Jump to content

plutselig el. støy fra høytalere


frodefocusII

Recommended Posts

Har en ford focus 2006 mk2, 1,6TDCi (109 hk)

 
Har fått noen elektriske problemer de siste dager:
Merket en litt annen lyd fra tenning når jeg starter bil (nesten som om batteri er dårlig)
Startet klimaanlegget under kjøring og fikk en liten "blackout", dvs frontlys blir svake i et sekund eller to.

Dagen etter, under kjøring så får jeg plutselig (uten forvarsel) en kraftig sprakelyd på høytalere (både bak og front). Skrur av radio og dab adapter,  men lyd vedvarer til jeg slår av tenning (anslår støy til 70-75dB). Når jeg starter bil på nytt, er lyd borte, men kommer igjen kort tid etter jeg skrur på radio. Dagen etter får jeg ikke start på bil, batteriet er ikke dog ikke flatt.'
Etter oppstartsforsøk så har jeg suselyd fra venstre front høytaler som vedvarer etter at tenning er slått av og nøkkel tatt ut (anslår støy til ca 40-50dBA)
Ser ut til å vedvare til batteri er tappet. ved lading av batteri kommer denne lyden umiddelbart tilbake.
 
kan nevne at jeg 2-4 dager før disse problemene har hatt ulyder på servopumpe, men som forsvant ved etterfylling av olje.
stereoanlegg er orginalt fra ford, kun ettermontert dab adapter..
 
noen som har  hatt lignende problemer, eller har noen ideer?
Edited by frodefocusII
Link to comment
Share on other sites

Mulig skudd i blinde men om du midlertidig kobler vekk og fjerner strømføringen til DAB-adapteret for å utelukke at det er problemet.

koblet fra strømforsyning til DAB adapter (samt skrudde av radio) da jeg fikk støyen, men hadde ingen innvikning.

sjekket forøvrig jording fra batteri, og ser grei ut.

Link to comment
Share on other sites

Ok, var et skudd i blinde :)

Defekt dynamo eller batteri? Blir bare gjetting fra min side så lenge det ikke finnes noe konkret som fks feilkode/r

 

dynamo var byttet for noen år siden, batteri er ikke så gammelt, og skal være ok.

kommer opp feilkode i et sekund "feil på motorens styresystem"  når jeg prøver å starte.

ser at batteri ladder seint. vil tippe at det er feil på noe elektrisk, servopumpe (?) og at dette på en eller annen måte slår inn på høytalere.

får prøve å koble ut en og en sikring og se om lyden forsvinner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elektrisk servomotor på denne? Verdt å prøve det med sikringene evt koble fra komponent.

Er noen dyktige Fordmekanikere her inne men er vel stille nå i påsken. 

 

servopumpe

https://www.bildeler.no/servopumpe/ford/focus-ii-da/D/2006/G8DA/?Vare=61901

 

Da fikk jeg laddet batteri, susing fra høytalere forsvant da jeg trakk ut sikring for kjørelys (nr 71). Byttet en defekt lyspære og susing er forsvunnet. Vil ikke friskmelde bil 100% enda, slår fremdeles inn på en høytaler når jeg starter bil, men ser iallefall ut som batteriet ikke lader seg ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elektrisk pumpe.

Siden det ble betraktelig bedre så er du på rett vei. Ville prøvd å slette feilkoder med toppladet batteri for så å kjørt en tur og så sjekket om feilkoden og lyden forblir borte.

Link to comment
Share on other sites

Elektrisk pumpe.

Siden det ble betraktelig bedre så er du på rett vei. Ville prøvd å slette feilkoder med toppladet batteri for så å kjørt en tur og så sjekket om feilkoden og lyden forblir borte.

 
Takker for innspill

ser desverre ut som batteri fremdeles lader seg ut (enn om noe langsommere)

susing fra høytalere har forsvunnet, men det slår fremdeles inn på høytaler når jeg starter og et par ganger når jeg svinger kraftig.

høyre høytaler har sluttet å fungere.

 
tidslinje blir da:

kjørelys slutter å fungere (trolig før servo problemer)

får lyd fra servopumpe (during når jeg svinger ved stillestående bil eller lav fart)

verksted ser på servopumpe og etterfyller olje.

dagen etter: lyd fra servo ser ut til å ha forsvunnet

merker imidlertid ca samtidig at litt annen lyd fra tenning når jeg starter  (vil tro det var delvis utladet batteri og/eller at det slo inn på høytaler)

1-2 dager etter, får liten "blackout" når jeg under kjøring starter varmeapperat.

dagen etter det får jeg ganske kraftig spraking og during fra høytalere som varer til tenning er avskrudd

etter dette har jeg svak susing fra høytalere også etter at tenning er av og nøkkel ute. samtidig som batteri lader seg ut.

denne forsvinner ved skifting av defekt lyspære.

spørsmål er da : hva er det som kan gjøre at noe slår inn på høytalere og skaper støy ? og samtidg gjør at batteri lader seg ut.

kan evt verksted ha kommet til å skade noe, kommet borti noe når de så på servopumpe, f.eks. skadet en kabelbunt ?

 
lyd som slo inn på høytalere (med radio og dab avslått) https://upload.cat/000a1849d1ef7f11
Link to comment
Share on other sites

Høres jo ut som en trimma moped  :lol:

Merkelig sak. Generatorstøy?

:)

hmm, om generatorstøy så ligger alle ting som ser ut til å generere støy på høytalere ca i samme område i motorrom.

defekt lyspære ligger over servopumpe og som ligger ved siden av generator.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...