Jump to content

Ryggekamera og kondens


Ronnybru65

Recommended Posts

2012 Kuga.

Det er etpar vanndråper fra kondens på innsiden av den gjennomsiktige kuppelen over ryggekamera. Kan dette på en grei måte demonteres og monteres igjen etter å ha fått ut kondensen? Kameraet fungere men dråpene henger akkurat i kameraet's synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

2009 Kuga

Plasten i linsekuppelen utvikler små sprekker i innfestingen av kuppelen. Over tid og temperaturendringer vil vann trenge inn og påvirke synsfeltet. Fikk reklamert rett før bilen var 5 år.  Pris for skifte i 2014 var estimert til ca 6000.-. Det nye kameraet begynte å utvikle små sprekker etter tre år. Foreløpig ikke vann innvendig i dette.  

 

Kameraet er festet med popnagler og er tilkoblet en modul inne i bakluka. Hvis du demonterer kameraet og legger det på et varmt badegulv, må du sørge for at kondensen kan slippe ut. Det enkleste er vel å lage et lite hull på et nøytralt sted, m.h.t synsfelt/elektronikk. Kjenner ikke til hvilket materiale det er i "kuppelen", men er det plexiglass som i campingvognruter, så påvirker herdeprosessen i silikon fugemiddelet pleksiglasset, som danner mange nye sprekker. Butyltetning er kanskje løsningen. Da kan man tette/ fuge rundt kuppelen/ de gamle sprekkene samtidig.

 

Kameraet ditt vil etterhvert bli helt ubrukelig, og reklamasjonsfristen har gått ut. Nytt kamera fåes kun igjennom Ford sist jeg undersøkte. Lykke til :-))

Edited by Motor
Link to comment
Share on other sites

Fann ei sprekk klokken 6, like ved kuppelens sokkel. Borret et 1 mm hull og da kom det ut 7-8 dråper vann. Hadde inn litt kondensfjerner middel og nå tørker det ut over natten. Hullet er utenfor kameraets synsfelt så i morgen skal eg tette det med transparent Tec-7 og legge litt rundt kuppelen også. Fant bare den ene sprekken og den er ca 1 mm lang. Ved å borre i sprekken så håper eg på at den slutter å sprekke videre da borret rundet av enden på sprekken. 


https://t.co/SbatlRpY6G

 

Link til bildet på twitter. 

Edited by Ronnybru65
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...