Jump to content

Ford sin nye Elbil


Complexity

Recommended Posts

Spennende å følge med på dette her. Jeg tviler ikke på at Porsche sin elbil er mere holdbar og kvalitet i alle ender. Men hadde den egentlig funnes om ikke Tesla/Model S hadde snudd opp-ned på bilverdenen.

Taycan bare må være en bedre opplevelse selv om ytelsene ikke overgår Model S.

Innsteg Model S 80K USD. Innsteg Taycan 151K USD

Ludicrous 100K USD.  Taycan S 185K USD.

 

Taycan er nok til pga Tesla. Så kan man spørre om det var så lurt å kjøre Taycan på Ringen? Porsche og Ringen er noe de selv har koblet sammen i merkevaren Porsche, men dette er 4 dører elbil, og ingen 911 sportsbil. Vil de som er i Taycan sin målgruppe kjøre denne på bane eller bry seg? Var det nødvendig å koble Taycan til Ringen? Det er ingenting Ringen i markedsføringen av Taycan. Hva det er mye av er fotomodeller i designerklær som bruker telefonen sin foran dyre hus og bygninger i naturskjønne omgivelser. https://www.porsche.com/usa/models/taycan/taycan-models/taycan-turbo/

 

Ringentider er for nerder og småunger som ikke skal kjøpe Taycan. Håper de kjørte innstegmodellen, og ikke S så de har litt å gå på i fremtiden.

Ingen snakker om Taycantiden lengre. Musk stjal showet som underdog bare dager etterpå. At han kjørte strippa prototype Plaidmodeller betyr ingenting for det han gjør er å prøve grenser. Han driver hotrodding. Og han har samtidig klart å linke Model S til Taycan i alles oppfatning. Og om han ikke klarer å slå Taycantiden så er han uansett underdogen som prøvde med en bil som kostet 75K USD mindre.

 

https://twitter.com/tesla/status/1174382659058962432  Du kan ikke kjøpe denne oppmerksomheten gjennom reklameannonser.

Så kan man spørre om Tesla hadde prøvd seg på Ringen om det ikke var for Taycan?

 

Og i all denne ståheien så skal Ford selge en "Mustanginspirert" performance CUV "Kuga" med skråtak og Mustangbaklykter. 

Link to comment
Share on other sites

Taycan er det som måtte til for Hennesey å gjøre et forsøk på batteribil. http://hennesseyperformance.com/vehicles/porsche/taycan/

At Taycan setter ny standard med gjentatte ganger 0-200km/t uten å gå i nødmodus er nok en stor årsak til det.

Ikke like morro å sette Hennesseynavnet på en Tesla som plutselig går i nødmodus på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fortsatt et helt år igjen til denne elbilen står i nybilhallen, men for å holde interessen oppe i ventetiden så er ladedetaljer avslørt. https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2019/10/17/ford-customers-are-covered-with-industry-leading-electric-vehicl.html

Det er ikke helt den store avsløringen å koke suppe på spiker av eller skrive så mange ord om. Derfor har PRavdelingen i Ford smurt smør på flesk om at største hinderet for elbilen er rekkevidde angst og lading på mange lange timer så det blir en skikkelig pressemelding.  :lol:  Som om ingen som har snust litt på elbil har kikket på hva Tesla eller moderne elbiler som nye Leaf har av spesifikasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Jammen klarte jeg ikke å fylle på med setninger i forrige ladeinnlegg over, men her kommer noe konkret.

Skoda Mustang eller Skoda Rapid. Eller Skoda Vision iV for Skoda trenger visst ikke hente frem gamle laurbær. Skoda 110 R/Rapid https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_110_R var kult nok på 70 og tidlig 80tall. I dag er den er på vei opp som kul gammelbil.

Blanke ark og fargestifter til så blir det nå skråtak så det holder. Konseptet Skoda Vision iV er en hardtop med 4 stoler som garantert får en B-stolpe på midten, og en 3 seters soffa bak når den står i nybilhallen 4 kvartal 2020. Tenker det blir ruterammer også jeg om ikke Skoda får lov til å være kulere enn Volksvagen. Blir mulig å velge enten RWD eller AWD alt etter hva lommeboken bestemmer slik som hos Tesla.

Hengerfeste og 50mil er hva som er lovet høsten 2020. Vision iV er ca 10 cm lengre og bredere enn dagens Kuga. Ser stutt og tegneseriebil ut, men det er batterifremdrift så Ola og Kari A4 står nok i lang kø for dette skråtaket av en CUV. Jeg gir en tier på terningen for gulfargen. Gult er kult. Som farge.

 

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51383

 

Bildegalleri http://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?b=&aid=51383

Link to comment
Share on other sites

I dag har Bollinger https://bollingermotors.com/ sluppet prisene på pickup og SUV. 

Pressemelding:

We are pleased to announce the suggested retail price for the B1 Sport Utility Truck will be $125,000. The suggested retail price for the B2 Pickup Truck will be $125,000. The Bollinger B1 and B2 trucks will feature hand-assembled craftsmanship, a 120 kWh battery pack, patent-pending storage options, dual motors, in-wheel portal gear hubs, 5,000-lb. payload capacity, and 15-inch ground clearance, delivering a unique all-electric experience. Our intention is to go to production with all of the components and features that our team developed from the start; This level of detail is labor-intensive to produce, but it’s important that we stay true to our DNA. These trucks deliver a level of performance unlike anything on the market or coming to market. Targeting low-volume production, we will build both the B1 and B2 in the U.S. Production will start in 2020 with first deliveries slated for 2021. The trucks will be sold and serviced through independent dealers throughout the U.S. and globally.

THE DAY HAS COME. B1. B2. - Bollinger Motors

 

Bare 25K USD/228K NOK mer enn Tesla S Ludicrious. Kan få mye F-150 for den summen https://www.ford.com/trucks/f150/?gnav=header-all-vehicles

Link to comment
Share on other sites

Porsche har nylig lansert innstegmodellen av Taycan uten å lage så mye støy. De gjør ikke som PRavdelingen til Ford, og lurt er det for Taycan 4S tilfører ikke elbilverden noen fremskritt. https://www.porsche.com/norway/no/models/taycan/taycan-models/

Rekkeviddeinformasjon må du lete litt for å finne hos Porsche, og det er ikke rart for dette er ikke noe imponerede i dag. 33-41mil er hva 4S leverer. Toppversjonen Turbo S har 39-41mil. Det er noen mil færre enn de 45mil som var estimert ved avdukningen av Taycan i september. Første året 2012 til Model S så kunne du få den med 48mil. I april 2019 så fikk Model S oppgradert batteri, og blant annet nye hjullagre så den klarer 60mil. 18 måneder senere i 4 kvartal 2020 skal Ford levere 60mil.

Avgiftfri Taycan 4S til 900K med LEAF rekkevidde til de bedrestilte i samfunnet. Og politikere som er for at dette avgiftfritaket skal fortsette inn i fremtiden er de samme som er bekymret over økte forskjeller i samfunnet. Nesten 19 kroner for 98 på Shell om du må fylle 5.0 på feil dag.

Link to comment
Share on other sites

På en kald norsk vinter som vi har i norge burde man ha så mye rekkevidde som mulig tilgjengelig. Går sabla mye strøm til oppvarming når man ikke er plugga i.

Klarer Ford 150kW hurtiglading som de sier så burde man si seg fornøyd. Selv om Tesla Model 3 klarer 250kW så er det i praksis noe man nesten aldri vil oppleve.

Kjørte min iskalde Model 3 til en 50kW Circke K lader i dag (var vel -7 ute) Fikk rundt 16kW de første 5 minutta før det faktisk begynte å bli littegrann temperatur i batterien så den kunne justere seg opp til rundt 25kW, hvor det tok ytterligere 5 minutt før den klarte å komme seg opp til 40kW. 

Nå er de fleste slike 50kW "hurtigladere" bare 120A, så ved lav batterispenning vil man aldri oppnå 50kW uansett.

Har heldigvis 56 mil WLTP, og det trengs når man ikke har mulighet for å lade hjemme på vintern og alltid vil ha 22 grader i kabinen når man skal noen plass.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare klokka som måtte stilles tilbake natt til søndag. Rekkevidden må også settes tilbake for på søndagen så kom nattefrosten til Oslo.

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

BorgWarner slapp denne på fredagen.  https://www.borgwarner.com/newsroom/press-releases/2019/10/25/borgwarner-creates-high-voltage-electrified-demonstration-vehicle Ariel Nomad hvor Hondamotoren er byttet ut med 2 separate elmotorer til hver av bakhjulene. Den er fortsatt RWD.

BorgWarner Built Ariel Nomad EV

 

Link to comment
Share on other sites

   Det er bare en bil. For alle som skulle tro de er unike i batteribilen. Men kan unge May tro hva han hører eldre May sier 4:45min?

James May has bought a new car!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/6jeaqQ/fords-elbil-skal-hete-mustang-mach-e

Hmh! 
En Shooting Brake El-Mustang? ... tja... hvorfor ikke? 

https://www.topgear.com/sites/default/files/styles/fit_1960x1102/public/images/news-article/carousel/2016/02/f1979b40052b0137445a8b1ec4d00e49/rain-prisk-mustangponi.jpg?itok=ZTS_sD4E

blir spennende å se hva det faktisk blir av dette! håper de ikke roter seg bort igjen.

 

 

Edited by Afr
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/14/2019 at 2:37 PM, Afr said:

En Shooting Brake El-Mustang? ... tja... hvorfor ikke?

blir spennende å se hva det faktisk blir av dette! håper de ikke roter seg bort igjen.

Den skissen lyver. Det blir en generisk CUV med Mustangdesigndetaljer og navnet. Burde skrevet litt, men føler ikke for det enda. Kynisk pimping/utnyttelse av Mustangmerkevaren for øyeblikkelig profitt. Navnet er visstnok en avgjørelse som ble tatt i siste liten før torsdagen. Fremtiden vil gi svaret på den avgjørelsen. Toppmodellen får også  betegnelsen GT i tillegg. Og nei det blir ikke 60mil med toppmodellen. Den har estimert 40mil målt med USstandarden EPA. Tilsvarende Tesla Y får 45mil.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å gjette bilen, men May klarer å gjøre det interessant nok så var verdt 12 minutter med glaning.
Nå er det ikke noen nedtur med nybilkjøpene han gjør for det er nok av gammel morro med 2 og 4 hjul i garasjen hans. Er nok morro med den moderne Alpine A110 som står lengre inn der også.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja fy F! Det var en oppvisning i BS. Dette er noe Hackett har pusha. Skjønte det når han snakket om at frihet er en gigantskjerm som vet hva du vil. 
Jeg LOLet når den røde ble avduket. Dette er hva jeg så. 6000 SUX.

 

Link to comment
Share on other sites

Mock-E er det riktige navnet på denne I-Pace og Tesla Yklonen.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vil se denne live, og ikke kan vente til sent i 4 kvartal 2020? Så er det mulig å få sett denne CUV nå på mandag og tirsdag i Oslo.

Du må bare legge igjen litt info her så er du inne. https://invitations-app.oiiku.com/invitations/9afc56d3fb5fe6dfd684583cf3eb4c6011c953d7c33d1930a798cd1d660ead57

Link to comment
Share on other sites

Den amerikanske siden. Her finnes også GT. https://www.ford.com/suvs/mach-e/2021/?fbclid=IwAR39LauIXL1JCR73VOQTTOO2JY5w4iqps16LP8mbMrCSQiOh4cFiuH01P5Q

40 bilder i galleriet. Et av de viser at Cristina hører på https://www.youtube.com/watch?v=7x-TqaLJVp0

GT har enda mindre estimert rekkevidde enn i lekkasjen. 235miles/38mil står det her.

Her er den norske siden. Ingen GT der. Like greit det for den blir ingen Teslakiller.  https://www.ford.no/personbiler/mustang-mach-e
Ser nå at GT kommer først sommeren 2021.

Link to comment
Share on other sites

Syns den ligna utrolig mye på en hvilkensomhelst Mazda suv. Både CX 3 og 5.

At begge promoteres med omtrent samme rødfarge hjelper heller ikke.

Virker å være en helt kurrant bil, men de kunne så ****** droppa mustang navnet.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Må være pinligste lanseringen siden automobilen ble oppfunnet. Slutt på kompromiss med en lav 2 dørs coupe.  Nå kan du sitte høyt med stort baksete, kjøre taxi med full bagasje, og annet ræl samtidig som du er kobla opp på en 15" skjerm som lærer vanene dine så den fungerer som en tjener.

Mustang blir nå en følelse, og ikke en sportsbil. Må ikke glemme å matche denne mot Porsche bensinmotorer i aks også for den er noe helt nytt og rått liksom.

https://www.motortrend.com/news/2021-ford-mustang-mach-e-electric-suv-became-mustang?sm_id=organic_fb_MT_trueanthem&utm_campaign&utm_medium&utm_source&fbclid=IwAR1KZA7F2lN96m5bFc9wJ5qORngN-75Hqy7R-oWlnRQZKXnY9_3eVLVTTVU

 

Link to comment
Share on other sites

I MotorTrendartikkelen jeg postet over så er Dave Pericak ganske så sikker på at dette er riktig. Men så var det hva som er moderne Mustang for meg og flere i dag. Road and Track spør for oss, og da er ikke svarene like kjepphøye. Dette er en CUV og det har ingenting på bane å gjøre. Så dette er Mustang for de som ikke vil ha en Mustang. LOL! Ingenting er som å vanne ut 55 år gammelt varemerke.

https://www.roadandtrack.com/new-cars/a29825740/the-ford-mustang-mach-e-is-not-built-for-sustained-track-performance/

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var en spøk når den kjørte på scenen, men bilen er ekte vare. Armert glass og rustfritt karosseri.
Fra 40 til 70K USD. Og en ATV på slutten! En halvtime tok den visningen, og det var Boss!
Det var noe helt nytt og fremtid. Ikke noe Mock-E som må låne en 55 år gammel merkevare.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...