Jump to content

Eberspächer - Plutselig død.


StiSa

Recommended Posts

Har en -05 Transit Connect med fabrikkmontert varmer.

Denne har fungert ypperlig, helt frem til nå.

Tidlig forrige uke merket jeg at det røyk gangske mye av den ved oppstart, og at den døde ut etter kort tid og prøvde start på nytt og det samme skjedde. 

Nå skjer det lite når jeg trykker på uret. Hører en pumpe eller noe som går i 0.5sekund få sekunder etter at jeg trykker start, men så dør det ut.

Nå og da slår rele'et for start av kupevifte inn i 1 sekund før det slår seg av. 

Har lite erfaring med Eber fra før, da de fleste andre bilene jeg har hatt har hatt webasto. 

 

Er det noen mulighet for at varmeren har gått i "lås"? Hvordan kan man evt. låse opp?

Finnes det en "reset" knapp eller lignende? 

 

Er eneste mulighet å demontere og rense, bytte kammer, sil og gløder?

 

Setter pris på all mulig hjelp og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 04 Mondeo og denne hadde også en slik varmer. Jeg fikk probølemer med at sensoren som skal registrere at det brenner riktig ble kokset. Varmeren slo seg derfor av. Etter tilstrekkelig mange feilslåtte starter slo den seg helt av, det er visstnok en form for lås den går i. Jeg demonterte min varmer, renset den og satte den sammen uten å kjøpe noen nye deler. Den fungerte da et års tid før den ga seg igjen.

Fullt mulig å overhale, koster en del i deler og det tar litt tid. Den er jo også koblet til kjølevæsken så det blir fort litt søl. På Mondeo lå varmeren veldig knotete plassert, vet ikke hvordan det er på Transit Connect, men jeg ville satt av et godt stykke tid om du velger å gjøre det selv. Det finnes en del tråder om rensing innpå her.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 04 Mondeo og denne hadde også en slik varmer. Jeg fikk probølemer med at sensoren som skal registrere at det brenner riktig ble kokset. Varmeren slo seg derfor av. Etter tilstrekkelig mange feilslåtte starter slo den seg helt av, det er visstnok en form for lås den går i. Jeg demonterte min varmer, renset den og satte den sammen uten å kjøpe noen nye deler. Den fungerte da et års tid før den ga seg igjen.

Fullt mulig å overhale, koster en del i deler og det tar litt tid. Den er jo også koblet til kjølevæsken så det blir fort litt søl. På Mondeo lå varmeren veldig knotete plassert, vet ikke hvordan det er på Transit Connect, men jeg ville satt av et godt stykke tid om du velger å gjøre det selv. Det finnes en del tråder om rensing innpå her.

 

På Connect er den plassert helt ******. I 99% av tilfellene så er det pakninger, glødeplugg og sil som gjelder. Altså overhalling.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...