Jump to content

Kjøp av Mondeo mk4 diesel -2012


xr4ti

Recommended Posts

Må ha en ny billig pendlerbil og har lyst på Mondeo mk4 preface. Kjører kun motorvei så behovet for motorsterk bil er ikke nødvendig. Jeg kjenner ikke dieselmotorene på mk4 så hva anbefales, typiske motor og girfeil?
Så til karosseri og chassiset, hva må en passe på der? Kjente elfeil?
Hva med DPF, mulig å bytte selv uten å måtte kjøpe diagnose til mange tusen kr?
Jeg skrur mye selv men ønsker ikke kjøpe noe som står mer i verkstedet mitt enn det er på veien.
Tar i mot tips og erfaringer med stor takknemlighet :)

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei. Løfter denne igjen jeg.
Innrømmer gjerne at disse forskjellige dieselmotorene ikke er noe jeg kjenner spesielt godt til, unntatt 1.6 PSA motoren, men den er heller ikke aktuell for meg i en Mondeo.
Hvor lenge kan man regne som levetid på clutch, motor og girtyper man skal holde seg unna? . 1.8 brukbart?

2.0? Hva med 2.2 motoren? Er jo ørten HK-utgaver, hva er hva? 5 gir eller 6 gir. Hvilke automatkasser er bra, er ALLE bra?
Har du litt greie på det så setter jeg pris på litt infodeling, men du trenger ikke skrive en avhandling, bare litt av hva din erfaring er.
Har søkt mye men det er lite konkret synes jeg.

Kjøpeguider til nyere Forder er noe jeg savner her inne :huh:

 

Oversikt dieselmotorer i Mondeo.

Er det slik å forstå at alle dieselmotorer i MK4 har PSA-motorer når de er oppført som 2.0 og 2.2 liter?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 2008 Mondeo 140hk med den gode automatkassa (dvs ikke powershift som kom seinere). God kombinasjon motor og gir med nok med krefter. Hvis du vurderer automat så burde du se etter denne automatkassa, lite/ingen problemer med denne kontra powershift (dobbel clutch kasse).

  • Like 1

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Har absulutt vurdert automat ja. Har kjørt automat i mange år men er ikke et must. Har forstått det slik at powershift kassa kan by på problemer for noen, særlig om bilen har gått litt.

Takk for info.

Link to comment
Share on other sites

2;2 literen kom vel kun med 6-trinns manuell før 2010. Forresten en råsterk motor, og jeg har ikke hatt noe som helst tull med motoren på min. Jeg bruker Mondeoen som trekkvogn for campingvogn på sommeren, og den jobben gjør den helt glimrende. 175 hk / 400 (420) nm. Etter facelift økte effekten til 200 hk. Tror ikke dreiemoment økte,

 

2-literen er vel å finne som 116, 140 (136 det første året?) og 163 hester.

 

Jeg ville hatt minst 140-hesteren. Mondeo mk4 er en relativt stor og tung bil.

 

Forresten er det vel også slik at 1.8-literen er den motoren det har vært mest tull med, etter det jeg har lest og hørt.

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Jeg begynner å komme meg inn i diverse saker angående mk4. Har ikke funnet noe som tilsier at mk4 har mer problemer enn andre merker det siste 10-året.

Har veldig lyst på automatgir igjen. Når og med hvilke motorer kom Powershiftkassa, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Den kom vel i 2008. Hvor mange Mondeo-modeller som ble levert med den, vet jeg dog ikke. Men som sagt, var ikke automat tilgjengelig på 2.2literen i det hele tatt før facelift i 2010. Den er vel ganske vanlig i de fleste utgaver etter 2010. Sannsynligvis med unntak av base-modellene med minst motor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med ECOnetic 2.0 116hk, kan den chipes opp til fks 140hk? Eller er det noe med det ECO-greiene som gjør at det ikke lar seg gjøre? Fant ikke så mye til den, i grunn bare slike lurebokser, ikke flashchiping.

Er alle ECO`r levert som Trend?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 20.4.2019 den 11.45, skrev xr4ti:

Hva med ECOnetic 2.0 116hk, kan den chipes opp til fks 140hk? Eller er det noe med det ECO-greiene som gjør at det ikke lar seg gjøre? Fant ikke så mye til den, i grunn bare slike lurebokser, ikke flashchiping.

Er alle ECO`r levert som Trend?

Har ikke fått kjøpt meg Mondeo enda da den jæ........ Volvoen ikke vil dø (ikke så rart, det er jo egentlig en Ford Focus med andre klær :) )

Men som nevnt i sitatet, noen som vet noe om disse ECO-bilene? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...