Jump to content

Tømme kjølevæske, 2006 TDCi


Mandiras

Recommended Posts

Skal skifte kjølevæske og har støtt borti samme problem som denne karen:

http://talkford.com/community/topic/159851-noon-question-cant-find-the-rad-drain-plug-tdci-130/

 

Kort fortalt: radiatoren på denne bilen har ikke drain plug, så løsninga er å koble bunnslangen fra radiatoren. Jeg klarer imidlertid stadig ikke finne ut hvilken slange det er.

 

Etter det lille jeg klarer å se uten å demontere halve motorrommet, kan røret i midten av bildet her være inn-slangen til radiatoren:

43043513852_2be0531c5f_c.jpg

 

Og det er kanskje ut-slangen som er koblet til denne plastmanifolden:

41282474380_dc44799652_c.jpg

 

Dersom det stemmer: Hvordan kobler jeg fra ut-slangen? Ser ingen clips her.

Dersom det ikke stemmer: Hvor er den faktiske bunnslangen ifht. bildene?

 

2006 Mondeo TDCi 116 hk

Link to comment
Share on other sites

Takk, det hjelper!

 

Men som nybegynner trenger jeg hvert eneste patent inn med teskje:

- Skal ringen som klipsen sitter på løsnes fra manifolden under, eller fra røret over?

- Løsnes den ved å skru, dra/skyve eller andre triks?

Jeg klarer knapt å rikke den, selv når klipsen er løsnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bilen har gått sørpå hele sitt liv eller?
Har samme bilen, men på langt nær så mye "rød lakk" som du har anntydning til så tenker denne har fått sin dose salt..

Forøvrig veldig lærerikt. Kommer bare til å pumpe ut kjølevesken istede for å tømme om jeg finner på å skulle bytte en dag.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at den har vært stasjonert i Stavangerområdet hele livet ja. Har ikke kjørt nordpå, men hørt rykter om at det er snøføre som gjelder der oppe.

 

Tilnærminga med hevert var en veldig halvveis løsning, men hadde ønsket resultat i mitt tilfelle. Kjørte nok ikke motoren varm nok mellom flushes, slik at primært er det som var i ekspansjonstanken som er skiftet. Fikk ikke plass til mer enn 1,5 liter væske i ekspansjonstanken, men fylte opp med 1,5 liter konsentrat når vannet som ble pumpet ut var bortimot helt klart. Testet væska med måleinstrument etter et par dager og mil, der nåla pekte på -37 (dvs. Meget bra). Har dessuten inntrykk av at motoren når optimal driftstemp fortere nå.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...