Jump to content

Bytte indre og ytre mansjett på drivaksel (Transit Connect 2007mod.)


Guest

Recommended Posts

Skal bytte indre og ytre mansjetter på drivaksel, og i den forbindelse skal jeg ta ut akslingene.

Har ikke spesifikk gjort dette før. Men etter å ha bladd meg gjennom noen videoer, virker det som en overkommelig jobb for en hobbymekaniker.

 

Spørsmål:

- Etter å ha løsnet senterbolten skal den slås inn for å løsne splinten/låseringen. Hvor mye skal den normalt slås inn før akslingen forventes å løsne? et par mm eller et par cm? Greit å vite før jeg banker i vei.

- Har skjønt at det sitter et lager på høyre aksel. Da skal den ikke slås inn? eller skal den slås etter at opphenget til lageret er løsnet?

 

- Tror jeg har det som trengs av verktøy. Pipe 32mm, torx 55, brytegaffel osv. Trengs det noe spesialverktøy utover dette?

 

- Andre momenter jeg bør tenke på for å unngå dyrt verkstedbesøk, mottas med takk.

 

På forhånd stor takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Men høyre side, hvor det sitter et lager? Løsne opphenget til lageret for så å banke inn der også?

 

(...Har skjønt at det sitter et lager på høyre aksel. Da skal den ikke slås inn? eller skal den slås etter at opphenget til lageret er løsnet?)

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Trenger gjerne litt bistand igjen.

 

 

 

I gang med å skru løs drivakselen på venstre side. Det som gjenstår er å få separert opphengskula fra hjulnavet. Har fått løsna mutteren til kula men får altså ikke skilt disse to.

 

 

Merker det er et vist trykk fra støtdemperen/fjæra som presser hjulnavet og da igjen bærearmen ned. Gjorde et forsøk på jekke opp i hjulnavet for å ta bort belastningen på bærearmen. Virket som det fungerte men sitter allikevel som banken. La også noe trykk på selve bolten med jekken, mens jeg forsøkte å slå bærearmen nedover.

 

 

Får en følelse at det er noe jeg gjør feil. Har det noe med støtdemper/fjæra å gjøre. Må noe av det løsnes/skrues av? Hvordan griper jeg i så fall det fatt?

 

Får tak i en gaffelbryter en av dagene. Men ser det ligger en gummipakning der hvor det er naturlig å slå gaffelen inn. Så usikker på hvor mye makt jeg bør bruke uten å ødlegge pakningen/foringen.

 

Er litt halvgrønn på det her, men satser på jeg brukte riktig term., så problemet blir forstått.

 

Forsøker å legge ved et bilde her men knoter litt...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for begge svar.

Mulig unødvendig, men forsøkte å laste opp et par bilder. Fikk det dessverre ikke det til.

 

Har fjerna bremseskiva (og det meste som kan skrus av). Usikker på hva som er brua og hvor tuppen av denne sitter, i forhold til hvor jeg eventuelt kan prøve slå. Men forsøker med et spett og dropper gaffelbryteren.

 

Inni senter av bolten til opphengskula er det et torx-spor. Da jeg prøver å rotere/skru denne med en torxbits, sitter den helt fast. Men det betyr vel bare at kuleleddet heller ikke er helt løst i likhet med overgangen fra opphengskula til hjulnavet.

 

Ut i garasjen å prøve med et spett... Takker igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen.

Ja, det er nok tingen. Satser på å varme opp med ei blåselampe i kombinasjon med noen kraftige slag.

Fikk gjort ferdig høyresida i går uten å runde hverken bolter eller spolere annet vitalt :lol:

Så at enden på opphengskula, hvor bolten sitter, har er kon. Så da øyner jeg et håp.

Link to comment
Share on other sites

Fikk omsider løsna bærekula og det går fremover. Men har kommet opp flere nye spørsmål. Om noen har mulighet å hjelpe med flere gode svar, så blir jeg superhappy. Gjerne utfyllende der det trengs.

 

Spørsmål 1:

Innerste delen/biten på drivakselen (venstre side), fikk jeg ikke løs da jeg dro ut akselen. Har forsøkt å benne utover og slå moderat innover. Hvordan er denne festet? Må ikke ha den løs ettersom det akkurat er mulig å klemme fast den nye mansjetten når jeg trer resten av akselen innpå. Men om det ikke er for vrient å få den av, så vurderer jeg å bytte ut hele akselen med en ny.

 

Innerste del av drivaksel:

andersmeyer.no/bildeler/01.JPG

andersmeyer.no/bildeler/02.JPG

 

Siden jeg heller ikke klarer å få av det ytterste drivleddet på akselen (etter mye hard banking), kan en ny komplett aksel som nevnt være en enkel løsning. Om jeg derimot skulle klare å få det ytterste leddet av, er jeg usikker på hvilken tilstand det da vil være i. Samtidig som det samme eller eventuelt et nytt skal bankes på igjen. Mulig at det da resulterer i like mye dæljing.

 

Mye styr det her. Men det billigste og enkleste ville vært om jeg fikk av det gamle ytterste leddet på akselen og erstatter det med et nytt. Finnes det en enkel og brutal løsning for å få det av på? Splitte det opp med en vinkelsliper eller lignende?

 

Ytterste drivledd:

andersmeyer.no/bildeler/03.JPG

 

-----------

 

Spørsmål 2:

Ser at hjullageret (venste side) må byttes. Er det mulig å klare dette selv uten noen form for hydraulisk lagerpresser, avtrekker eller annet spesialverktøy?

Hjulnavet og lageret sitter montert fast i en større enhet som holder alt sammen (sistnevnte vet jeg ikke navnet på). Er det teoretisk sett mulig å kjøpe hele denne enheten ferdig montert sammen (nav, lager og den store jernenheten)? Eller blir det kun løse deler og da allikevel et lager som må presses inn ved hjelp av eventuelt spesialverktøy?

 

Hjulnav festet i større enhet (som jeg gjerne også skulle vist navnet på):

andersmeyer.no/bildeler/04.JPG

 

----------

 

Spørsmål 3:

Skal bytte ytterste ledd/kule på styrestaget (venstre side). Heter det styrekule, styreledd eller event. noe annet?

 

Styrestag/styrekule:

andersmeyer.no/bildeler/05.JPG

Link to comment
Share on other sites

...fikk en løsning på spørsmål 1.

Tok av låseringen i motsatt ende av hjulenden/drivleddet og fikk av de tre lagerhjulene som sitter der. Så da er drivaksel og mansjetter i orden, forhåpentligvis.

 

Men om noen skulle ha noen ideer om spørsmål 2 og 3, blir jeg evig takknemlig for det.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen.

Regner med du er sikker i forhold til girolja.

Men har leita rundt på bilen og på nett... Vet du omtrent hvor dette peiles og fylles?

Link to comment
Share on other sites

...ser girkassa tar 1,9 liter.

Blir postordre nå som bilen står og siden jeg bare har 1 liter tilgjengelig, tenkte jeg kun å etterfylle.

Om den gamle olja sjekkes visuelt og ser grei ut, vil etterfylling da være godt nok?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...