Jump to content

Plastruter. Ripefritt polykarbonat?


Caprimaniac

Recommended Posts

Halloien.

 

Har en bil med plastruter, type billig. Ripete og grå blir dem. Hvor mye tåler "ripefritt"? Tipper det er en god del bedre, og sikkert lurt som frontrute.

 

Hvis noen har interesse av en halv plate, eller noe mindre- si ifra, så blir det et spleiselag. Hel plate er 2 x 3 m. Jeg trenger omtrent 1/2. Kommer på ca. 7000 for hele plata.

 

Ta evt kontakt

 

MVH RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Såkalt ripefri Polykarbonat er svindyrt. Ripefri og ripefri fru blom. Det er ikke glass bare så det er skrevet, men de tåler en god del. Har mye med Polykarbonat å gjøre på jobb men sjelden det benyttes den ripefrie. Har selv brukt Arlaplast sin Polycabonate Transparent på båten og den holder seg godt men ripefri er den så klart ikke men den tåler veldig mye. Ga vel ca 3000 kr for en 5mm 1500x2200(husker ikke målene helt nøyaktig men sånn ca) plate inkl mva og med rabatt så 7000 for en "ripefri" er ikke så gæli det. Begge er selvfølgelig uknuselig og må ikke sammenlignes med akryl"glass".

Har du fått tak i noen prøver og testa den klare Polykarbonaten mot den klare ripefrie?

Link to comment
Share on other sites

Neida, ikke testa noe. Men; du har andre mål på hele plater enn hva Astrup opererer med (200 x 300 cm).

 

Ser at Ankersen Motorsport selger 150 x 60- plater (til frontrute) til ca. 1200 kr. Målte fort og gæli en gang og det så da ut til at jeg trengte 160cm lengde på frontruta. Skal finmåle, og evt slå til på kun frontrute hvis 150cm holder.

 

Vurderer å bruke 1.5mm på siderutene....

 

(Alternativet er hel 3mm  plate, men trenger spleiselag da.....)

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev så husker jeg ikke de eksakte målene i hue men noe rundt det jeg skrev var den platen. Er firmaer som lager disse på mål og selger delvis av hele plater.

3mm er tynt synes jeg. På båten har jeg 5mm og den frontruten er ca 1700mm i radie. Ble stiv og fin den. Har også brukt 4mm før men aldri 3mm. Husk at polykarbonat er forholdvis mykt ved så tynne tykkelser som 3-4mm. En glassmester har gjerne noe slikt så stikk innom så får du et bedre inntrykk. Er ikke tung anyway så du endrer ikke mye vekt med å gå ned eller opp en mm.

 

Disse lager på mål https://www.plexon.no/plexiglass-bat-motorsykkel

Finnes sikkert flere innfor hos dere som holder til innerst i fjorden :)

Link to comment
Share on other sites

Jada; har undersøkt leverandører som leverer kapp, men prisen er gjerne en del høyere enn ved kjøp av hele plater. 

 

Etter å ha målt igjen viste det seg.... 150 cm er nok. Ankersen (Race support) ga helt greie priser på dette; 1500 kr for 3mm 150 x 100 cm. MEN.... fremdeles usikker om det er like god kvalitet som Ripefri og UV- bestandig polykarb fra Astrup. 

 

3mm er kravet, og det holder helt greit; muligens etpar stiverter for frontruta, det er helt normalt i dragracing.

  • Like 1

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...