nå har dobble Solex, fram til i vinter, viste for feit blanding med Innovate MTX-Len med 4.2 sonde jeg bruker nå.

Før sist eukontroll prøvde jeg justere tomgangsblanding for å få co innenfor, ved hjelp av den da fungerende AEMen.

Når blanding begynte komme opp mot 13 AFR bgynte motoren misstrives, så jeg justerte så magert som mulig uten fjusking. Kom likevel på AFR litt for lav til at co i teorien skulle bli godkjent. Kontrollerte så med MTX-L stukket inn i bakpotta, og fikk da AFR på om lag 15, kanskje litt i underkant. Mens AEM viste noe i underkant av 13.

Co målingen tilsvarte nesten nøyaktig verdien til Innovate, om man trekker av noen tideler pga luft som blir dratt inn i bakpotta.

AEMen ble kjøpt samtidig som den til BMW turboen som sikkert enkelte har lest om i MS prosjekttråden min. Mistenker at den hadde samme feil som min, ettersom AFR på varm tomgang aldri gikk å justere høyere enn ca 12.5 uten at den begynte jage. Gikk best på tomgang med AFR rundt ca 11.5.

Har selv aldri hatt problem med Innovate montert i mine egne biler, men flere jeg har montert for andre har hatt mye problemer.

Så Innovate har for dårlig holdbarhet til at jeg tror at jeg kjøper flere bbl derfra, og AEM tror jeg ikke jeg tør prøve igjen av frykt for å havarere motor pga. mager blanding.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja det har den. MTX-L går gjennom kalibreringen automatisk vist kontrollern har hatt strømtilførsel uten sonden tilkoblet.

Oppvarming og referanseverdi kalibreres da neste gang den får strøm med sonden tilkoblet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...