Jump to content

Ford sin nye Elbil


Complexity

Recommended Posts

Noen som har trua? Lovnad om 600km rekkevidde og "mustang" design lover godt iallefall.

https://www.tu.no/artikler/ford-viser-el-suv-med-600-kilometer-rekkevidde/462122

 

Har kjørt en del Tesla Model 3 i det siste og det er ingen tvil om at elektrisk er fremtiden, så spent på hva ford leverer her.

  • Like 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

En Tesla X med baklys fra Mustang er ikke noe jeg trenger med det første, men det blir vel noen oppføringer fra den øvre middelklasse på den norske reservasjonlisten? Kuga kommer ikke før våren 2020 så denne er vel minst 1 år inn i fremtiden. Er lenge å holde pusten det.

 

Tesla X med Ludicrousmodus starter på 1million. En "Ford X" kan vel ikke ha dårligere spek?

Edited by and
Elbil til 1 million.
Link to comment
Share on other sites

Audi E-Tron har jo en del slappere specs enn Model X så kan jo hende Ford og legger seg litt bak.

Virker som dem satser litt hardere på rekkevidde enn Audi da, men mulig det går kraftig ut over ytelsen.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Liker godt at Ford nå kommer med noe ordentlig elektrisk. 

Jeg liker gamle biler og bromming og turbo og alt det der jeg også, men har nå kjørt elbil i over 5 år som familiebil og har ikke tenkt å endre det med det første. Kanskje det blir en Ford neste gang da :D 

Er på vår andre Tesla nå og skulle gjerne sett at flere produsenter kom med biler som kan matche størrelse og rekkevidde.  

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Audi E-Tron har jo en del slappere specs enn Model X så kan jo hende Ford og legger seg litt bak.

Virker som dem satser litt hardere på rekkevidde enn Audi da, men mulig det går kraftig ut over ytelsen.

Audi E-tron er jo bare en døll CUV for mor og far med 40mil rekkevidde fra 650K https://www.audi.no/no/web/no/informasjon/kampanjer/audi-etron.html

Tesla X er også en CUV mer enn SUV, men den har jo den Teslafaktoren som gjør ting Teslasexy som feks ytelse.

 

"Ford X" ble lansert for hauglenge siden 15 januar 2018 med denne snutten.

 

The Inspiration Behind Ford’s New Battery Electric Performance SUV | Ford

 

Dette blir en Halo car fra Ford. Det må bli mer enn noen baklys fra Mustangen som samtidig kjører inn porten. Her må det være aks å få! Og når selv Tesla må velge mellom rekkevidde eller Ludicrousmode så lurer jeg på hvor prisen lander? Elbil i USA er luksus så det vil bli priset deretter. Er bare her i Norge at man kan krysskjøpe Tesla med Passat. I USA kan du velge mellom Leaf fra 30K USD eller Golf GTI/ Focus ST/ Mustang 2.3 fra 25K USD.

 

Kan ikke få begge deler av aks og rekkevidde i dag, og når det loves 60mil med Mustanginspirasjon så kan ikke dette bli frakjørt av en "gammel" Tesla X. Om man ikke kynisk drar merkevaren Mustang ned i søla kun for å designe noen baklys på Ford X. Det blir LOL.

 

Mach 1 var en Hiperformancepakke fra 1969. 

Heldig for oss Mustangeiere så laget vi nok støy til at ledelsen finner et nytt navn. Tror jeg? For jeg ser at denne elbilen fortsatt rir på Mustanginspirasjon i pressen

 

Når jeg tenker Mustang så er det kort rekkevidde med liten tank, liten størrelse, og bagasjerom til kun det nødvendige og AKSELERASJON!

Alt annet enn SUV, CUV og passasjerdører.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, Tesla uten Ludicrousmode drar fortsatt noe hinnsides godt (med litt unntak av dem med mindre batteripakker som bare drar veldig godt)

Men spørs litt hvilket marked Ford skal satse på her. 

 

At den er Mustanginspirert kan vel bety veldig mye. Mondeo er vel Mustanginspirert om dagen selv om det ikke er noe racerbil akkurat.

 

Tesla har vel og ett stort fortrinn med all sine autopilot ting. Veldig morro at man kjenner at bilen fremfor deg girer når man kjører med cruisecontrol. Ikke opplevd det i noe annet.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal si, men Ford må vel følge mengden som de fleste bilprodusenter gjør nå til dags om dem skal fortsatt selge og være aktuelle?

Jeg håper iallefall at det blir en bil brukenes bil der man ikke ofrer bagasjeromsplass som man måtte gjøre med Focusen for eksempel, noe som den fikk gjennomgå av biljournalistene generelt.

 

Men i sannhet skal det sies at dette egentlig ikke spiller noen rolle for meg da jeg ikke har tenkt å bytte ut fossil bilen med det første.

Og hvis jeg skal, heller jeg mer mot hybrid og hydrogen teknologien ;)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

At den er Mustanginspirert kan vel bety veldig mye. Mondeo er vel Mustanginspirert om dagen selv om det ikke er noe racerbil akkurat.

Er det motsatte i Mustangens hjemland. Fusion ble avduket i januar 2012 på Detroitmessen før lansering som 2013 modell. Så den var 3 år gammel da 2015 Mustang kom. Mustangen blir derfor ofte omtalt som 2dørs Fusion. i Europa så kom de omtrent samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Men spørs litt hvilket marked Ford skal satse på her.

Tesla X vinner ingen designkonkurranse så Ford går vel for å lage noe som ikke ser ut som en oppblåst akvariefisk?

Jeg tror Ford X ender opp som en Mercedes GLC. 5 dører og seter med AWD fra "Explorer" pakket inn i ett "Mustangskall" med skråtak bak.

Er så lenge til lansering at det blir meningsløst å skryte av aks. For alle kan aks, men da blir det ikke langt å kjøre.

Så da er skrytetallet 60mil. Det er unikt pr i dag. Så spørs det hvor unikt det blir om 1 år?

Trenger du mye plass så finnes Explorer og Expedition så håper denne blir så liten som mulig.

Kundegruppen blir de med penger nok for det finnes så mye annet som feks Explorer som er større og billigere nybilpris i fossil og hybrid.

 

At dette blir en Ford GLC med hva jeg tror heftig batteripakke og pris er kanskje ikke drømmen for nordmenn som lever stramt?

Her er en bunke bilder av nye Mercedes GLC. Den med skråtak og ikke firkantversjonen. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51902

Blir å få med skallstoler i AMG. Skallstol er Mustanginspirasjon. Det bør det være om jeg fikk bestemme. :P

Link to comment
Share on other sites

Og hvis jeg skal, heller jeg mer mot hybrid og hydrogen teknologien ;)

 

Hydrogenbiler er jo bare en elbil med eget kraftverk om bord...

Må da være bedre med elbil og eventuelt lading fra hydrogen?

 

Har selv 0 tro på hydrogen i personbiler. Elbiler når vel snart 100 mils rekkevidde, og med 4-500kw lading så rekker man vel knapt å pisse før bilen er klar igjen  :1eye:

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har selv 0 tro på hydrogen i personbiler. Elbiler når vel snart 100 mils rekkevidde, og med 4-500kw lading så rekker man vel knapt å pisse før bilen er klar igjen  :1eye:

Greit det, for jeg har ikke noen tro på EL-bil som en fremtidig løsning så lenge en EL-bilen ikke kan utnytte mer av energien den generer! Med det mener jeg i form som engangslading og bilen utnytter mer av energien som oppstår under bremsing og andre bevegelige komponenter.

 

For man kan stille seg spørsmålet om hvor man skal all energien ifra som det trengs for å for å drive disse bilene, hvis alt skal bli elektrisk?

Samt å få produksjonen av batteriene mer miljøvennlig?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Utnyttes vel ganske mye av energien per dags dato? Kansje ikke like mye som f.eks Mazda sine hybrider som lader opp kondensatorer istede for batteri og kan derfor ta unna juice raskere.

 

Det lille jeg har kjørt av Model 3 så rørte jeg vel ikke bremsen en eneste gang omtrent da regenereringen bremser bilen såppas at det ikke trengs.

 

Hydrogen har jo også vist seg å være vanvittig komplisert og vanskelig å skru på.. 

 

Men ja om alle skal kjøre elbil så må det vel bygges ut en del. For Ola Nordmann som lader på 2kw i garagen sin så går det jo ikke mere strøm enn om man lar en varmeovn stå på.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har Ford laget to snutter. En for å knuse en myte :rolleyes: om at ELbil ikke er brukbart på vinteren.

Vi i Norge vet at det går bare vi deler sommeren på 2. Denne snutten er ikke laget for oss, men for massene i Nord-Amerika.

Folk flest i USA er ikke opptatt av ELbil når en Leaf fra 30K USD er 6K dyrere enn Escape/Kuga.

Eller en eGolf fra 32K vs Golf 1.4TSI 150hk fra 22K.

Værre blir det med luksusbilen i3 som starter på 45K USD når du kan få 330i (2L 4syl turbo :whistling: ) Xdrive 4wd fra 42K. Fordmodeller du heller kunne kjøpe enn i3 45-52K er Mustang GT 5.0 fra 36K, Bullitt 48K, Explorer 2.3L 4WD fra 40K, og Expedition eller F-150 Raptor fra 52K. Fullspekka i3 eller basemodell Expedition Rwd 3.5L Ecoboost eller en basemodell Raptor Super Cab. Hva ville du valgt for 52K USD?

 

Da har vi bakgrunnen til denne snutten.

Så da er vi over på salgstrikset Mustanginspirert. Det er et forslag/ord som aldri hadde fått sluppet ut av møterommet da strategien for denne modellen ble staket ut om jeg fikk bestemme.

Håper ikke dette er "EL-Mustangen" #grøss vi ser, men heller en annen modell eller kamuflasjekarosseri. For dette er dusinvare praktisk CUV for mor og far. Hjelper ikke å legge bakruta i 45grader fra Cstolpen på dette vannrette taket eller montere baklys fra Mustang. Det har ikke mye Mercedes GLC Coupe http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51902 over seg selv om fastbacken kanskje er kamuflert som en firkantkloss.

 

EV Myths Busted: Winter Test | Electric Vehicles | Ford

Link to comment
Share on other sites

Myteknuser nr 2. Morsomt å kjøre ELbil.

Mye jeg kunne skrevet her, men som jeg ikke føler for akkurat nå da dette ikke ser ut som den ferdige modellen. Tiden vil vise.

Ser ut som de har hektet på en Kugafront, men taket til Kuga er mer krummet enn på denne prototypen?

 

Er dette den ferdige bunnplaten i lengde og bredde så blir ikke dette store bilen. Som er bra for ytelsen om det blir en Ludicrious mode batteripakke. Da blir dette en dyr luksusbil for alle unntatt oss i Norge. Det er ingen interesse for denne å spore på 1979-19 Mustangforum i USA. Det eneste jeg leser er at dette blir en motebil med 75% kvinneandel, og et spørsmål som går igjen. Hvorfor kan ikke dette bare være en rask ELbilmodell på egne ben uten å risikere Mustangmerkevaren? Og det er et godt spørsmål for oss som lever Mustang. For jeg ser heller ikke noe Mustang i disse to snuttene. Men den kommer nok til å selge bra til nordmenn i øvre middelklasse som kan få litt Mustangmagi i form av noen baklykter. For de kjøper jo ikke den ekte varen. Den ble det bare solgt ca 20 stykker av i fjor. Follo Autoco i Ski har en ny 2018 2.3L stående i nybilavdelingen nå i september 2019 med 50K i avslag. 12 måneder gammel nybil.

 

EV Myths Busted: Fun to Drive | Electric Vehicles | Ford

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig morro å kjøre elbil! Dvs en elbil som har litt power.

En Hyundai Ioniq med 130hk er ikke spesielt mere gøy enn en Toyota Corolla.. :P

 

Ford burde kjappe seg litt med å få ut denne nå. VW lanserer jo en del biler nå som virker veldig lovende.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Ford burde kjappe seg litt med å få ut denne nå. VW lanserer jo en del biler nå som virker veldig lovende.

Og der er vi ved kjernen. Hvorfor ikke bare lage en rask elektrisk CUV i steden for å overselge denne som en Mustanginspirert CUV siden januar 2018? Det er så stort potensiale for å ikke leve opp til hypen når Hvermansen verden over høsten 2020 forventer Mustanginspirasjon av denne batteri CUV.

Link to comment
Share on other sites

Her er strategien for batteridrevet Ford. https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-11/ford-electrifies-icons-for-u-s-buyers-unphased-by-pump-prices?srnd=premium-europe

Denne CUV blir en HALOmodell sammen med F-150.

F-150 batteri vil gjøre det F-150 er god på. Være en bra F-150 bare at den vil gå på strøm.

Men hva en batteri CUV med Mustanginspirasjon vil være bra på er ikke lett å svare på for meg som Mustangeier. Bortsett fra at denne CUV skal go like hell som en av toppsjefene utalte for pressen. Men Mustang har ikke enerett på rask i fossilverden.

Link to comment
Share on other sites

Referansen her er Tesla. Ikke som CUVen Model X, men Model S. En personbil med "4 dører".

Taycan er avduket for 10 dager siden, og kommer i salg før Ford CUV. Taycan setter ny standard i Hiperformance batteribil, men Taycan setter ikke ny standard i rask som fortsatt vil være Model S. Taycan setter nok heller standarden i utholdenthet uten å gå varm for å ende opp i nødmodus.

 

Musk tar utfordringen, og har laget en Model S med "Mustanginspirasjon" :lol: :P  eller en Dodge Charger SRT Hellcat Widebody Redeye. Denne Tesla S er den 4dørs Mustangen eller Falcon som aldri ble eksportert fra Australia. I steden så får vi en CUV høsten 2020. Go like hell så blir det vel mer GT500 enn 2.3L?

 

Tesla S med Gurney flap på hekken bilder er ute i dag. Nå er det alvor.  http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52325

Ford har 2 snutter av en CUV med Kugafront som kamuflasje å vise frem mens vi venter på høsten 2020

Link to comment
Share on other sites

Grom den Teslan. 3 motorer har den vel og så blir morro å se hva den klarer rundt ringen.

 

Ford satser vel ikke akkurat på å klare bestetid på ringen :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

2020 GT500 er jo ringverdig slik de har tatt retningen på utviklingen av den. Så de bør jo kjøre Ringen når de nå skal låne av Mustangmagien. Men jeg tror heller ikke det. Mustang er jo ofte brukt på strippen så da bør den klare noe på 402meter som matcher Model X Ludicrous. Det som er artig er at Model X er bare en rask 7seter personfrakter med tilhengervekt på 2200kg fra A til B. Den er ikke markedsført som noe sportslig bla bla.

 

Model X Ludicrous ble tilgjengelig august 2016. Så alle visste om Ludicrousytelsene før Ford avslørte planen om en Mustanginspirert batteri CUV januar 2018. Kanskje får den forskjellige batteripakker som 2.3L til GT500? Eller vil den klare 60mil som "GT500" vs 48mil som Ludicrous? Kanskje holder det med at den trolig er mindre i størrelse, og vekt med 5 eller kanskje bare 4 seter? Vil jo hjelpe på om den ikke har mulighet for tilhenger også. En ting er sikkert. Den selges inn som performance, og go like hell, men da lager man også større forventninger.

Link to comment
Share on other sites

Grom den Teslan. 3 motorer har den vel og så blir morro å se hva den klarer rundt ringen.

Model S Plaid Charger SRT Hellcat Widebody vs Taycan er endelig noe spennende som gjør at jeg vil vite mer. Så jeg ser at Musk har twittret for 4 dager siden at Model S Plaid (med 3 motorer) er 1 år unna produksjon. https://twitter.com/elonmusk/status/1171965230127009793

Så høsten 2020 skal batteri CUVen til Ford dele rampelyset med Model S Plaid. Vet ikke hva som er beste alternativet her. Lansere Ford CUV samme månede som Model S Plaid ca september eller uker før i august eller senere i oktober/november? Hva er oddsen om jeg vil vedde på hvem av de 2 som stjeler oppmerksomheten høsten 2020 selv om de ikke blir konkurrenter i samme klasse eller pris?

Link to comment
Share on other sites

Tesla får nok all oppmerksomheten der.

 

Synd at ikke Ford stilte opp på Frankfurt Motor Show med sin Elbil. Var mye kult av både lanseringsbiler og konseptbiler der fra andre produsenter.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Spennende å følge med på dette her. Jeg tviler ikke på at Porsche sin elbil er mere holdbar og kvalitet i alle ender. Men hadde den egentlig funnes om ikke Tesla/Model S hadde snudd opp-ned på bilverdenen. 

Jeg er ikke Tesla blodfan, etter en Model S og en Model X, men når vi skulle kjøpe ny familiebil (Elektrisk) så var det ikke veldig mange som kunne måle seg med tanke på ting som plass, teknologi og feks. tilhengermuligheter.

 

Jeg gleder meg stort til Ford kommer etter, så kanskje vi kan gå tilbake til Ford igjen :)   

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...