Jump to content

Pipercross


grandisjohn

Recommended Posts

Trodde jeg stilte et veldig enkelt spørsmål :)  Skal filteret oljes FØR første reingjøring eller skal det ikke? 

 

Og du har vel egentlig fått ganske tydelig svar? Jeg kan skrive i klartekst det de andre har svart her :)

Filteret skal være oljet før du tar det i bruk. Har du kjøpt filteret tørrt så må du olje det før bruk.

Har du kjøpt det ferdig oljet trenger du ikke olje det for bruk.

Er du i tvil om det er oljet eller ikke så setter du det inn med litt olje.

 

Jeg kan legge til at jeg har liggende ett pipercrossfilter til dobble gassere/itb som er ubrukt og aldri har vært satt inn med olje. Så om filtret ditt ikke kjennes oljet ut, så har du olje på før du tar det i bruk.

 

Edit: Og angående luftmassemålere og filterolje så kan det betraktes som en myte om ingen fabrikanter av massemålere eller biler har lagt fram noen konkrete bevis for det nylig.

K&N har lagt fram tester som beviser at oljen dems ikke skader luftmassemålere. Og PMAS som lever av å kalibrere og selge luftmassemålere med garanti selger også oljede luftfiltere som de anbefaler sammen med sine sensorer.

Det er vel ganske naturlig at bilfabrikantene har prøvd å legge skylden for deffekte massemålere over på andre, selv om selv er skyldig i å bruke dårlige komponenter i motorstyringene, som blir deffekt uten grunn.

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ehm ja det kan du si med luftmassemåleren og det har eg god tru på. Fordi av at absolutt alle audier har oljeåndinga 10-20 cm ifrå luftmassemåleren, stort sett alle eg har rensa har vert full i olje. Men om det ligger ein god film på vil nok ikkje ha noke og si.

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Vil tro Ford sine luftmengdemålere ikke er så glad i for mye olje. Skal ikke mer til enn gammel møkk til for at de kan begynne å tulle. Er to varmetråder som registrerer lufta som kommer inn. Legger det seg for mye drit på disse trådene kan bilen fjuske.

  • Like 1

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Begyner å bli litt avsporing her nå, så om mr grandisjohn ikke ønsker så mye rot i tråden sin så kan kan jeg skille ut de siste innleggene om luftmassemåler i en egen tråd om du ønsker det.

 

Nei så klart fungerer ikke en massemåler full av dritt som tiltenkt. Det er en svakhet de har hatt siden de først kom ut. Med fult av dritt på blir de unøyaktig, uansett hvilket bilmerke de står i.

Jeg har ikke undersøkt det i senere tid, så om det har kommet noe forsking som tilsier at luftfilterolje skader luftmassemålere i nyere tid så har jeg ikke fått det med meg.

Temaet kan leses mer om hos K&N https://www.knfilters.com/MAF/massair.htmLink inne på siden til testingen K&N har utført.

Følgende kan ikke betraktes som bevis på verken det ene eller det andre, men heller som en liten tankevekker.

PMAS som jeg nevnte lenger opp selger Ford massesensorer som universalsensorer, så det er nærliggende å tro at de selger mest Ford sensorer, både til de som oppgrader en Ford, og som universalsensorer.

Så vidt jeg vet leverer de de mest nøyaktig kalibrerte luftmassemålerene i verden, også til veldig høy effekt i forhold til rørdimensjon.

Her er en av de vanligste sensorene de selger http://www.pmas-maf.com/product/hpx-mass-airflow-sensor-ford-universal-tune-required/

Legg gjerne merke til beskrivelsen "Universal MAF for blow-through application." for de som skjønner hvilke utfordringer det innebærer.

Og til sist, rensekitt med olje til filterene de selger, som selvsagt kan brukes sammen med massemålerene som de selger. http://www.pmas-maf.com/product/f-cln-b-air-filter-cleaning-kit-blue/

At folk har fått deffekte massemålere mens de har kjørt med oljeinnsatt luftfilter tviler jeg ikke på, selv om jeg aldri har sett noen tegn til problemer på de 2 bilene jeg nå har med massemåler og K&N filter. Men er det noen som føre deffekten tilbake til olje fra luftfilter?

Jeg vil tillegge det tilfeldighet som følge av mange luftmassemåleres skrøpelige natur. Men finn gjerne bevis som viser til at luftfilterolje ødelegger massemålere, om det beviset er der ute :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert at luftmengdemålerne blir ødelagt. Jeg brukte forgasserrens og vasket min innvendig, problemet med fjusking forsvant. Dette var riktignok før jeg begynte å kjøre med oljefylt luftfilter :P

Edited by sierraracing
  • Like 1

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...