Jump to content

Kamakslinger Cosworth BOB


Slåstad RS

Recommended Posts

Fant disse tallene:

 

Valve timing, inlet opens BTDC 8
Valve timing, inlet closes ABDC 62
Valve timing, exhaust opens BBDC 56
Valve timing, exhaust closes ATDC 14
Valve timings, overlap 22
 
Spørsmålet er om en kan hente noe godt ut av å slipe om disse?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det. :)

Det har alltid forundet meg at ikke YB motoren fikk denne kamprofilen i stedet for BD8. Löftet er rundt 9,5 mm, sant? 

På genereltgrunnlag er det alltid noe å hente på å slipe om kammer til ny profil. Det tydeligiste eksempelet på dette er Volvo 8V hvor de orginale A-kammene slipes om til 300+ graders profiler med godt resultat. 

Det eneste man må passe på med YB / BOA / BOB kammer er å ikke öke ventillöftet så mye at det blir problemer med de hydrauliske löfterene. 

 

"Problemet" med BOA / BOB motorene er kamtimingen på 117 / 111 som jeg mener er helt ute og endret kamtiming må vurderes. Videre har Cosworth / Ford värt "flinke" til å gjöre ting lite trimvennlig med å utstyre stemplene med så små ventillommer at endret kamtiming og omslipte kammer blir fiasko uten at man först lager större ventillommer först. 

 

Man må også huske at Ford V6 veiven og blokken ikke er designet for så höye turtall som det andre motorer lett takler. Selv om man enkelt kan få en BOA / BOB motor til å dra bortimot 10 000 o/min så vil bunndelen rase innen kun kort tid, 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

""Problemet" med BOA / BOB motorene er kamtimingen på 117 / 111 som jeg mener er helt ute og endret kamtiming må vurderes."

Hvilke data bør en prøve å gå for i så fall?

Mener de løfter 9,5mm ja.

Er det nok å endre timingen, eller må en slipe om for å få noe brukbart ut av dem?

Blir å plukke opp motoren, så større ventillommer er ikke noe problem å ordne.

  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en slik en her om dagen, så må vurdere muligheter:

 

attachicon.gif38471356_402986313559318_38992118294773760_n.jpg

 

Og jammen dukket det opp noe slikt også:

 

attachicon.gif651_153970127.jpg

Store muligheter og hyggelig potensiale der du. :)

""Problemet" med BOA / BOB motorene er kamtimingen på 117 / 111 som jeg mener er helt ute og endret kamtiming må vurderes."

Hvilke data bør en prøve å gå for i så fall?

Mener de løfter 9,5mm ja.

Er det nok å endre timingen, eller må en slipe om for å få noe brukbart ut av dem?

Blir å plukke opp motoren, så større ventillommer er ikke noe problem å ordne.

Hvis vi ser på kamdata samlet så blir det 9,5 mm löft, 250 graders durasjon, 114 grader LCA og 3 graders retardert kamtiming. Det er milde turbogreier som jeg mener har lite i en highperformance sugemotor å gjöre. Det er valgt pga forbruk, utslipp, katalysatorer, tett eksosanlegg og for å få nok bunndrag fra en svärt overkvaderatisk motor med höyt rådeforhold når den står fremfor en automatkasse i en tung Scorpio. 

 

Med grenrör og godt eksosanlegg, store ventillommer og korrekt kompresjonsforhold så tenker jeg at minst 270 grader og i nabolaget 10,4mm löft er mer passende. :)

 

Hva som blir korrekt kamtiming avslöres i benken under mapping, men 108 - 112 grader LCA med noen grader advance ville värt mitt utgangspunkt.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta en prat med Piper å høre. MEN, må plukke den i biter å se over tilstand føre jeg kjøper noe til den.

Ang veiv og blokk, så ble det gjort endringer her av Cosworth. Skal legge ut bilder da jeg får demontert. Veiva for eksempel, ble bygget slik som det ble gjort for på Weslakemotorene for riktig intern balanse som det ble kalt. Blokka fikk mer mat rundt veivparti, og man lot være å borre ut hull til ventilløftere i galleriet ( selvf.)

 

Summen av dette er ikke noen 10" omdr motor, men tillater nok ca 1000omdr høyere enn vanlig 2,9 uten å eksplodere.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Blir interessant å höre hva deres tanker er om saken ja. Det er nok av profiler å velge mellom. 

 

Har i grunnen aldri forstått hvorfor ikke denne motoren har blitt mer populär enn det den er. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...