Jump to content

Vurderer ny bil... hva skal man gå for?


KennethJohnsen

Recommended Posts

Nå ser det ut som bilen min over de siste 7årene omsider begynner å nærme seg sin siste tur.

Det er en 2005 Focus Ghia 1,6 bensin, med 230000 på telleren.

En bil jeg til tider har vært veldig fornøyd med, og endel ganger hvor ting ikke har vært fult så greit.

 

Nå er bilen begynt å bli litt for glad i olje, rusten er poppet frem alle veier.

Under tror jeg aldri det har vært noe rust beskyttelse, så det ser ganske så brunt ut enkelte plasser.

 

Elektronikken er det siste som har tullet seg.

Tom for strøm hvis den står noen dager uten å bli brukt, instrument panelet har slåt seg av, får el kutt ved lav turtall m girskift, det er ikke sånn at bilen kveles, men av en eller annen grunn så slår radioen seg av.

For ordens skyld så er batteriet byttet i fjor, og funket fint i 7+ måneder, før det dukket opp noe el svikt.

 

Så nå har jeg kikket litt på hva som er der ute.

Ser nå alltid på BMW først, før jeg finner veien tilbake til Ford

 

Har funnet to forskjellige her...

 

Diesel ST, flott farge, masse utstyr, gode stoler, 2016 mod.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=137484857

 

1,0 bensin, st line 2018 mod. Soltak, grei bil, men som kanskje vil ha ett større verdi tap?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135979533

 

Hvilken erfaring har folk med de bilene her, er det gode biler/motorer, noe man burde kikke etter?

Nå vet jeg jo at 1Literen har fått mye skryt, og vunnet årets motor 6 ganger.

Det har den nok ikke gjort uten grund.

Link to comment
Share on other sites

Stort spenn på disse to.

Bare en av de kan kjøre med henger. Selv om 1200kg på 1L høres litt tja ut. Har ikke prøvd det selv.

Feit diesel, men her rundt Oslofjorden så er det ikke like morro når du vet at den koster mer hver eneste gang i bommene.

Kjører ikke langt nok til at det jevner seg ut i hverdagen.

 

Ville tatt 1L som den gniern jeg er i Oslo. Hadde vært en fin bil å veksle på når jeg ikke kjører Econoline.

Link to comment
Share on other sites

STD blir også halvveis alternativet til en ST. Verken fugl eller fisk, og når jeg ikke skal langkjøre så blir det feil.

Derimot en ST blir noe annet. Det er full pakke, og det kan jeg åpne lommeboka for.

Men kunne også klare å leve med en ST Line. Det er nok bil for hverdagen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det blir en st line 1 liter, vist jeg skal legge så mye penger i en nesten ny bil.

Kjører rett i overkant av 5 mil om dagen, så en diesel kunne kanskje vært mer økonomisk riktig.

 

Men de er vel ikke så gale i forbruket de 1 literene kanskje?

Nåværende bil har ett gjennomsnitt på 0,74

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...