Jump to content

Koble fra strømkabel til dyser


Mandiras

Recommended Posts

Hei! Lurer på om kontakten til dysene (fellesrør/common rail?) kan kobles fra uten at noe må programmeres på ny? Er klar over at det skaper litt hodebry hvis en kobler fra batteriet, og skrekken er jo å rote til noe med dysene. Planen er å ta ut og rense EGR-ventilen i håp om å unngå problemer seinere, men det ser ikke ut til at jeg klarer å komme til den bakerste skrua til EGR-ventilen uten å ta ut kontakten til dysene som befinner seg rett over den.

 

Bilen er en 2006-modell med 2.0 TDCI på 116 hk.

Edited by Mandiras
Link to comment
Share on other sites

Jeg er forholdsvis grønn på å skru bil, så litt usikker på hva du vil fram til her? Problemstillinga er i alle fall at jeg ikke kommer til den bakerste skrua til EGR-ventilen med skiftenøkkel/skralle.

Edited by Mandiras
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du mener kontakten til trykksensoren, den kan vel sitte i veien for EGR-skruen hvis jeg husker riktig.

Fortsatt ingen problemer å ta av denne  :D

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det ja. Ikke konktaktene som sitter rett i dysene, men den svære som sitter i enden av common rail’en(?) som da antagelig er til trykksensoren.

 

Høres uansett bra ut. Hadde en hunch av at dette ikke skulle være noe problem, men stiller heller et dumt spørsmål for mye enn å risikere verkstedsbesøk for nært opp mot bilens verdi fordi en har lekt hobbymekaniker :P Prøver meg nok på en EGR-rens når helga kommer igjen. Takk til alle som har svart!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg kobleet av noe når jeg hadde av EGR ventilen på min bil som er den samme. Om jeg tok av noe så gjorde der iallefall ingenting.

 

Skjer deg en tett pakning av en brusboks og blomber eksosdelen etter du har renset så slipper du mere problemer med den.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg kobleet av noe når jeg hadde av EGR ventilen på min bil som er den samme. Om jeg tok av noe så gjorde der iallefall ingenting.

 

Skjer deg en tett pakning av en brusboks og blomber eksosdelen etter du har renset så slipper du mere problemer med den.

Kommer nok litt an på verktøyet man har. Skrallebittet jeg har tilgjengelig er såpass langt at toppen kommer akkurat der kontakten til trykksensoren er. Fikk uansett fint ut skrua med den kontakten ute av veien. :)

 

Passerer bilen avgasskravene på EU-kontrollen med EGR plombert, eller fjerner dere plomberingen før EU-kontroll, dere som har gjort dette?

Tror jeg satser på jevnlig rens i første omgang; plomberer hvis jeg går lei. Forøvrig må en vel ha Ø5mm hull i plomberingen for å unngå varsellys(?) på de nyere årsmodellene.

Link to comment
Share on other sites

På dieselbiler måles kun opasitet, eller røyktetthet på godt norsk. Det er med andre ord en fordel å blende EGR hvis man er plaget av sort røyk.

Jeg gjorde dette på min for 3 års tid siden, etter å ha fått 2-er feil på EU. Blendet EGR og den var godt under kravet. Merket også stor forskjell i sort røyk, fra en liten sky ved start og gasspådrag til nesten ikke noe.

Min 2006 Mondeo 130HK trenger ikke hull. Om du må ha hull eller ikke har å gjøre med om bilen er EURO3 eller EURO4, i tillegg til om EGR er vacuumstyrt eller elektrisk styrt. EURO3+vacuumstyrt = ingen plate. Alle? andre kombinasjoner skal kreve plate.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Kan og bekrefte at det ikke er noe problem på EU kontroll med ploblert EGR på en 2006 TDCI.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...