Jump to content

MK1 2.0 starter ikke etter bytte av toppakning og regreim


CBRD

Recommended Posts

Det begynte med at motor plutselig begyne å få enorm tenningsbank på en av de varmeste dagene på østlandet for noen uker siden.

Jeg stoppet ettter 300m og da var toppakning gåen med olje lekkasje på motorens venstre side ved coil.

 

Tauet bilen hjem og byttet toppakning og regreim samtidig. Dette har jeg gjort noen ganger før da det er den 4. Mondeo MK1 jeg har.

Alt er gjort etter boka, men vil ikke starte. Har fuel og gnist men ser ut til at tennings tidspunkt ikke er OK.

 

Sjekket følgende:

Veivsensor, ny - OK Målt signal ved tilkobling ECU IV

Kamensor, ny - det samme.

Målt spenning til coil ved tenning og ved startforsøk, 12.4  V

Utgang coil begge sider 12 V til + ved tenning.

Ny Coilpack, kabler og plugger.

Bensinpumpe går 2 sek ved tenning på, som den skal.

Plugger blir fort full av bensin da den ikke får tenning.

 

Ikke antydning til start !

Turteller virker også ikke ved startforsøk, burde vel vise ca 300rpm når jeg forsøker å starte ?

 

Byttet ECU (type DALE) samme skjer, altså ingenting.

 

Mistenker at den gamle ECU gikk åt skogen pga varmen og av det medførte at den mistet oversikt over TDC på sylinder 1 og derfor at tenningstidpunktet evt flyttet seg.

 

Må den nye (brukte) ECU programmeres? Den har ingen startsperre eller alarmfunksjon.

Skal låne meg en tenningspistol for å se om hvor tenningstidspunktet ligger i dag.

 

Er det noen som har opplevde det samme eller vet hva som evt må gjøres/sjekkes.

Edited by CBRD
Link to comment
Share on other sites

Virker som du har peiling på disse motorene men du er sikker på at motoren er riktig timet? Dvs at kammene er linet og at merkene nede er mot hverandre.

Hjernene på mk1 uten sperrer trenger ikke kodes meg bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke hjelpe deg med noe egentlig, men....

 

ECU skal vel gå i limp-mode hvis den mister et viktig signal. Så litt rart med den veldige tenningsbanken. Sjekke bensintrykk når du får den igang igjen kanskje?

 

Bare tenker litt høyt:

Sjekka med egne øyne at det er gnist?

Kan vel lese feilkoder på denne? Jeg bruker prøvelampe på sierra med eeciv. Muligens obd1 på eecv?

Edited by SierraCL
Link to comment
Share on other sites

Virker som du har peiling på disse motorene men du er sikker på at motoren er riktig timet? Dvs at kammene er linet og at merkene nede er mot hverandre.

Hjernene på mk1 uten sperrer trenger ikke kodes meg bekjent.

 

Virker som du har peiling på disse motorene men du er sikker på at motoren er riktig timet? Dvs at kammene er linet og at merkene nede er mot hverandre.

Hjernene på mk1 uten sperrer trenger ikke kodes meg bekjent.

Alt er gjort etter boka. Kammer låst med 5mm jern, Timingmerke på veiv er ok, løsnet tannremhjul på kam for korrekt justering, spenner er OK. Dobbeltsjekket at TDC på sylinder 1 er i samsvar med merke, dvs på topp.

Får bensin og sjekket at det er gnist på alle pluggger. Gått over alle kontakter og sjekket alle tilkoblinger til sensorer samt ohmet disse mot kontakten til ECU for å sjekke kabelbrudd.

Sjekket spenning på alle 3 kontakter på coil mens pluggen er tilkoblet.

 

Kamsensor og veivsensor er nye etter havariet. Alle andre sensorer har blitt byttet i løpet av vinteren, Trottelsensor, 2 temp sensorer, Luftmassemåler, temp innsug.

I tillegg er alle vakumslanger byttet ut, Veivhusventilasjon er byttet samt pakninger til denne og til EGR. Også byttet alle sensorer til EGR systemet samt slanger.

 

Ha i tillegg sjekket alle kontakter for korrosjon og smurt opp disse.

 

Batteriet er fulladet. Har ikke fått tak i tenningspistol, men håper å ordne det i løpet av dagen. Kan da sjekke alle plugger samt hvor tenningstidspunkt ligger i forhold til hva det skal være.

Skal også forsøke å sjekke funksjon på alle dyser.

 

Etter å ha sveivet litt rundt på motor er det nok av uforbrent bensin på plugger, men ikke antydning til tenning selv om de er tørket og luftet sylindre.

 

 

Bilen er sen 95 modell CLX 2.0 4x4 stv, blant de siste med OBD1. Gått som ei klokke frem til dette skjedde. Ikke vann i olje eller andre problemer etter havariet.

 

Skal forsøke meg på å lese av koder ved hjelp av prøvelampe. Har fått tak i skjema for identifisering av koder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har skrudd på disse nå, men er det ikke på disse coil kontakta og en annen er lik. Så det er mulighet for å ha kryssbyttet kontakter.

Skal ikke si det 100%, men husker at det er en av fordene med den type coil/kontakt som også har en annen like i nærheten som er lik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...