Jump to content

Escort Cosworth intercooler bytte


BjørnV

Recommended Posts

Med de fleste RS500 type intercoolere så må vel AC fjernes ja.  Mener det var en eller annen produsent som hadde intercooler som passet med AC også, lurer på om det kanskje var Radtec.

Link to comment
Share on other sites

Pro Alloy er jo bra saker, Spec-R går for å være noe av det beste, men er vel ikke kjent for å være kjappest på levering.

Autospecialists har jo sitt eget "merke" Airtec, skal vel være greit men tror de er ganske tunge.

Skulle jeg bestilt en RS500 type intercooler i dag så hadde det nok blitt Pro Alloy.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Noen som har erfaring fra bytte av original intercooler til større «RS 500» intercooler? Har AC på Escorten som ikke virker pr idag, så denne må vel fjernes?

For kun noen uker siden var det en bil med Cosworth oppsett i den lokale Dynapacken til RS Tuning Bergen. Eieren hadde tro på den originale intercooleren og resultatet ble ca. 294 hp målt på 4x4 Nav. Så ble det gjort en test med å henge på en stor og tung "Bar-and-plate" intercooler. På förste pullet ble det ca.332 hp.

Den originale intercooleren saboterte altså potensialet med hele 40 hp som er over 10%. 

Unngå lette styling-intercoolere som de tradisjonelle Pace som kjöler helt elendig.

 

Hvis performance er målet så er det avgjörende at luftfilteret IKKE henter oppvarmet luft fra motorrommet.

 

Jeg anbefaler derfor at dette vurderes.

https://autospecialists.co.uk/imgsize.php?img=secure/images/products/2501.jpg&w=350&constrain=1

 

https://autospecialists.co.uk/AIRTEC-100mm-Core-Top-Feed-Intercooler-Upgrade-for-3-door-and-Sapphire-Cosworth-Product-1076.html#

 

Her ett quote som virker troverdig:

 

 

The airtec top feed cooler although pretty cheap for what it is, works far far superior to any other cooler I've personally seen on a yb. 

 

We did a 4th gear run to the limiter and the charge temps were 1 or 2 degrees above ambient, which is pretty damn good by any standard.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ett godt valg. Jeg kjenner til folk som har oppgradert fra grafs til den virkelig flotte ProAlloy RS500 style intercooleren med godt resultat..:)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdaget at gammel IC har en slags sensor , tipper det er en temp sensor? IC’n fra Pro Alloy har ikke uttak til denne sensoren. Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Kan man kjøre uten? Bilen skal få MaxxEcu system i løpet av våren, usikker om den trengs da?

post-4511-0-01256000-1553265623_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget at gammel IC har en slags sensor , tipper det er en temp sensor? IC’n fra Pro Alloy har ikke uttak til denne sensoren. Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Kan man kjøre uten?

 

Bilen skal få MaxxEcu system i løpet av våren, usikker om den trengs da?

Det er tempsensoren for ladeluften. Alle sprut bruker en slik og i Sierraene står denne i plenummet. Hovedfunksjonen kan sies å väre å senke tenning og ladetrykk når temperaturen blir ugunstig höy, du vet, slik den blir med med den originale intercooleren. Pro Alloy cooleren kjöler så godt at du i praksis ikke trenger denne for öyeblikket, men ingen, inkl. jeg ikke kan anbefale at noen kjörer uten denne heller. Kan f.eks. minne om at forgasserturbomotorer med intercooler funker helt fint uten. :D   

 

Det var riktig trist å höre, men det er jo stadig flere som selger akurat slike datasprut "lite og pent brukt" så du kan jo spare en hel del penger på innkjöpet. Spådom; Mengden utfordringer og problemer vil sannsynligvis overskygge behovet for denne sensoren.  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er tempsensoren for ladeluften. Alle sprut bruker en slik og i Sierraene står denne i plenummet. Hovedfunksjonen kan sies å väre å senke tenning og ladetrykk når temperaturen blir ugunstig höy, du vet, slik den blir med med den originale intercooleren. Pro Alloy cooleren kjöler så godt at du i praksis ikke trenger denne for öyeblikket, men ingen, inkl. jeg ikke kan anbefale at noen kjörer uten denne heller. Kan f.eks. minne om at forgasserturbomotorer med intercooler funker helt fint uten. :D   

 

Det var riktig trist å höre, men det er jo stadig flere som selger akurat slike datasprut "lite og pent brukt" så du kan jo spare en hel del penger på innkjöpet. Spådom; Mengden utfordringer og problemer vil sannsynligvis overskygge behovet for denne sensoren.

 

Så du mener at det kan bli en del utfordringer og problemer med ett MaxxEcu sprut?

Link to comment
Share on other sites

Basert på tilbakemeldinger fra folk om har kjöpt, montert, mappet og kjört med disse sprutene, så ja, det blir det nok.  Dette da i sterk kontrast til selgerene som skamlöst skryter hemningslöst og benekter alle problemer. Du får ringe litt rundt til "universalmappere", dvs folk som mapper mange forskjellige sprut og höre hva de sier og anbefaler. ;)

Jeg forteller dette fordi du er Ford og Cosworth eier. Hvis du skulle ha det på en Audi eller noe annet klyset så er Maxx det HELT rette valget. :D 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Basert på tilbakemeldinger fra folk om har kjöpt, montert, mappet og kjört med disse sprutene, så ja, det blir det nok. Dette da i sterk kontrast til selgerene som skamlöst skryter hemningslöst og benekter alle problemer. Du får ringe litt rundt til "universalmappere", dvs folk som mapper mange forskjellige sprut og höre hva de sier og anbefaler. ;)

Jeg forteller dette fordi du er Ford og Cosworth eier. Hvis du skulle ha det på en Audi eller noe annet klyset så er Maxx det HELT rette valget. :D

 

Jeg har ikke peiling på det ene eller det andre, så tar imot tips som dette med åpne armer Har du forslag til hvem sprut som passer best til Escort Cosworth ? Har den «nye» motoren med T34 turbo. Grunnet til at jeg ønsker ny motorstyring er at det sitter en ukjent chip i bilen, samt at den kutter ved pådrag innimellom.En mapping av bilen hadde gjort seg

 

Vet du forresten om det er noen i Norge som selger Haltech og kan mappe den?

Edited by BjørnV
Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode sprut å velge mellom der ute, men personlig har jeg alltid likt Haltech og har anbefalt alle rundt her, inkl. RS Tuning Bergen å satse på denne fabrikanten. Det har ingen angret på. Svärt höy kvalitet, svärt stabilt, svärt pålitelig og alle eiere har alltid fått hentet ut det potensialet som har lagt i motoroppsettene da det mappes i Dynapack og resultatutviklingen fölges nöye. Ett nytt sprut bör alltid kombineres med NYE höykvalitets dyser med godt spredermönster, en seriös bensinpumpe av höy kvalitet med oppgradert strömforsyning og oppgradert jording, samt  ett adekvat tenningsannlegg slik at ikke sluttresultatet er saborert av 1/2-defekte deler. Dette har vi sett ALT for mange ganger. Dette til orientering da det ikke er umulig at du har noen av akkurat disse problemene allerede. 

 

Det siste lokale Haltech prosjektet var å montere "drive by wire" elektrisk gasspjeld på en eldre motor som tidligere hadde vanlig gasspjeld og Autronic SM4.

Forbedringene på alle måter, inkl. 0,2L/mil redusert forbruk er svärt tydelige og merkbare,  :) men ikke ta mitt ord for det.

Du kontakter RS Tuning Bergen lettest på facebook. 

 

https://www.facebook.com/RS-Tuning-Bergen-1392534400971540/

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke like greit å mappe orginal styringa hvis en "bare" har større ic, dyser og sånnt snacks?
Jeg tenkte å ta ei runde med escorten min å mappe orginal styringa på den. Det er ett vanlig 330 oppsett på den med RS500 ic og grønndyser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg MÅ ikke ha datasprut i bilen, men har blitt anbefalt av flere. Bilen er helt original bortsett fra større eksos, IC og T34 turbo . Hadde jeg fått riktig chip til oppsettet slik at bilen går riktig hadde det holdt Hvem i Norge kan lage ny chip?

Link to comment
Share on other sites

45393148_10155647993185825_1907859313657

Her er en escort og en sierra begge med t34 på 98 oktan. 
Dette er orginal sprutet som har fått lagd chip i benk. 
Er RBD Dynotuning i sverige som har lagd chip. Hvis jeg husker rett så er de rett nord for gøteborg.
Jeg tenkte å ta en tur dit med escorten min for å få lagd noe som funker og går igjennom eu kontrollen. (evt to, en til eu og en til "bane")

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg MÅ ikke ha datasprut i bilen, men har blitt anbefalt av flere. Bilen er helt original bortsett fra større eksos, IC og T34 turbo . Hadde jeg fått riktig chip til oppsettet slik at bilen går riktig hadde det holdt Hvem i Norge kan lage ny chip?

pm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har den «nye» motoren med T34 turbo. Grunnet til at jeg ønsker ny motorstyring er at det sitter en ukjent chip i bilen, samt at den kutter ved pådrag innimellom.

For sikkerhets skyld; Mener du da "T25" motoren og Ford sitt motorstyresystem med ett stort ekstern chip på utsiden av hjernen? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...