Jump to content

høyt tomgang og krypende turtall på 1.6 2002 mk1 Focus


Changis

Recommended Posts

Turtallet på focusen min ligger på 12-1400 stillestående, under kjøring kan turtallet krype opp mot 2-2500, merker den kan dra litt når jeg ruller i gir uten gass. den krangler ikke på å gå ned i turtall, men trykker jeg kløtsjen inn foran ett lyskryss så kan motoren ruse seg opp til 2-2500 før den synker tilbake til rundt 12-1400 når den stopper helt opp.
selgeren sa at jeg mest sannsynlig bare trengte å kjøre den en stund så ville det gå seg til siden den hadde stått en liten stund før jeg kjøpte den.

etter å ha googlet litt har jeg falt på følgende mulige årsaker/fikser:

* en slange (kalt breather hose ) kan være lekk (dette kan virke som den beste forklaringen da jeg fant en som beskrev identisk problem og fikset det ved å bytte den slangen, men jeg klarer ikke finne slangen da jeg ikke er så bilteknisk, og videoer jeg finner på youtube er andre motorer eller layouts.

* "throttle body" er sliten / må byttes

* to slags "tomgangskalibreringer" fant en video som sa at du kunne kalibrere tomgang ved å kutte batteriet og tømme bilen for strøm og så kjøre den på tomgang i ca en halvtime, fant også en melding i ett gammelt Ford TIS program jeg fikk tak i da jeg hadde Pumaen som nevnte noe om en kalibrering hvor du kobler en datamaskin til og oppgraderer/stiller inn tomgang (dette er nok bare noe verksteder kan gjøre da det trengs spesial utstyr)

 

før jeg går tilbake til selgeren så vil jeg gjerne forsøke å være sikker på hva som er galt så jeg kan få det fikset hurtigst mulig (er også en halvtimes kjøretur en vei for å komme ut dit)
jeg er har mest troen på at den slangen kan være lekk, men hvor kan jeg finne den såkalte "breather" slangen på en 2002 1.6 zetec se Ford Focus?
eller kan det være noe annet? 
 

Tidl. eide Forder
'96 Taurus (kanadisk utgave) (RIP)
'98 Puma 1.7 (RIP)
'02 Focus 1.6

Link to comment
Share on other sites

Ja, det viste seg at jeg hadde rett, det var slangen.

her er hullet jeg fant:
https://ibb.co/mM9qnz

 

her er hullet på baksiden som verkstedet fant.

https://ibb.co/g01mSz

etter jeg fant hullet så begynte motoren å oppføre seg merkelig, jeg mistenker at jeg kanskje har "åpnet" hullene slik at mer luft fikk komme inn.. fordi på vei ut til verkstedet sluttet den ene sylinderen å fungere, å de på verkstedet mente at jeg trengte en ny tenncoil.. så nå har jeg en bil jeg kjøpte på fredag som jeg ikke kan kjøre før etter tirsdag når den må inn på verksted igjen.

ettersom selgeren skrøt av hvor bra vedlikeholdt bilen var og at den var "nøkkelklar til å kjøre av gårde" så forventer jeg at de tar regninga, ellers hever jeg kjøpet

Tidl. eide Forder
'96 Taurus (kanadisk utgave) (RIP)
'98 Puma 1.7 (RIP)
'02 Focus 1.6

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...