Jump to content

Garret T4 Rs500 Turbo ønskes kjøpt


lowman

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

Hør med Kjetil Hauge, mulig han har eller hvet om

Hey der

Takker for tips.Men var en som tipset om han på fjaseboka..og han hadde desverre ikke. :( 

 

Tusen takk for det mister.

Har sjekka iafall to av disse..og den med gtw3476r er kun en på lager..og den er faktisk ikke lik T4 rs500 diameter på inn og ut på kompressor huset.

Jeg vet GrahamGoode har..men dette er TurboTechnics kopi T4 Rs500 turbo.Noe som kan være aktuelt..

 

men ja uansett...tusen takk for tips :) 

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd www.turboperformanceltd.com?  Dette er Vince Osborne sitt nyeste firma, han som drev CR Turbos før (det ble solgt).  Han leverer turboer til de fleste "store" Cosworth guruer i England.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hey der

Takker for tips.Men var en som tipset om han på fjaseboka..og han hadde desverre ikke. :(

 

Tusen takk for det mister.

Har sjekka iafall to av disse..og den med gtw3476r er kun en på lager..og den er faktisk ikke lik T4 rs500 diameter på inn og ut på kompressor huset.

Jeg vet GrahamGoode har..men dette er TurboTechnics kopi T4 Rs500 turbo.Noe som kan være aktuelt..

 

men ja uansett...tusen takk for tips :)

Bare hyggelig.

 

Det unike med RS500 turboen er faktisk KUN det HELT spesielle turbinhjulet som kostet en formue og som er ute av produksjon. Hvis du ikke er fanatisk opptatt av turbinhjul så finnes det alternativer som ikke kan ansees som så langt unna eller dårlige. 

 

Kompressoren som brukes her heter TS04, T58 eller HP58. Sammenlignet med andre gamle Garrett og Turbonetics turbinhjul så ligger det originale RS500 turbinhjulet mellom de gamle T3 Steg 3 og steg 5 eller F1-56 og F1-62 som de nyere 10 bladers hjulene med cut-back heter.

 

Jeg mener derfor at en Turbonetis HP58F1-62A/R0,63 er så närt som man kan komme den originale opplevelsen. https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_92&product_id=542

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

 

Det unike med RS500 turboen er faktisk KUN det HELT spesielle turbinhjulet som kostet en formue og som er ute av produksjon. Hvis du ikke er fanatisk opptatt av turbinhjul så finnes det alternativer som ikke kan ansees som så langt unna eller dårlige. 

 

Kompressoren som brukes her heter TS04, T58 eller HP58. Sammenlignet med andre gamle Garrett og Turbonetics turbinhjul så ligger det originale RS500 turbinhjulet mellom de gamle T3 Steg 3 og steg 5 eller F1-56 og F1-62 som de nyere 10 bladers hjulene med cut-back heter.

 

Jeg mener derfor at en Turbonetis HP58F1-62A/R0,63 er så närt som man kan komme den originale opplevelsen. https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_92&product_id=542

 

Tusen hjertelig takk for det.

Det som er grunnen min for dette turbokjøpet..er at jeg vil ha i utgangspunktet en turbo som passer rs500 slangene jeg skal ha i motorrom.Er da avhenig av 74mm inn..og 63 nn ut av turbo.en annen ting er nok at jeg vil ha en Garret T4,pga det gjenkjennelige kompressorhuset....for å gjøre motorrom mest mulig likt som en rs500.For meg så betyr ikke utrolig "kjørbarhet" så enormt masse...faktisk.Da jeg ikke er en speedy gonzales..men derimot utseende og "originalitet"..er viktigere..selvom min bil ikke er en original rs500..så er det rs500 originalitet i motorrom jeg er ute etter :)

Har du prøvd www.turboperformanceltd.com?  Dette er Vince Osborne sitt nyeste firma, han som drev CR Turbos før (det ble solgt).  Han leverer turboer til de fleste "store" Cosworth guruer i England.

tusen takk for tips.Skal sjekkes ut.Har også noen andre på gang nå ..etter at jeg har fått spredd "mitt ønske" rundt om på grupper på fjaseboka :) 

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blir ikke rs500 turboen produsert lengere av garret? Den var/er populær turbo. Og hvis turbin hjulet har unike egenskaper som kunne vært unike selv I dag.

 

Lowman. Kult prosjekt du har. Gleder meg å følge med I tråden din videre.

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2019 at 11:55 PM, lowman said:

Tusen hjertelig takk for det.

Det som er grunnen min for dette turbokjøpet..er at jeg vil ha i utgangspunktet en turbo som passer rs500 slangene jeg skal ha i motorrom.Er da avhenig av 74mm inn..og 63 nn ut av turbo.en annen ting er nok at jeg vil ha en Garret T4,pga det gjenkjennelige kompressorhuset....for å gjøre motorrom mest mulig likt som en rs500.For meg så betyr ikke utrolig "kjørbarhet" så enormt masse...faktisk.Da jeg ikke er en speedy gonzales..men derimot utseende og "originalitet"..er viktigere..selvom min bil ikke er en original rs500..så er det rs500 originalitet i motorrom jeg er ute etter :)

tusen takk for tips.Skal sjekkes ut.Har også noen andre på gang nå ..etter at jeg har fått spredd "mitt ønske" rundt om på grupper på fjaseboka :)

Värsågod. 

Akkurat. Det er grunner som jeg respekterer. Kan da orientere om at det er mye unöyaktighet, lettvindtlösninger, lögn og vas i bilverden. T25 Escosen går ikke med T25 turbo. ;) Den går med en T28. RS500 turboen er IKKE en T4 turbo heller da den er större enn T04B og T04E som begge vanligvis går med A/R 0,5 - 0,6 kompressorhus med 2" ut fra turbo.

TS04 kompressoren til RS500 turboen kommer fra den större T-serien og har A/R0,70 kompressorhus med 2,5" ut fra turbo, det samme som GT35. 

 

Jeg mener at enhver turbosjappe med respekt for seg selv relativt enkelt skal kunne klare å bygge sammen en turbo med en gammel Garrett TS04 kompressor. :)

(Gjerne med GT35R turbinhjul i en GT37R lagerdel. :D ) For baklokk er det ATP Ultimate som gjelder selv om lette mods må påregnes. 

Turbo1.no, turbo.no, turboservice,no, turbosenter.no osv, osv. 

On 3/26/2019 at 7:10 AM, RsMuffe said:

Hvorfor blir ikke rs500 turboen produsert lengere av garret? Den var/er populær turbo. Og hvis turbin hjulet har unike egenskaper som kunne vært unike selv I dag.

 

Lowman. Kult prosjekt du har. Gleder meg å følge med I tråden din videre.

ALT for dyrt. Den orginale RS500 turboen brukte ett turbinhjul som ble hentet fra Formel 1 da utvalget i turbo dengang da var SVÄRT begrenset sammenlignet med i dag. Ett T4 turbinhjul var alt for stort, tungt og tregt for en 2,0L motor. De vanlige T3 hjulene var ALT for små og veike til å drive den store TS04 kompressoren. Formel 1 hadde budsjett til å löse problemet og Ford brukte dette til sin seriöse RS500 satsing. Alle historiske resultater avslörer hvordan det fungerte. 

 

Sist jeg sjekket pris på en genuin RS500 / L494900-0001 turbo, var den ca. £2450,- + mva som innbytteturbo i England. Forbehold om jeg husker rett, men vi bruker å gange pundet med kr. 20 for å avslöre den reelle sluttsummen når alt er sagt å gjort og delen ligger i heimen.    

https://imgur.com/P7dLT3a

 

10Fs5Bk.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er grunnen min for dette turbokjøpet..er at jeg vil ha i utgangspunktet en turbo som passer rs500 slangene jeg skal ha i motorrom. Er da avhenig av 74mm inn..og 63 nn ut av turbo.en annen ting er nok at jeg vil ha en Garret T4,pga det gjenkjennelige kompressorhuset...

Har sjekket litt og kombinasjonen 3" lnnlöp og 2,5" utlöp på ett fysisk stort kompressorhus var overraskende sjelden. Den eneste som jeg fant var HPX500 turboen til Norsk/Svensk Turboservice.  Kan dette utseende väre akseptabelt hvis det ikke poleres? 

 

Först en original RS500.

 

4BD0936800000578-0-image-a-50_1525369188

 

bof4dX4.jpgrlJ8hLu.jpg

 

Spec om Turbon

 

Inducer diameter kompressor 51,3 mm.

Backwheel diameter kompressor 70,0 mm.

Kompressor trim 54% = Brett register

Kompressorhusets utvändiga diameter 185,0 mm.

Kompressorhusets inlopp 76,5 mm.

Kompressorhusets utlopp 64,0 mm.

Exducer diameter turbinhjul 54,3 mm

Singleflow turbinhus med integrerad wastegate

Diameter wastegate hål 33,0 mm.

Skruvat 360 graders axiallager.

Rektangulär fläns mot grenröret, typ T3.

Olja in, gängat.

Olja ut, plan fläns typ T3.

Super hydrauliska lågfriktionslager.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

https://www.ebay.com/itm/COSWORTH-34-ACTUATOR-GENUINE-GARRETT-RS500-RS-TURBO/123668550368?epid=2248402463&hash=item1ccb3852e0:g:R94AAOSwVW5bRdmghttps://www.ebay.com/itm/SIERRA-RS500-COSWORTH-TURBO-DAMPER/183750348311?hash=item2ac85fce17:g:kGEAAOSwvhxb9AU7

Bare hyggelig.

 

Det unike med RS500 turboen er faktisk KUN det HELT spesielle turbinhjulet som kostet en formue og som er ute av produksjon. Hvis du ikke er fanatisk opptatt av turbinhjul så finnes det alternativer som ikke kan ansees som så langt unna eller dårlige. 

 

Kompressoren som brukes her heter TS04, T58 eller HP58. Sammenlignet med andre gamle Garrett og Turbonetics turbinhjul så ligger det originale RS500 turbinhjulet mellom de gamle T3 Steg 3 og steg 5 eller F1-56 og F1-62 som de nyere 10 bladers hjulene med cut-back heter.

 

Jeg mener derfor at en Turbonetis HP58F1-62A/R0,63 er så närt som man kan komme den originale opplevelsen. https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_92&product_id=542

Turbinhjul til RS500 Kompressorhjul til RS500 Turbodemper RS500 Akkulator til RS500 Så da mangler du bare resten  :whistling: 

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt og kombinasjonen 3" lnnlöp og 2,5" utlöp på ett fysisk stort kompressorhus var overraskende sjelden. Den eneste som jeg fant var HPX500 turboen til Norsk/Svensk Turboservice.  Kan dette utseende väre akseptabelt hvis det ikke poleres? 

 

Först en original RS500.

 

4BD0936800000578-0-image-a-50_1525369188

 

bof4dX4.jpgrlJ8hLu.jpg

 

Tusen takk for info.Hadde nok vert en mulighet det faktisk.

Er nå i forhandlinger med en "engelskmann"....så jeg krysser fingrene :) 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for info.Hadde nok vert en mulighet det faktisk.

Er nå i forhandlinger med en "engelskmann"....så jeg krysser fingrene :)

Värsågod, bare hyggelig. 

Har sett mye rart der ute som ikke er de sjeldne, originale RS500 delene så pass på. Lykke til.  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Värsågod, bare hyggelig. 

Har sett mye rart der ute som ikke er de sjeldne, originale RS500 delene så pass på. Lykke til.  

hey mister

Tusen takk for det igjen.

Ja du har rett.Denne turboen jeg har på gang..er nok ikke en 100 prosent original del.Men den er en rs500 T4..men den har billet kompressor hjul ..tror jeg det var.er også litt usikker på bakhuset..Men den er renovert av han som heter Vincent ..ett eller aent.visstnok en kjent turbo fyr.Den har det kompressor huset som jeg er på jakt etter..og den er rett og slett en ny renovert rs500 t4...og til den prisen..så kan det omtrent ikke bli feil.Så viss alt går i orden..så får jeg meg iallefall en fin turbo :) skulle jeg tro.Harvey Gibbs har jo endel på lager..men han skal jo ha 2000pund pluss pluss .Men får se...har hans turboer også litt i tankene..men lommeboka sier litt nei..når jeg kan få denne jeg har tilgjengelig nå til en myyye hyggeligere sum :)

Link to comment
Share on other sites

Värsågod. 

Slik jeg oppfatter dett såmå det väre ett godt og riktig godt kjöp. De store fordelene med den genuine RS500 turboen er at den kan godkjennes i bilen og at den har gode egenskaper på de meget höye ladetrykkene som ble brukt i racing. Hvis man ikke skal bruke disse egenskapene så gir den originale RS500 turboen BARE dårlige resultater sammenlignet med nesten alt annet. En uoriginal senterdel påsatt ett originalt RS500 kompressorhus, og til en fin pris må derfor sies å väre en meget god lösning. :)    

 

Hvis Speedy Gonzales genene skulle begynne å våkne i vårsolen så finnes det alternativer om du skulle finne ut at det er for lite som skjer ved gasspådrag slik det blir i förste omgang. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...