Jump to content

Focus MK2.5 1.6 TDCi - starter ikke


skyhawk

Recommended Posts

Har en Focus som begynner å bli litt "unfocused"... Bilen det er snakk om er en 2011mod MK2.5 med 1.6 TDCi PSA-motor.

 

Skulle i utgangspunktet kun gjøre en rutinemessig jobb å skifte dysetetninger på alle fire dysene, som består av en kobberskive i bånn samt en gummitetning og presshylse på toppen av dysene. Denne jobben ble etterhvert ganske massiv og tok noen dager, da den ene dysa satt fast og måtte dras av med en spesialavdrager, som involverte å demontere toppen av dysen. Samtidig som jeg tok disse, var jeg også av med innsuget og renset dette da dette måtte av uansett for å få plass til å montere på dyseavdrageren. Monteringen gikk fint og i det jeg skulle ferdigstille jobben, starter ikke bilen.

Det viste seg at en av nipplene på returen til dysene var knekt og lakk, så disse ble skiftet, uten at dette hadde noe å si. Tenkte derfor at det kunne ha noe med at drivstoffslangene hadde vært av noen dager og at det hadde kommet mye luft i systemet som måtte ut.

Forsøkte derfor å lufte systemet godt opptil flere ganger både ut av dieselfilteret og på returslangen tilbake til tanken på registerreimsiden med luftdreven bremselufter, uten hell. Den har ingen synlige lekkasjer ellers, og alle slanger, koblinger, rør og kontakter er trippelsjekket.

Bilen ga ellers ingen feilkoder, batteriet er fulladet og leverer godt med strøm ved kinning og veivakselsensoren måler 200 - 250 RPM.

 

Kom så litt nærmere problemet når jeg så at trykket i fuelrailen forblir uendret når bilen er av og når den kinnes. Når jeg derimot spruter rikelig med startgass inn i innsuget  tenner motoren og går i 1-2 sekunder, opp mot 1500 - 2000 rpm før den raskt dør ut igjen. Trykket i fuelrailen vil da øke fra 10 bar til 12-15 bar i et lite øyeblikk, for den detter ned til 10 bar igjen. Ved kinning skal vel denne ideelt sett ligge på rundt 200 bar for å få start? Kan jeg ha ressonert meg riktig til at det er dieselpumpa som mest sannsynlig har tatt kvelden, eller kan det være Fuel Rail sensoren som gir feilaktige signaler og derfor ikke starter?

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig sak.

Ville startet med å forsikre meg om at det luftet ut skikkelig slik at det faktisk kommer diesel til pumpa. Har du sjekket at det kommer diesel ut av returslangen? Ta av returslangen og sett en tom halvlitersflaske ved hurtigkoblingen. Da SER du om det kommer diesel. Husk at disse dieselpumpene ikke tåler mye gangtid med luft i systemet før de blir ødelagt.

Hva starttrykket er vet jeg ikke. Pumpa eller railsensor skal jo ikke bli defekt av litt skruing. Hadde du noen syntomer/feil før du byttet dysetettningene?  Har du sjekket med stetoskop at det klikker i dysene?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Er dysene satt inn igjen i riktig rekkefølge? Dysene på disse er vel kodet med serienummer i ecu?

 

Kan være noe dritt å få start på igjen disse etter dysefix.. Fruen har samme bil og jeg sleit med å få start igjen selv.

Alt må være helt tett, ellers er det ikke mulig å få luftet skikkelig. Du luftet til det ikke kom noe mere bobler?

Har du forscan?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

xr4ti: Ja - det er ganske kjedelig. Bilen er egentlig i veldig god stand og har nettopp lagt en god del penger i bilen for å gjøre den klart for salg, så skjer dette.. :glare:

 

Hadde et tilefelle av at den ikke startet litt tidligere i år en morgen. Etter mye lufting så startet den, men måtte suge ut MYE diesel før den startet. Noen dager etter hadde jeg en massiv diesellekkasje som viste seg å være løs kobling mellom dyse og rør. Det kan ha hatt en sammenheng.

Har også hatt et par tilefeller i løpet av de fire årene jeg har hatt bilen, at den i løpet av de første meterne som blir kjørt etter start at den mister motorkraft, turtallet detter og fusker litt, men så kommer den tilbake igjen - akkurat som at det er luft i systemet. Dette har kun skjedd 3-4 ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen og den kommer fort tilbake til normal igjen. Registerreima er nylig skiftet, men det burde ikke ha noe å si da pumpa er timet og gikk fint i flere uker før dette "skjedde".

 

Selv om det ikke i utgangspunktet skal gjøres på commonrail, så løsnet jeg koblingen inn til dyse nr 1 for å se at den faktisk fikk diesel, og det rant godt med diesel ut der. Jeg koblet av returslangen tilbake til tanken, og det kommer godt med diesel ut når jeg kinner. En moderat mengde vel og merke, ikke for mye og ikke for lite vil jeg si. Har også forsøkt å koble på sugeren på returslangen samtidig som jeg prøver å starte, for å hjelpe dieselen raskere fram, men dette hjalp heller ikke.

 

Går det ann å høre om dysene er ok når motor ikke er i gang?

 

packs: Ja, de er satt i samme rekkefølge som de ble tatt av. Har forscan ja.

 

Det som er så rart er at trykket ikke bygger seg opp. Trykket i fuelrailen står nesten alltid stille på 10.70 bar / 1070kpa uansett hva jeg prøver. Noenganger detter den litt, noenganger hopper den litt opp men detter alltid til samme nivå igjen.

Edited by skyhawk
Link to comment
Share on other sites

Er nok luft,hadde samme problem på Fiestaen til min datter,Få deg utstyr til å lufte med,har på Biltema 15-1412

 

 

Henning

<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->1973 Escort RS2000 Replica<!--sizec--></span><!--/sizec-->

2008 Focus 2,0 TDCI Sport

1969 Tempo Corvette 290 De Luxe

1970 125 Tempo Fighter 230

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...