Jump to content

Focus Mk4 ST 2019.


and

Recommended Posts

Focus ST kommer i salg til sommeren.

Så da er det bare å brekke ned pressemeldingen til det som er av interessant informasjon.

Med moderne bil så følger det en haug med forkortelser på 3 bokstaver, men det hopper jeg litt bukk over her. Som vanlig.

 

5 dørs og stasjonsvogn.

 

2.3L Ecoboost Twin scroll turbo med antilag i Sport og Track Drivemodus.

280hk/5500rpm, og 420nm mellom 3000 til 4000rpm.

 

2L EcoBlue med stempler av stål.

190hk/3500rpm, og 400nm mellom 2000 til 3000rpm. 360nm allerede fra 1500rpm.

 

6 Manuell eller 7 Automat som har girhendler på rattet for å gire manuelt.

 

6 Manuell Ecoboost har rev matching som ekstrautstyret Performance pack.

Rev matching debuterte på 2018 Mustang, og tilbys nå i Focus ST 2.3L

Rev matching er ganske fett så ta en tur på Tuben for å finne en Mustangvideo eller 2 som viser dette i praksis.

 

Elektronisk LSD på 2.3L Ecoboost.

Borg Warner sin eLSD som er hydraulisk aktivert er raskere enn en mekansisk LSD, og kan flytte 100% kraften mellom forhjulene.

2L EcoBlue bruker bremsene på indre hjul i sving.

 

15% raskere styring enn normal Focus. 2 runder med rattet for fullt utslag.

 

10mm lavere enn normal Focus.

 

Michelin Pilot Sport 4S

18"  med to felgvalg: Dark Sparkle eller Magnetite.

19" Magnetite.

 

Bremseskiver:

Foran 330mm x 27mm

Bak 302mm x 11 mm

 

Røde kalipere med Performance Pack.

 

Kjøremodus:

Våt, Normal, Sport, og unike Track Drive i ekstrautstyret Performance pack

Egen knapp på rattet med tilgang til Sport.

 

Ratt med flat bunn.

Girkule i aluminium.

 

De tre velkjente målerene fra tidligere ST er flyttet ned fra dashbordet, og inn i det digitale TFT instrumentpanelet på 4.2".

 

Launch control som ekstrautstyr til Ecoboost.

 

Svarte Recarostoler i stoff, delskinn eller helskinn med metalgrå søm samt i resten av interiøret.

 

Større takspoiler med stjert bak.

Enderør i hver ende. Nå blir det mulig å få hengerfeste på ST.

Ny diffuser bak, frontfanger, og griller.

 

7 Fargevalg:

Ford Performance Blue.

Orange Fury.

Frozen White.

Magnetic Grey.

Race Red.

Ruby Red.

Shadow Black.

 

Forventet forbruk kombinert L/100km.

2.3L 6M 7.6

2.3L 7A 8.0

 

Priser er ikke kjent enda.

Svenske priser vil komme i slutten av mars så da følger nok Norge på i samme slengen.

 

Performance Pack er noe en bør krysse av på om det skal kjøpes Ecoboost. Bare Rev Matching er grunn nok til det.

 

Bilder her http://focus.fordpresskits.com/?fbclid=IwAR3PJ1AGO3ZMOPyxJWMxDSVY93FvJgHPO_xtwIXEn8z2ZAINl4VOpazmOoA

 

Og litt større bilder her http://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?b=&aid=51290

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppstart av produksjonen 6 mai med leveringer i juni.

Er du kjapp så har du kanskje ny ST før sommerferien begynner?

 

Startpris bensin 546.000kr.

Startpris diesel  452.200kr.

 

Samme tid som nyheten ST ble sluppet i februar så var det en liten mediavisning i Frankrike.

ST har mediaembargo til juni så det er kun sitte på som passasjer som skjer her.

Og lakken er Ruby Red for å vise at den fargen skal du ikke kjøpe? :lol: Er ikke en Vignale dette.

 

2019 Ford Focus ST, first presentation
Link to comment
Share on other sites

Nyheten ST ble sluppet i februar med den kleineste video jeg har sett fra Ford Europa.

Girboks og beatbox var navnet. En gladrapper i passasjersete som bestemor har stemt på fra en UK talentiade? Sammen med den tynnslitte The Stig bak rattet. The Stig er kul, men i riktig setting. Selv om musikkvalget hans er tvilsomt så det kunne matche her, men dette var fantasiløst ille å se.

 

Tror idemyldringen på reklamebyrået gikk for seg slik: La oss lage noe som ungdommen liker. Rapmusikk som også må være safe for Ford til en bilmodell ungdommen ikke har råd til. Og så setter vi The Stig bak rattet for han er jo definisjonen på hiperformancebil. Og bonus med "musikk"sporet er at vi slipper kostnaden med opptak av bilens lyder under kjøring. Ja den ideen selger vi inn til Ford Europa :lol:

 

Så da hadde jeg ingen video å linke nyheten ST til i februar for dette var og er ille. Det der duger ikke i en tid hvor vi er blitt vant med The Block. Bedre kjent som Ken Block. Nå skal ikke Focus Mk4 selges i Nord-Amerika så han blir nok ikke lengre å se ved lanseringer av Ford Performance modeller kun for Europa. Det var morro så lenge det varte.

 

Så etter mye kritikk i kommentarfeltet til den første videoen så legger Ford Europa ut B-rollen med denne forklaringen:

PLEASE READ! - A note about this video. This video is an edit of the Ford Focus ST B-Roll footage with music added from YouTube's audio library. It's added here on YouTube to give users and subscribers an alternative view / look at the Focus ST. We've heard user feedback regarding wanting some engine noise on videos etc, but unfortunately there was no sound associated with the available footage. We'll take that in mind for future B-Roll edits were possible.

 

Ingen som trenger B-roll om det lages en bra video på første forsøk. En hiperformancevideo uten billyd er feiling.

Den mest laidback video noensinne av en performancebil. :lol:

 

All-New Ford Focus ST

 

Lydløst og brekkløst med så er dette fortsatt en svak kopi av den jeg bare må ha Electric Orange Mk2 ST video som Jeremy Clarkson laget i 2005. Det er 13 år siden! Her er alt bra. Kamera, filter, kjøring, Jeremy Clarkson sin vurdering, og lydsporet med musikk fra tidlig 00.

 

Ford Focus ST review | Top Gear | BBC

Link to comment
Share on other sites

Nye Focusen er fin, men jeg er så enig angående din vurdering av de to reklamene. Og hvorfor skal de på død og liv kjøre i regn? Greit det regner mer i England enn i Bergen men det må da være EN dag med sol der? Hva er greia med regnkjøring, vise at bilen er vanntett?

Det kuleste var i grunn den siste sekvensen der Focusen sladder inn på den "LP-platen" :)

 

Og ja, MK2n står seg GODT ennå synes jeg, og det gjør jaggu Clarkson også :)

Link to comment
Share on other sites

Kul effekt med speiling. Vanne hele banen siden den først er våt?

ST Mk4 er filmet på Lommel i Belgia, og der er vinteren bare våt. https://www.fordlpg.com/en/index.htm

 

En annen ting er at den unike Focus ST Ford Performance Blue er "brukt opp" på ST-Line som alltid promoteres i blått. Sånn går det når det skal smitte over. Er som regel bare en part som tjener på det.

Så hvorfor er det ikke Orange Fury som er den andre unike fargen til Focus ST som er brukt?

Orange Fury er også en Mustangfarge som ser bra ut, og kunne bygge bro til ST Mk2 Electric Orange og Mk3 Tangerine Scream.

Veldig kritisk nå, men så startet ikke denne lanseringen av ST Mk4 i riktig spor heller. Som en nyttårsrakett som ikke smeller.

ST er noe mer enn normalt. Vi krever en innsats.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

LSD eller SLD? Hvem bryr seg. Vi har jo "The Stig" i den andre akssnutten.

 

Engineered to perform. The All-New Ford Focus ST with ESLD

 

 

All-New Ford Focus ST - 0–100km/h in 5.7 seconds
Link to comment
Share on other sites

Ikke lenge igjen til presseembargoen løftes så her er 2 snutter å korte ned ventetiden med.

 

Er du influenser nok så er det mulig å være tilstede på presselansering.

Bildegalleri https://hyyperlic.com/2019/05/bildergalerie-ford-focus-st-in-farbe-orange-fury-ford-performance-blue

 

Ford Focus ST 2019 Walkaround - Fury Orange - Autoblog Hyyperlic.com

 

Her er en grundig gjennomgang fra den samme presselansering i mai. Spol litt så blir det film fra kjøring også.

 

In detail: Ford Focus ST 2.3 Turbo (2019), 280 pk/420 Nm | Autovisie TV
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var bare 1 nordmann som ble invitert på presselanseringen i mai. Og i dag er embargoen hevet.

Bra for oss at Ford Norge sendte ned en blekkeskriver som kan mer enn å kopiere en pressemelding.

 

https://www.dinside.no/motor/vi-har-n-negativ-ting-a-si-om-denne-bilen/71207433

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Steve Sutcliffe har kjørt 3 dager med nye ST og STD i Portugal.

 

Ford Focus ST - Europe's Greatest Driving Roads - N304, Portugal

 

Hvorfor den porrmusikken i bakgrunnen? Tror Ford at bilen ikke er interessant nok på egne hjul?

Steg opp med utvendig design fra Mk3? Bør ikke få noe lønnsbonus på det designteamet.

Er  jo bare dratt litt i kantene på stylingdetaljene til ST-Line.

Er kun Orange Furylakken, og felgene som skiller for alle som ikke er STeksperter. Fabrikksleeper.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Orange Fury er hva som må til om sleeperlooken ikke er opp din gate.

 

NEW Ford Focus ST: Road Review | Carfection 4K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...