Jump to content

Start problemer med 2.8 mfi v6


Jonas-Sierra4i

Recommended Posts

Hei. Har en ford Sierra Xr4i,som jeg har drevet å pusset opp. Nå har jeg nettopp opplakert helle bilen og fjernet alt av rust.så da har tiden kommet for å få i stand motoren.

Når jeg prøver å starte motoren kan jeg stå å file den heledagen uten å få start, men med en gang jeg kobler på hjelpe start begynne biln å tenne, da går det ikke mange omdreiningene før bilen starter,

Når bilen da først har startet kan jeg stoppe den og starte den rett opp etterpå igjen. Motoren tåller heller ikke gas før den har gåd sei varm.

Det skal sies at det er nytt bensinfilter, pumpe, Akumulator, Kalstartsregulator og rør helleveien fra tanken og fram. Noen mener dette kan være vakum lekasje, kan det være tilfelle ?

Link to comment
Share on other sites

Enhver K-jet eier trenger ett 0-6 evt 0-10 BAR manomenter som er koblet til en liten banjo og så en dobbel banjoskrue. Denne kobles inn på den slangen som går mellom bensinmengdefordeleren og styretrykksregulatoren. Begynn med å montere en slik og les av det essensielle styretrykket. 

 

K-jet er utrapålitelig, men når det er blitt 30 - 40 år gammelt, så er det vanligvis på tide med nye dyser og ny styretrykksregulator slik at motoren får nok fuel under oppstart og når den er kald, men selv om sistnevne er nyinnkjöpt, så bör den sjekkes med manometer. 

 

En seriös og kraftig coil yngre enn 25 år må også anbefales. 

 

Ellers har vi denne termotidsbryteren som alltid er en av de mistenkte feilkildene ved dårlig kaldstart. Kan erstattes med en bryter / startknapp slik som jorder ledningen slik at sjåfören selv bestemmer når kaldstartsventilen skal gi startfuel. Man forsöker å starte på vanlig måte og så trykker man på den nymonterte knappen og motoren starter sporenstreks, forusatt at coilen gir kraftig nok gnist. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Et annet problem med K-jeten når de har stått lenge er at det danner seg belegg på målekjeglene i mengdemåleren om den hadde moderne bensin i systemet da den ble satt vekk. Disse mengdemålerne lar seg ikke reparere men ikke sikkert det er ditt problem. Men å bruke et godt fuelclean adektiv regelmessig er fornuftig uansett på k-jet. Dysene er også slitedeler. Det finnes fortsatt firmaer som kan rense og trykkteste disse. Jamne dyser er et must om du skal få motoren til å gå riktig og du burde få dysene testet. Dysene er på en måte mekaniske og åpner ved et vist trykk mens mengden justeres hovedsakelig av mengdemåleren. Det finnes mye Bosch litratur på nettet om K-jet men ikke spesifikt om 2.8 motoren meg bekjent men prinsippet er likt. Sikkert noen her som har de forskjellige trykkverdiene på trykksystemene.

K-jeten er som RS1000 skriver veldig robust men det er et mekanisk system så 100% rene drivstofflinjer er et krav. Kraftig tenningsanlegg er aldri feil og du vil bli overrasket over hvor godt det merkes på din motor. Ikke for ingenting at det fleste motorer med K-jetronic hadde en eller annen for for elektronisk tenning men i dag finnes deler som kan oppgradere tenningsanlegget ytterligere.

Hyggelig å høre at du har fikset opp en xr bil. Sleng gjerne inn et bilde av den og oppdater gjerne tråden om hvordan det går eller om du har flere spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om startbooster gjør at jeg mistenker dårlig jording mellom batteri og  chassis/ motor. Er bare presset sammen i fra fabrikk, og blir korrodert inne i koblingene. Med ny bensin, nytt bensinfilter og 2% med Mobil1 Racing totaktsolje, så har jeg tro på at bensinsystemet kan løsne. Må være sikker på kontaktene på bensinpumpa også, da det ikke er et ukjent svakt punkt på XR4i.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer. Noen har det, andre har ikke. Det er visst en sikkerhetsbryter som stopper bensinpumpen hvis bilen ligger på taket.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det lenge siden jeg har holdt på med kjet men på noen mengdedelere så er det en mikrobryter under flyteskiven, husker dog ikke om det er slik på XR4i. Se om det er en kontakt på mengdefordeleren som ikke er tilkoblet. Dens funksjon er å starte pumpa så fort flyteskiven løfter seg, det vil si når motoren begynner å suge luft via mengdefordeleren. Det er kaldstartsdysen som gir motoren den første dusjen med bensin, nok til å starte motoren og den begynner å suge selv og spjeldet løfter seg, mirkrobryteren jorder til relé og starter bensinpumpen. Bensinpumpen går kun et par sekunder når du setter på tenningen slik at du får systemtrykket opp og det blir bensintrykk i kaldstartdysen.

Vet ikke om det funker på XR4i men ta av den sorte gummibelgen på mengdefordeleren, sett på tenningen og løft flyteskiven forsiktig i senterskruen med en liten tang. Da skal pumpa starte og hoveddysene spyler om det en slik mikrobryter.

 

Har du funnet noe generell info om kjet? https://www.slideshare.net/mobile/guestceff35/bosch-k-jetronic-fuel-injection-manual

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, skiftet kontaktene på pumpa når jeg fikk ny pumpe, var rimelig dårlig kontakt på den gamle pumpa.

 

Har foresten skjekket litt runt. Skal det være en elektrisk kontakt på innsprøytnings systemet? Tenker på innsprøytningsenheten vedsiden av luftfiltere. På forhånd takk for svar

Du har brukt riktig pumpe? K-jetronic må ha høytrykkspumpe. (044 type eller org. k-jetr.)

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Drister meg til å tippe at det er alt for höyt på kald motor.

På iskald motor skal styretrykket ligge i området 0,5 - 1,2 BAR. På driftsvarm motor ca. 3,7 BAR. 

Se bekreftelse på side 27 her: https://www.slideshare.net/guestceff35/bosch-k-jetronic-fuel-injection-manual

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg målt trykket, og funnet ut at trykket er akkurat slik det skal være. Har funnet ut at kaldstartsdysen ikke får nokk strøm til å funke. Har testet at den funker med å koble den rett på batteriet med en bryter. Målte spenningen på den å den lå på 8 volt. Hva kan være problemet her, er det et rele som styrer strømen til denne ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke verst. :)

Da er det å sjekke nøye om det suger falsk luft en plass eller tre.

Kaldstartdysen får strøm fra startmotoren og den får jording fra en termotidsbryter. Denne varierer tiden den jorder i forhold til temperatur og hindrer at motoren får mye startfuel når den er driftsvarm.

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja alt må være på stell med kjet, men da funker det også. Fukla mye med kjet da jeg var ung (dægern, det er lenge siden) og det er veldig driftssikkert om alle komponentene er i orden. Jeg ville som jeg nevnte fått sjekket åpningstrykket og sprøytebildet på dysene. Det har så mye å si på alt som har med motorgangen, utslipp, forbruk og effekt. Og oppjustert tenningsanlegget ditt til moderne saker. Da vil du få stor glede av din motor.

En XR-bil fortjener alltid noe ekstra :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så bra. Hva var hovedfeilen?

Ja det var et voldsomt ormebol av slanger oppi det motorrommet :)

Det som er viktig er forbindelsene fra motor(innsug/spjelhuset) til mengdefordeleren er 100% tett. Det MÅ være tett ellers vil du aldri få den til å gå optimalt.

Nå husker ikke jeg om kaldstartregulatoren har vakum, om den har så sjekk også den, evt om vakumslangen skal ha en enveisventil.

Gå systematisk til verks og kobl opp alt iht boka. Unngå for lange vakumslanger og bruk riktig diameter på slangene om du har en oversikt på det. Bruk klemmer på slangene.

Feilen er et sted, det gjelder bare å finne den :)

Edited by xr4ti
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bildene jeg lovet dere 4408d02184c2b6a183f43fe5c5f55ae9.jpg620db06554133f7cc890bc666ee73112.jpg5862ec3ba1fca04927fe4783742c4c44.jpg5584921c308a6c9879ae2e6e23a2b4ac.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Er det vel nesten ikke obligatorisk med prosjekttråd :P

Ser lovende ut den Sierraen, ta godt vare på den ;)

  • Like 3

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...