Jump to content

1.0 Ecoboost remap og kjøling


Liero

Recommended Posts

Har nå blitt eier av en '12 Focus med 1.0 Ecoboost (125HK), imponerende liten sak! Og da følger det gjerne med noen spørsmål.  :rolleyes:

 

1) Men man vil jo gjerne ha mere, så ser litt på chiptuning. Her ser det ut til å ligge på 140-155HK. Når er større intercooler nødvendig/ønskelig her?

Jeg ser bl.a Pumaspeed tilbyr 167HK oppsett, hvor større IC er blant innholdet (de har også 150HK pakke som kun inneholder åpent luftfilter).

 

 

2) Hva er forventet bensinforbruk på disse motorene? Og hvordan vil remap/chip normalt sett påvirke dette?

 

 

3) Jeg har prøvd å lese meg opp på disse motorene, og ser de går for å være bra saker. Men, de har jo en stor svakhet og det er tydligvis at de ikke

tåler overoppheting. På toppen av det hele er det vel et noe "komplisert" kjølevannsoppsett, som igjen gjør det utsatt for lekkasjer(?). Har lagt merke til at de

tidligste utgavene av 1.0 Ecoboost kom med en ekstra elektrisk vannpumpe når hengerfeste var valgt som ekstrautstyr, men at de etterhvert kom med dette

som standard. Jeg ser da for meg at dette er en fornuftig oppgradering?

 

 

4) Grunnet alle motorhavariene som kom pga. overoppheting etter tap av kjølevæske, så har jeg også sett at de senere ble utstyrt med temperaturmåling av topplokk. Dette kan da ikke ettermonteres på de tidligere utgavene(?). Finnes det da noen andre måter å fange opp en evt. overoppheting av disse motorene på?

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...